Skrämma katt

E

eerie

Jag behöver hjälp!!!!! :(

När vi köpte våran äldsta hona så upptäckte vi ganska snart att hon var väldigt självständig och väldigt beroende av sin frihet, vilket vi naturligtvis gav henne, då det var omöjligt att vara inomhus med henne innan vi började släppa ut henne, pga hennes skrikande.
Allt har gått bra, tills nu.

Våran granne kom förbi idag och var riktigt förbannad :mad: för att katten skiter i hans rabatt. De har småbarn också. Och hund.

Så vi har två val:
göra henne till innekatt (vilket jag tycker är djurplågeri med tanke på att hon varit fri hela sitt liv, sedan skulle hon ALDRIG acceptera det, eller att gå i koppel),
eller avliva henne (vilket jag tycker känns hemskt med tanke på att det inte är bara vi här som har katt här och nära, och jag har sett flera katter gå på deras gård). :cry:

Innan detta klagomål så hade vi börjat gå ut med kattungen i koppel och så smått släppa henne fri, vilket hon nu sitter och skriker om. Men henne måste vi alltså hålla inne.

Jag bönar och ber, :bow: vet NÅGON NÅGOT som kan avskräcka henne från att gå dit, utan att deras hund får lida av det?! Något medel, siren av något slag, vad som helst!! Jag vill inte att älskade Misse Lurven ska behöva somna för en sådan här sak.

Sv: Skrämma katt

Bygg en rastgård!

Du kan aldrig hålla en katt borta från grannens tomt, om inte grannen står vid tomtgränsen med vattenslangen varje gång katten kommer.

Att hålla den borta från rabatten är inte så svårt, man drar fiskelina eller lägger hönsnät över.

problemet är att vi har inte så mycket mark att bygga något på. de större ytorna som finns här kräver ett visst tillstånd. går visserligen och fråga om detta, men i mina ögon är det samma sak som att låta katten gå i koppel. hon skulle aldrig acceptera det. alltså = hon skriker hejdlöst vilket i sin tur kommer bli störande för grannar.

men det där med nät kan man ju pröva.

Varför skulle hon inte acceptera en rastgård? Hon kan gå ut och in som hon vill då, och det är oftast det skrikande katter eftersträvar. De behöver inte stora ytor att gå på.

dels så är det ju det att jag tycker det är elakt när hon är van att gå fritt. jag tror inte man kan jämföra hundaro ch katter på det sättet, som vissa gör, katter ÄR mer beroende av sin självsätndighet och den tas ifrån dom om man ska stänga in dom när de är vana vid frihet.

sen vet jag sedan tidigare när vi försökt hålla henne på ett begränsat område, att hon fixar inte det. hon börjar skrika och går stressat fram och tillbaka tills någon gör något. DET är djurplågeri för mig och därför inget alternativ.

katter ÄR mer beroende av sin självsätndighet och den tas ifrån dom om man ska stänga in dom när de är vana vid frihet.

Generalisera inte så. Ingen katt är den andra lik. Mina katter är födda och uppvuxna "i frihet" (utan hem måste väl innebära fullständig självständighet?) och de trivs utmärkt inomhus och har ingen längtan efter att behöva sätta nosen utanför dörren.
Om din katt ska vara ute hoppas jag att du har kastrerat den. Så att den inte skriker för att den helt enkelt har börjat löpa.

Har ni provat att spruta "Kattfy" i grannens rabatt, gnäller han bara på eran katt eller på alla andras katter också?

Nu vet inte jag var ni bor men det behöver ju inte bara vara eran katt som uträttar sina behov hos grannen. Jag tycker att katten ska få fortsätta sitt "fria" liv som utekatt. Det är ju djur och går inte att bestämma över.

Vill börja med att säga TACK! För att du inte tvingar er lilla misse att vara inne. :bow: Då tror jag att avlivning är ett bättre alternativ.

Något som ni kan prova är en iof ganska dyr spray, men dryg, som man kan köpa bla hos veterinären. Den ska innehålla någonting som katten förknippar med en doft som katter har i ansiktet. Detta använder man i regel på möbler som katter kissar i för att få dem att sluta. Det är nämligen inte naturligt att kissa på en annan katt vilket gör att de i releg väljer att kissa ngn annanstans. Väldigt effektiv.

Om det inte fungerar, kan ni inte sälja katten? Till någon som har möjlighet att låta den gå ute? Avlivning tycker jag är en utväg som man bör undvika i ett sånt här fall. Skicka henne hellre till mig då. :D

Varför skulle hon inte acceptera en rastgård? Hon kan gå ut och in som hon vill då, och det är oftast det skrikande katter eftersträvar. De behöver inte stora ytor att gå på.
Menar du allvar? :eek:

Något som ni kan prova är en iof ganska dyr spray, men dryg, som man kan köpa bla hos veterinären. Den ska innehålla någonting som katten förknippar med en doft som katter har i ansiktet. Detta använder man i regel på möbler som katter kissar i för att få dem att sluta. Det är nämligen inte naturligt att kissa på en annan katt vilket gör att de i releg väljer att kissa ngn annanstans. Väldigt effektiv.
Jag antar att du menar Feliway. Det är förmodligen ingen idé att testa Feliway utomhus eftersom det krävs hög koncentration för att katten ska känna av det. Att ha det i en rabatt där det regnar och blåser bort är nog bara att kasta pengarna i sjön (särskilt som Feliway är ganska dyrt). Dessutom är det väldigt många katter (inklusive mina egna) som inte reagerar på Feliway över huvud taget.

Till trådskaparen - En kattgård vore väl en perfekt lösning för er? Vill du att katten ska få stora ytor att gå på går det ju att bygga lite högre staket runt tomten som katten inte kan ta sig över. Det går att göra det fint så grannarna inte har något att klaga på.

/Erica

Jag antar att du menar Feliway. Det är förmodligen ingen idé att testa Feliway utomhus eftersom det krävs hög koncentration för att katten ska känna av det. Att ha det i en rabatt där det regnar och blåser bort är nog bara att kasta pengarna i sjön (särskilt som Feliway är ganska dyrt). Dessutom är det väldigt många katter (inklusive mina egna) som inte reagerar på Feliway över huvud taget.
Funderade på det.. Har dock hört om en person som använde det på yttermöblerna. Men i en rabatt måste det väl om inte annat regna bort? Säkert har du rätt.

Om ni bygger en sandlåda med härligt lucker kattsand på er egen tomt, så kanske katten föredrar den, och struntar i grannens rabatt?

Att skjuta grannen, eller katten, är troligtvis det enklaste för er.
Att bygga en rastgård är troligtvis det bästa för både grannen och katten men kanske lite jobbigare för er.

Hoppas du är medveten om att det är olagligt att låta tamdjur löpa vind för våg.

Ja. Katter är revirbundna och har precis så stora revir som de behöver för att få mat. Matrikt revir= mycket litet. Inte som en häst eller varg (eller för all del lo) som strövar över mycket stora områden.
Katter kliver inte omkring i varandras revir, så i villaområden är inte sällan en tomt= ett revir.

Förutom detta kan de ha "friområden" som inte tillhör någon katt och där vapenvila råder. Man är inte säker på hur katterna upprätthåller dessa friområden eller varför de har dem, men det är ett observerat faktum.

Prova att läsa etologi istället för att anta saker!

Feliway ska sprayas flera gånger om dagen, är snordyrt och har ofta ingen effekt... (Den höga effekten som anges i marknadsföringen är på stressade och oroliga katter, inte på katter som beter sig på ett sunt och normalt sätt)

Vad har jag antagit? Sa jag ens att du hade fel? Jag frågade bara om du menade allvar.

Och fö har jag också läst etologi. Men det kan ju också göras i olika grader. Så du kanske inte heller ska anta saker. ;)

Generalisera inte så. Ingen katt är den andra lik. Mina katter är födda och uppvuxna "i frihet" (utan hem måste väl innebära fullständig självständighet?) och de trivs utmärkt inomhus och har ingen längtan efter att behöva sätta nosen utanför dörren.
Om din katt ska vara ute hoppas jag att du har kastrerat den. Så att den inte skriker för att den helt enkelt har börjat löpa.

nej jag generaliserar inte, jag pratar om våra katter. såklart det annars är individuellt! en del raser är inte anpassande för utemiljö på samma sätt som t.ex. dom vi har.

vi har inte kastrerat våran honkatt. av olika skäl. nu är det min mor som är ägare & hade jag bestämt helt o fullt hade det ju gjorts annorlunda men mor vägrar kastrera henne.

Vill börja med att säga TACK! För att du inte tvingar er lilla misse att vara inne. :bow: Då tror jag att avlivning är ett bättre alternativ.

Om det inte fungerar, kan ni inte sälja katten? Till någon som har möjlighet att låta den gå ute? Avlivning tycker jag är en utväg som man bör undvika i ett sånt här fall. Skicka henne hellre till mig då. :D

tusen tack för tipset!
jo, sälja eller skänka är ju ett alternativ, men det är ju inte jag som är den som bestämmer tyvärr utan min mor ser till mina småsyskons förtvivlan så fort man nämner det. därför ville jag personligen se efter andra/fler alternativ. men återigen tack

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 395
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II

Omröstningar