Skräckupplevelse med ryttare i trafiken

(Barometern)
Jag hade på tisdagseftermiddagen en riktig skräckupplevelse med ryttare och häst i trafiken. Jag är busschaufför i Nybro och kör både vanliga passagerare och skolbarn varje dag. Är yrkeschaufför sedan ett helt liv tillbaka - ändå får man en riktig...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skräckupplevelse med ryttare i trafiken

Teori är en sak, pratiken ute i verkligheten en annan.
Du kör på en landsväg i mörker och får möte. Hur vet du var mitten på vägen är, hur vet du vilka marginaler till mitten den mötande bilen har och hur vet du att den inte är över på din sida? Hur kan du överhuvud taget påstå att man ska ligga vid mitten av vägen under dom förutsättningarna?

F ö undrar jag vem som försöker vara vad här? Jag skrev om varför man bör ha ficklampa el dyl med sig på landsväg. Du var givetvis tvungen att börja tjafsa om annat för att visa hur värdelös och okunnig jag är.
Så nu ska folk tro att alla förare har sina fordon utmed vägens mitt och att man därför obekymrat kan röra sig på vägkanterna, utan lysen!

Vad trror du hade hänt TS busschaufför om denna fått möte i samband med intermezzot?

LIA

Förare av motorfordon lär sig när de tar körkort att i mörker "hålla något närmare mitten av vägen" än mot vägkanten. Just för att det kan finnas oskyddade trafikanter, gående, hästekipage osv vid vägkanten, och dessa syns ju sämre i mörker.

Men har man haft sitt körkort länge så glömmer man ju vad man lärde sig i början, så jag kan lugnt säga att jag är en av dem som är för att man skulle på något sätt "uppdatera" sitt körkort, inte bara fylla i en blankett efter tio år och få ett nytt på posten!

Jag är också lärd att köra mer i mitten på vägen på mindre vägar i mörker just för att ha någon liten stund extra att upptäcka eventuella uppdykande objekt vid vägkanten och inte behöva väja lika snabbt och mycket.

Men i mörker ser man ju i de flesta fall ganska tidigt om man får möte. Man ser oftast ett ljus och det kan ha blinkat till i en kurva mycket längre fram osv så man har god tid på sig att sakta in och gå ut mot vägkanten vid själva passerandet. Och vid möte med annan bil i mörker så är i alla fall jag lärd att ha mer koll på ytterkanten och då helst vägstrecken där. Och är det snö på banan så att de inte syns så får man titta på snövallen och vägpinnarnas reflexer. Att titta på den andra bilen och vart mitten på vägen går, då blir man ju bländad och har inte så mycket koll på körningen.
Men du kanske klarar det?

Men i mörker ser man ju i de flesta fall ganska tidigt om man får möte. Man ser oftast ett ljus och det kan ha blinkat till i en kurva mycket längre fram osv så man har god tid på sig att sakta in och gå ut mot vägkanten vid själva passerandet.
Ja, man kan oftast se ett möte på avstånd. Man kanske också kan, med tur, se om något "finns i vägen" mot mötande ljus. Men innan man möter det andra fordonet, så har man varit i bländat område ett tag och vet inte hur det ser ut på vägen. Just vid mötet står kanske den mörkklädde.
Det finns bara ett sätt att garanterat inte köra på någon/något i samband med möte på mindre landsväg, och det är att i stort sett stanna inför varje sådant möte och sedan köra vidare. Detta torde ingen förare göra.

Och vid möte med annan bil i mörker så är i alla fall jag lärd att ha mer koll på ytterkanten och då helst vägstrecken där.
Och är det snö på banan så att de inte syns så får man titta på snövallen och vägpinnarnas reflexer.
Så gör jag med. Inte alltid det finns några vägstreck, eller vallar, eller pinnar, utan då måste man ha hela vägen under kontroll s a s.

Att titta på den andra bilen och vart mitten på vägen går, då blir man ju bländad och har inte så mycket koll på körningen.
Men du kanske klarar det?
Nej, det är ju juist det som inte går. Vilket jag försökt förklara. Du kanske svarade fel inlägg?

Ska för säkerhets skull understryka att jag skrivit om mötessituationer! Utan mötande trafik håller man självklart långt från kanten.

LIA

Jag kör aldrig i vägrenen om inte sikte är riktigt bra.
Det finns de som irriterar sig på det men jag tänker INTE köra över ett pucko för att ett annat pucko ligger bakom och vill om.

Herregud, tror folk att de är odödliga?! :eek:

Dessutom är det ju grymt egoistiskt att inte ge bilister en rimlig chans att inte skada dem! För vem vill ha på sitt samvete att man kört på någon, även om hur många instanser som helst får fram att man inte hade någon skuld i olyckan? :mad:

Jag önskar SÅ att folk kunde fatta detta. Det finns ingen som VILL köra på/över någon annan människa. Föraren mår inte mindre dåligt för att den var utan skuld :cry:

Flera gånger i veckan? Det verkar lugnt och skönt att köra där du kör :D

När du får möte så minskar möjligheten att se människor utan bra reflexer och lysen ordentligt. Riktigt ordentligt. Faktiskt ser du sämre i omgivningen än vad du tror.

Håller med dig, inte heller jag kör på vägrenen om jag inte ser ordentligt! Det behövs ju bara en alldeles så liten svacka så kan man ju missa att något är på vägrenen!

Än så länge är jag ju inte i bilen alla vardagar i veckan, jag blir inte förvånad om jag kommer få uppleva ännu mer knas ju mer jag kommer vara i bil! :crazy:

Vi hade mörkerdemonstration för några veckor sedan, det var mycket intressant att se hur sent man ser någon utan reflexer!

Tyvärr är det den här typen av hästägare som ger hela ridsporten dåligt ryckte. Hästägare utan minsta kunskapsnivå och den förefaller inte ha nått botten.

Det är faktiskt inte bara hästägare, utan folk överlag som är urusla på att använda reflexer.

För ett par år sedan klippte jag en cyklist med backspegeln mitt inne på Sveavägen i Stockholm, inget allvarligt utan mer knuffade till. Det var mörkt och regnade, cyklisten hade svart cykel, svarta kläder och en ytte-pytte liten röd lampa (som delvis skymdes av den svarta ryggsäcken) på sadeln! Hon cyklade på vägbanan, utanför en rad parkerade bilar.

Människan var tvärförbannad när jag stannade, men när jag sade: "Jag är ledsen, men du syns faktiskt inte!", så var det som om det gick upp ett ljus för henne.

Vet du inte att bussar ska köra så långsamt så de kan se allt. Även folk utan reflexer.

Folk är inte riktigt kloka :crazy:

Det spelar ingen roll hur sakta man kör. Är det mörkt ute är det jättesvårt att se nån som inte har reflexer.
De med hästen måste ju ha sett bussen komma så jag tycker det är deras ansvar att kanske stanna tills bussen har kört förbi, för deras egen säkerhet.

Hur dum får man vara om man är ute utan reflexer?? Även om föraren hinner se en så kan det ju vara halt och svårt att stanna.

:devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama