Jag har två rhodesian ridgebacks och bor enskilt, ensam, känns hur tryggt som helst. De är snälla och sociala, följer med på ridturer, på jogging/skidrundan, i stallet, till jobbet o kompisar utan problem.Smått inspirerad av inbrottstråden på Senior, och Lagens långa nos på tv, sitter jag här och funderar. Jag vill någon gång i framtiden bo på landet, ganska enskilt. Då inser jag allt mer att det skulle kännas tryggt och bra att ha en hund som såg lite lagom skrämmande ut, så att eventuella inbrottstjuvar och annat löst pack håller sig borta. Gärna dörrknackande försäljare, Jehovas vittnen, jultidningsförsäljare och oinbjudna gäster också
Men samtidigt är jag inte intresserad av någon riktig "muskelhund". Jag tycker om lättsamma hundar som gärna hänger med på äventyr men som lika gärna bara slappar hemma i trädgården ibland. Har alltid haft goldens, mentalt passar de mig perfekt men det lär vara ytterst få som håller sig på avstånd på grund av en översvallande glad, välkomnande och jättegullig golden
Har ni några tips på raser? Det är alltså inte superseriösa funderingar, visst vill jag gärna ha en hund med lite "tuffare" utseende om/när jag bor för mig själv ute på landet, men givetvis är hundens egenskaper tusen gånger viktigare än hur den ser ut. Men vore bara kul att veta om det finns någon hund som (framförallt för ett otränat öga) ser "skrämmande" ut men är lika coola i huvudet som en golden.
Men vill jag att de vaktar gör de det, båda är mentalttestade och reagerar "bra", de överreagerar inte men backar inte heller undan om jag är hotad. Plus att de kan se rätt skräckinjagande ut när någon oinbjuden dyker upp.