Skräms när överluckan bak på släpet stängs

Sv: Skräms när överluckan bak på släpet stängs

Jo, du kan gissa att det beror på si eller så. Aldrig veta att det är si eller så.
Som jag skrev, för mig är det en klar säkerhetsrisk att ha luckan nere så den förblir uppfälld vid färd.

Jag skulle börja med att ha henne utanför släpet och öppna och stänga luckan massa gånger. Inte smyga med det utan dundra på ordentligt så hon vänjer sig. Sen göra samma sak när hon står i släpet. Öppna och stäng, öppna och stäng. Hon måste vänja sig helt enkelt.

Men då förstår jag egentligen inte varför du ställer frågan? Då är allt bra och du kommer att fortsätta som hittills:confused:

Du är inte beredd att ändra på något du gör f n så då kanske du också får leva med att din häst blir skrämd av luckan framöver alt att hon vänjer sig med tiden.

Du är ute och reser när det gäller avgaserna men det är ju upp till dig vad du vill tro på förstås - lycka till med åkandet.

När vi står utanför transporten bryr hon sig inte om det. Bara när hon står inne i transporten. Kanske är det bara mer träning som gäller :crazy:

Jag ville ha tips på hur någon annan löst ett potentiellt likadant problem. Alltså en lösning på problemet. Inte hitta på en annan grej bara för att slippa lösa problemet.

Som jag skrev ang. avgaserna "Det kanske inte är så[...]". Jag skrev inte att du hade fel, inte heller att jag hade fel. Bara att jag inte visste och att jag bara kunde gå på all tidigare information som sagt att avgaserna lättare sugs in i släpet.

Som jag skrev, för mig är det en klar säkerhetsrisk att ha luckan nere så den förblir uppfälld vid färd.

Intressant. Särskilt eftersom många av mina tidigare hästar reagerat precis som du säger när jag stängt luckan, senare har jag upptäckt att de faktiskt gärna vill ha luckan öppen under färd.

Men till min fråga; vad är det för säkerhetsrisk med att ha luckan öppen under färd?

Har ni framdörren öppen eller stängd när ni stänger överluckan?

Min var precis så som du beskriver förut. Jag vet dock att det kommer från en lång (alldeles för lång enligt de regler som finns idag) och allmänt otrevlig åktur. Dessutom så tror jag att hon har någon typ av klaustrofobi. Hon är snäll att gå in och har inte alls bråttom ut, men hon gillar inte att stå i transporten och fick ibörjan panik av överluckan.

Jag har provat att köra med luckan nere kortare sträckor där jag med största säkerhet vet att det inte kommer några lastbilar. Det har inte varit någon större skillnad. Nu har hon åkt mycket mer (3-5 ggr/v) i år än tidigare år och det märks att hon blivit mycket tryggare i att stå i släpet och när man stänger överluckan.

Kan det inte bara vara en "fix-idé" som hon kommit på som försvinner när hon får lite mera transportrutin? Jag tänkte om de kommit så plötsligt...

Hur som helst, lycka till! :)

Intressant. Särskilt eftersom många av mina tidigare hästar reagerat precis som du säger när jag stängt luckan, senare har jag upptäckt att de faktiskt gärna vill ha luckan öppen under färd.

Men till min fråga; vad är det för säkerhetsrisk med att ha luckan öppen under färd?

Ponera att hästen kickar bakut och får en hov över lämmen. (Jag tror att det var ngn tråd här på Hästhantering alldeles nyligen där det hade hänt.) Ponera att hästen sliter sig loss och lyckas vända sig om och således har huvudet ut över lämmen. Högre ljudnivå från omgivande trafik.

Om jag minns rätt kom hon på det här i mitten av förra sommaren. Hon hade inte gjort någon ovanligt lång åktur utan mest lasttränat och åkt korta bitar. De gånger hon åkt längre har varit mellan Kalmar och Finspång (januari, maj och augusti förra året och i maj år) samt mellan Finspång och Åstorp (augusti två gånger förra året). Inget klart samband där heller alltså.

Peia står alltid bra inne i släpet, antingen när överluckan väl är uppe eller när man har den nerfälld när man är framme på utställningsplatsen. Backar ut gör hon alltid väldigt lugnt och sansat. Det kanske är en fix idé som går över med mer träning, förhoppningsvis är det ju så. Hon är i all annan hantering väldigt cool.

Att kicka över lämmen och fastna med hoven är helt omöjligt i vår transport (och faktiskt alla någorlunda moderna transporter jag sett, och då har jag ändå haft en häst på 1,84 i manken).

Om hästen lyckas komma lös i transporten är det minsta problemet som jag ser det att den sticker ut huvudet. Faktiskt föredrar jag det, framför att den knäcker nacken i det för korta utrymme som annars uppstår.

Men tycke och smak är olika, likaså säkerhetstänkande.

Trä en påse över hästens huvud så den inte ser vad du gör.
Verkar vara den typ av svar du vill ha. :smirk:

Håller med Jeeves och Lovisaeleonora i deras synpunkter på "problemet".

LIA

Peia står alltid bra inne i släpet, antingen när överluckan väl är uppe eller när man har den nerfälld när man är framme på utställningsplatsen. Backar ut gör hon alltid väldigt lugnt och sansat. Det kanske är en fix idé som går över med mer träning, förhoppningsvis är det ju så. Hon är i all annan hantering väldigt cool.

jag tror att ett av misstagen du gör är att resonerar runt hästens beteende utifrån ett mänskligt beteende. dvs du ser en "logik" där det för hästen är en helt annan logik.
Du säger att "jamen hon gör det ju bara vid detta tillfälle" så "det kan inte vara detta" osv. Men hästen tänker inte så. Den reagerar ju helt klart på ngt och försöker (särskilt om den är så cool normalt som du säger) verkligen tala om att ngt är fel. Då gäller det ju att vara lyhörd. det är absolut inte "en fix ide" att hästen reagerar - hästar får inte fixa ideer utan ngn för dem mycket skälig anledning.

Jag skulle va öppen för infallsvinklar och definitivt prova iallafall och ge det en chans, att låta övre luckan vara öppen ett tag. det är ju fullt möjligt att hästen då får en chans att lugna ner sig och se positivt på hela situationen igen. Insisterar man på att uppträda på exakt samma sätt som nu skrämmer hästen ordentligt helt klart, eller resonera att den ska "härdas punkt slut" ja DÅ riskerar du att plantera en permanent reaktion i hästen och befästa den.

du kan väl pröva möjligheterna iallfall?

Senast ändrad:

Tillägg: om du tycker hästen är orolig om du kör med öppen lucka (om du kan tänka dig detta, trots den enligt dig överhängande risken), döva hästen innan avfärd. Det har fungerat på mina djur, som visat måttlig oro vid omkörningar etc.

Själv är jag helt övertygad om att det är ett fåtal trailers som klarar ventilationskraven med övre delen av luckan stängd. Under normal körning med normalt släp tycker jag heller inte att avgasfrågan är någon stor farhåg.

På tal om avgasfobi...
Hur sjutton gör såna folk i sina bilar? Har man syrgas med sig?

Vi övriga andas ju samma luft själva som hästarna gör i transporterna, och ser ut att klara det ganska bra.

LIA

VARFÖR tror du att det kommer in mer avgaser om du har luckan nere? Vad har du för belägg för detta och hur skulle de avgaserna isåfall strömma enligt dig? Jag har nyligen gått igenom de här sakerna både med en djurskyddsinspektör och med en tillverkare som förklarade och visade en del av det material som finns framtaget kring detta ämne och de visade klart o tydligt vikten av att ha bakluckan öppen för att få tillräcklig luftgenomströmning.

Skulle du kunna skicka det materialet till mig? Jag är jobbar nämligen med strömningsberäkningar, och jag tycker spontant att det borde bildas en virvelgata bakom släpet som gör att det kan komma in avgaser om luckan är öppen. Å andra sidan är gaserna utspädda när de når bakändan av släpet... Jag har dock aldrig modellerat upp ett hästsläp själv, och är väldigt intresserad av de eventuella beräkningar som finns gjorda. Om du pm:ar mig kan du få min email-adress.

Jag är alltid skeptisk till att saker är omöjligt. Och som jag tidigare skrivit, jag anser inte att det är säkerhetstänkande att köra med överluckan öppen och tänker således inte göra det till en permanent lösning. Hon får helt enkelt lära sig att överluckan stängs.

Om hon nu uppträder bakskyggt när överluckan stängs tror jag inte att hon blir lugnare av att överluckan är nerfälld. (Högre ljudnivå och betydligt mer saker för henne att försöka se bakom sig och ev. bli rädd för.)
Som jag skrev, vi kan prova, men jag tänker inte göra det till en permanent lösning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 068
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 039
Senast: Sofie_B
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 927
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar