Jag förstår ditt problem och din känsla, men grundproblemet är väl egentligen kanske inte frågan om dörrar eller bom - utan din egna känsla av trygghet vid urlastning. Och det enda som kan avhjälpa det är ju lastträning av hästen så att du känner att du kan lita på att han står garanterat stilla när du fäller ner rampen och tar bort bommen. Men jag förstår hur det känns.
Jag har inte varit med om några större bekymmer vid lastning men häromdagen, på anläggningen där jag står uppstallad, fastnade en häst under bommen och jag trodde den skulle bryta ryggen. Och jag kunde inte låta bli att tänka att det är tur jag har dörrar i min transport.
Men sen är frågan vad det gör för skillnad. Det är mycket svårare att på ett säkert sätt öppna utan att vara ivägen om hästen kommer farandes, eller bara börjar backa utan att jag sagt till. Det blir otroligt tryck i dörrarna även fast man inte tycker att hästen trycker till dem speciellt hårt. Man måste lyfta upp och hålla upp sprinten, man kommer aldrig ifrån att man lär stå med stor del av sin kropp precis bakom dörrnen. Man står också sämre till, blir långsammare fram till hästen när den väl kommit ut och man ska fånga den.
Med en häst som inte lärt sig vänta hade jag valt bommar, för där kan jag stå på min plats och öppna när det passar, och bommen öppnas direkt. En dörr lär du "runt" och börjar hästen backa när du precis öppnat och kanske kliver med hovkanten längst ner, så får den fart, är man då ivägen så behövs inte så mycket för att man själv ska komma ur balans eller behöva kliva åt sidan - man kan missa hästen som kommer lös och kan skada sig.
Dörrar är smidigt på många sätt men för sin egen säkerhets skull är de nog ett sämre val.
Hästen som fastnade under bommen lastades inte ur på ett säkert sätt. Olyckor kan hända, men detta var en onödig sådan och hade aldrig hänt om man gjort på rätt sätt och använt bommen på rätt sätt och i rätt höjd. Det hände inte pga att transporten hade bommar, utan för att urlastningen skedde på fel sätt och med fel tillpassade bommar.