Skrämma katt

Sv: Skrämma katt

Jag antar att du menar Feliway. Det är förmodligen ingen idé att testa Feliway utomhus eftersom det krävs hög koncentration för att katten ska känna av det. Att ha det i en rabatt där det regnar och blåser bort är nog bara att kasta pengarna i sjön (särskilt som Feliway är ganska dyrt). Dessutom är det väldigt många katter (inklusive mina egna) som inte reagerar på Feliway över huvud taget.

Till trådskaparen - En kattgård vore väl en perfekt lösning för er? Vill du att katten ska få stora ytor att gå på går det ju att bygga lite högre staket runt tomten som katten inte kan ta sig över. Det går att göra det fint så grannarna inte har något att klaga på.

/Erica

har inte så mycket "gård" att det är något att prata om att ha "rastgård". nej, det är liksom uteslutet.

Bor man inte i lägenhet så ska självklart katten få ha sin frihet!
Vet inte riktigt hur ni bor, men är staket runt tomten nåt alternativ?
Hoppas iaf att det löser sig!

/sara vars katt skiter i rabatten dagligen och blommorna frodas;)

Jag tror inte staket funkar, vet en katt där jag nu bor som ser staket som ett enkelt huinder, sjukt lätt att hoppa över ;)

vi bor i ett villaområde, ca 25-30 hus på ganska lite mark. (fick veta att när de byggde husen här så tävlade de om att bygga på så lite mark som möjligt, med så lite material som möjligt, för så billigt pris som möjligt, så det är ett sunk område rakt igenom), men kan inte säga riktigt hur mycket. tänk er en normalstora sandlåda och lite gräs runt omkring så har ni våran framsida. baksidan något större, men det är liksom ingen yta att tala om.

jag anser också att bor man inte i längehet så bör katten få gå fritt så länge katten har det behovet. (har en missen här som är ute max 5 min per gång, 1 - 4 gånger per dag) men det är ju tråkigt när grannarna ska drabbas negativt. har ju full förstålse för dom men... jag har mer känsla och förståelse för djuret.
staket har vi redan men de hoppar hon ju lätt över. så det är uteslutet. är också som sagt inget att tänka på med den lilla tomt vi har. då kan man lika gärna ha henne i koppel och det vägrar hon. då får hon bara panik eller också skriker så förtvivlat och mycket och högt.

Men har du en så liten tomt är det ju desto lättare att bygga staket runt den som katten inte kan ta sig över! Här är lite bilder på i mina ögon den härligaste trädgården man kan ha. Det behöver ju inte vara sådär ambitiöst men där ser man den rymningssäkra överliggaren tydligt. Lätt att bygga och går inte för katterna att ta sig ut.

http://www.textochbild.se/lovelejonell/foton/kattgarden.html

/Erica

Seriöst, har du en okastrerad honkatt ute?
Om ni nu har problem med grannarna, så vore det väl väldigt dumt att få tillökning? :crazy:

Annars tycker jag du ska följa någon av de övrigas råd och acceptera att det är som det är.
Grannar som klagar är väl inget kul, men om ni inte kan komma överens så är det ju helt enkelt DU som måste göra något åt saken.
Eller helt enkelt flytta på dig?

Men har du en så liten tomt är det ju desto lättare att bygga staket runt den som katten inte kan ta sig över! Här är lite bilder på i mina ögon den härligaste trädgården man kan ha. Det behöver ju inte vara sådär ambitiöst men där ser man den rymningssäkra överliggaren tydligt. Lätt att bygga och går inte för katterna att ta sig ut.

http://www.textochbild.se/lovelejonell/foton/kattgarden.html

/Erica

såg riktigt härligt ut! men jag vet inte hur jag ska förklara riktigt... om man skulle ta bild på hur husen här står och hur mycket marken är så tror jag att folk skulle förstå, för även jag personligen tyckte det där såg himla trevlitg ut så är det där ganska svårt att ordna här.

Vita_N_6520>>

ja hon är okastrerad, dock har vi kört med p-piller tills i våras och slutade då för att vi märkte att något var fel (när vi slutade med p-piller så började hon bland annat växa och hon slutade ha urinvägsinfektioner) och sedan trodde vi hon var steril eftersom hon aldrig tidigare "verkat" intresserad av pojkarna här omkring. tills för ett par månader sedan då vi hörde och sedan såg henne tryckas på mot asfalten utanför och då var redan skadan skedd.

jag kan acceptera att det är som det är, men katten kan inte. vilket jag kan förstå. och jag tycker personligen att det ÄR djurplågeri att "låsa in" en katt med stort frihetsbehov och som alltid haft det. (sånt är ju idividuellt också).
vi har försökt nu med en spray och klagar grannarna igen så ska vi pröva med något slags ljudsystem och funkar inte det så blir det handlande där efter. men jag får inte på henne sele, alltså är det inget alternativ, och hage är uteslutet då möjligheter inte finns här.

det är ett omöjligt problem för oss (Innan spraygrejset kom på tal och ljudjoxet) och det är inte så att jag GÖR det omöjligt, det är omöjligt, därför vänder jag mig till sådana som möjligen vet vad jag menar.

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 395
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka