Skräckupplevelse med ryttare i trafiken

(Barometern)
Jag hade på tisdagseftermiddagen en riktig skräckupplevelse med ryttare och häst i trafiken. Jag är busschaufför i Nybro och kör både vanliga passagerare och skolbarn varje dag. Är yrkeschaufför sedan ett helt liv tillbaka - ändå får man en riktig...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skräckupplevelse med ryttare i trafiken

Jag är inte ett dugg förvånad, jo att det inte klagas mer på dessa ansvarslösa ryttare.

Vet du inte att bussar ska köra så långsamt så de kan se allt. Även folk utan reflexer.

Folk är inte riktigt kloka :crazy:

Förstår busschauffören fullt ut. Det är inte jättesvårt att sätta på sig och hästen reflexer...

Ja vad folk måste fatta, både förare och hästmänniskor är att det måste vara ett SAMSPEL i trafiken. Givetvis ger man sig inte ut i trafiken utan reflexer i mörkret!

Jag bor mitt i skogen men jag har reflexväst när jag tar in mina hästar på kvällen. Härom kvällen rymde två hästar vid insläpp, och trots att vår grusväg endast är trafikerad av boende och hästarna sprang förbi den sista gården på vägen och ut mot skogen så blev jag skitskraj eftersom jag sprang efter utan reflexer (det var inte jag som hade plockat in), vare sig jag eller hästarna var synliga i mörkret - skulle aldrig ge mig ut medvetet utan. Man är väl rädd om sig själv och hästarna?

Vet du inte att bussar ska köra så långsamt så de kan se allt. Även folk utan reflexer.

Exakt, och samtidigt ska bussar också komma i exakt tid, annars ska man kasta ut sig massor av klagomål om dittan och datten.

:grin:

Himla bra skrivet av busschafören och jag förstår denne helt! Jag kan lova att ryttaren har beskrivit händelsen som att denne minsann hade massor av reflexer men bussen kom i 90 och siktade på hästen!

Ja jag är fördomsfull..

Väldigt obehagligt att stöta på sådant som förare. Jag tycker dock de flesta ryttare är duktiga med reflexer på sig och hästarna trots att jag mestadels hållt till i stall utan några direkt trafikerade ridvägar.

*Kl*

Det räcker inte med reflexer!!!
Ger man sig ut på en häst på en landsväg som saknar belysning, så leker man med döden. Några reflexer är bra att ha, men räcker dom om det finns mötande trafik, snöglopp, kurvor och sänkor? Nej!

Vad händer om två bilar/bil och buss får möte strax bredvid er? Jo dom bländar ner, saktar kanske farten något och håller ut mot högerkanten. Så, på några meters håll får chauffören på er sida syn på reflexer. Vad händer då? Troligen tvärnit och sladd, för att slänga över fordonet till vänster går ju inte och dessutom vet ju inte föraren vad som glimmar och vilka marginaler som finns. Mörkerolycka!

I en perfekt värld bromsar alla förare ner innan möten, för säkerhets skull, men vi lever ju inte i den världen. :o

Använd pannlampa/ficklampa el dyl och "skvätt" lite varningssignaler mot chaufförerna i kommande fordon så dom tidigt blir observanta på er och lys i övrigt på er själva.

LIA

Det finns små cykellampor som fästs med gumminsnoddar, om man har en stabil häst är de perfekta. Har en hälla bak på reflexländtäcket där jag fäster den röda, och så den vita i reflexbröstan. En del hästar kan dock tycka att det är läskigt med så fladdrigt ljus.

Jag är inte ett dugg förvånad, jo att det inte klagas mer på dessa ansvarslösa ryttare.

Tyvärr är det den här typen av hästägare som ger hela ridsporten dåligt ryckte. Hästägare utan minsta kunskapsnivå och den förefaller inte ha nått botten.

Folk är inte riktigt kloka :crazy:

Näe. FOLK är inte riktigt kloka!! Här ute där jag bor, mellan Nykil-Mjölby går barn, vuxna utan reflexer i mörkret, bara tur att man inte kör på någon:devil: Att det skall vara så svårt att ha reflexer och ficklampa, när jag och min dotter är ute med hästarna har vi både reflexer på hästarnas ben, lampor på våra ben, reflextäcken på hästarna, reflex väst på oss samt pannlampor på båda, ser ut som vandrande julgranar när vi är ute:rofl:MEN vi SYNS..

Det är inte lätt att se när folk är ute och går i mörkret, helst om och när man får möte.. då är det väldigt lätt att inte se i kanten vad man möter.

Jag blir sur när jag hör sånt här! Det är VÄLDIGT obehagligt att möta folk utan reflexer när man kör bil. Främst brukar hundägare vara problemet i mitt fall men över huvud taget. Dessa ryttare ger alla oss hästägare dåligt rykte och stör trafikanter som till slut tappar viss respekt för att inte alla kan uppföra sig!

Mvh JV

Hoppas ryttaren blev lik rädd som chauffören och skärper sig i fortsättningen.
Det är aldrig okej att rida utan reflexer i mörkret, eller ens i skymning för den delen.

Förare av motorfordon lär sig när de tar körkort att i mörker "hålla något närmare mitten av vägen" än mot vägkanten. Just för att det kan finnas oskyddade trafikanter, gående, hästekipage osv vid vägkanten, och dessa syns ju sämre i mörker.

Men har man haft sitt körkort länge så glömmer man ju vad man lärde sig i början, så jag kan lugnt säga att jag är en av dem som är för att man skulle på något sätt "uppdatera" sitt körkort, inte bara fylla i en blankett efter tio år och få ett nytt på posten!

Herregud, tror folk att de är odödliga?! :eek:

Dessutom är det ju grymt egoistiskt att inte ge bilister en rimlig chans att inte skada dem! För vem vill ha på sitt samvete att man kört på någon, även om hur många instanser som helst får fram att man inte hade någon skuld i olyckan? :mad:

All heder till busschaffisen som skrev detta! :bow: Hoppas att ryttaren läser det och får sig en tankeställare.

Kör du mitt på vägen vid möte?

På en "vanlig" landsväg möts man normalt utan problem då man ser vad man möter. I mörkret iom bländning blir det annorlunda och osäkrare varför man håller längre till höger.

LIA

Kör du mitt på vägen vid möte?

På en "vanlig" landsväg möts man normalt utan problem då man ser vad man möter. I mörkret iom bländning blir det annorlunda och osäkrare varför man håller längre till höger.

LIA

Härligt! Du vet bättre hur man kör i mörker än de som stiftat lagarna, alltså Trafikförfattningen, alla utbildade trafiklärare, inspektörer och alla andra som har att lära trafik som yrke! Fantastiskt, dina kunskaper är enorma! :p

Och nej, jag kör inte mitt på vägen vid möte! Det förstod jag är olämpligt redan innan jag tog körkort eller började min utbildning och fick insikt i hur riktigt korrekt bilkörning är. Däremot så har jag lärt mig mycket annat nytt jag kommer få nytta av.

Men med tanke på hur mycket livsfarlig bilkörning jag numera ser i och med att jag tillbringar mycket tid i bil så är jag inte förvånad alls över att det finns många som har egna åsikter hur man lämpligen framför ett motorfordon...

Du är jätteduktig, som vanligt.
Hoppas jag slipper möta dig i trafiken.

LIA

Det är inte JAG som är "duktig i trafiken", det jag nämnde är det som lärs ut på trafikskolorna, det som statliga myndigheter sagt är det rätta. Och de har baserat det på forskning och erfarenhet. Det kan du kolla med Trafikverket, en trafikskola eller liknande. I det här fallet bara citerar jag.

Och du kan vara lugn, möter du mig i trafiken så kör jag "by the book"! Jag kör efter lagen, jag har aldrig några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Dessutom så har jag lärt mig att en korrekt bilförare den kör inte bara säkert och tryggt, den försöker också rätta till andras misstag i trafiken.
Däremot kan alla göra misstag, det gäller ju även i trafiken.
Är det fel? Om du inte kör på det viset är du nog i så fall en av de som gör att jag har hjärtat i halsgropen flera gånger i veckan.

Du är verkligen ett fenomen, det går aldrig att överbevissa dig och du har alltid rätt! Jag måste erkänna att du faktiskt är en jäkligt faschinerande person! :p
Eller är du Gud Fader själv? :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama