Skotträdd?

Nila

Trådstartare
F-n.
När jag gick med hunden tidigare idag och skulle koppla honom efter att han varit lös blev han skrämd av en smällare som snattrade lite i närheten. Jag fortsatte rakt fram och bara en liten stund senare for flera raketer iväg, en sån där som skjuter iväg typ 10 st i följd. Och det var inte alls kul. han blev jätterädd. Han mer eller mindre släpade mig hem och hade han varit lös hade han rusat. När vi kom in var han lite orolig men lugnade sig efter en liten stund.
Varför börjar man smälla redan vid 2-tiden??!!
När jag skulle ta ut han och kissa några timmar senare smällde det när vi just kommit ut och då vände han på en gång och ville in igen.
Jag och mamma skulle gå med han vid 7-tiden, men han blev rädd när det smällde och ville bara hem. Vi kom kanske 20 meter... Sen följde pappa mig, och tvingade iväg honom. I början ville han inte alls, men sen lugnade han sig lite, även om han drog hela promenaden. Han lugnade sig i alla fall lite och reagerade inte så mycket på dom små smällarna, men dom kraftigare tycker han inte alls om. Vet inte vad som är bäst, men man vill ju att han ska se att det inte är farligt...
Känns som det är lite mitt fel. Jag skulle ha svängt istället för att fortsätta rakt fram första gången. Visst hade det ju låtit men inte lika mycket. Men det är ju inget jag kan göra nåt åt, och han kunde ju ha blivit rädd ändå... Jag hoppas att det är typ en "fas" som går över, eller att han i alla fall inte bryr sig lika mycket. Förra året brydde han sig knappt vare sig vid nyår eller valborgs, och jag tog hem honom en vecka före jul. Han var ju mycket mindre då...
Jag hoppas att det inte är nåt som sätter sig. Det blir ju så jobbigt då.

Sv: Skotträdd?

Andas!
Tvinga inte ut hunden om det smäller. Det gör inget för de flesta hundar om de får vara inne många timmar i sträck utan att bli rastade, så låt bli att rasta när det smäller om inte hunden visar att den behöver ut.

Jag och mina damer blev precis "överfallna" av en sån där jävla fyrverkerigrej som skjuter iväg massor av raketer i en följd. De sköt precis utanför husen (som står i en ring). Vi var mitte inne i "ringen" och det ekade som fan. Jag har fortfarande ont i öronen av skiten, unghunden blev skrämd och hoppade runt, gamlingen blev skitskraj, kröp längs marken, försökte fly hem och försökte gömma sig bakom mig om vartannat.

Trots att även jag blev skrämd så lyckades jag hålla mig lugn. Vi går inte ut mer idag nu utan går kaanske ut inatt när det har slutat smälla helt. Gamlingen ligger nu och tittar mot fönstren när det smäller lite högre och jag hoppas verkligen att hon inte blir rädd vid 12-slaget...

Man kan nog inte göra mer än att hålla sig inomhus och se till att vara lugn. Märker hunden att du tycker att det är något speciellt med raketer så kommer även hunden tycka att det är något speciellt med raketer.

Vi har inte gullat med honom eller nåt sånt. Gosat lite med honom när han varit lugn och visar att han vill leka/gosa, men när det smäller låter vi han vara. Vi visar alltså inte på nåt sätt att det är nåt att bry sig om, och vi har varit lugna när vi varit ute med honom.
Pappa tyckte att eftersom vi försökt gå med honom, att vi skulle fullfölja det så han inte kommer till att inte vilja gå ut över huvudtaget. Men nu har han gått kvällssvängen och det gick ju hyfsat bra. Så nu blir det väl inte att ta ut honom igen förrän sent i natt.
Nu ligger han i vardagsrummet med mina föräldrar som tittar på TV och bryr sig nog inte så mycket.. och det känns ju bra.

Jag skulle inte gå ut och rasta något mer idag, vuxna hundar klarar sig länge utan att gå ut även om det inte är idealt. Dra för gardiner/persienner så att hunden inte ser det som är på himlen. Sätt på tv:n ganska högt och ge hunden något extra smaskigt ben om du har det hemma. Alternativt lek med någon jätte rolig leksak, det viktigaste är att hunden är sysselsatt.

Jag har en som är rädd för smällarna, medan de andra två är rädda för ljuset på himlen och som tur är har de inte förknippat det med smällen. Mina ska få riktigt smaskiga märgben vid 12, det gick bra förra året så jag hoppas det gör det också.

Förhoppningsvis har hunden glömt det till nästa år! Men jag har den senaste vecka bara rastat med en snabbkiss på kvällen eftersom de smällt lite. Och så har jag gått med dom en och en för att inget ev ska överföras.

Mitt tips är : Motion! (Inte nu alltså!)

Min lilla är skotträdd, men det har blivit mycket bättre. Drar med bägge ut på iaf tvåtimmarspromenad på dagen, lägger ett km spår eller liknande till den stora, så han är TRÖTT sen, vilket faktiskt har påverkat den lilla positivt. hon är ganska trött och märker på honom att det egnetligen inte är något att hetsa upp sig över. så det tar sig..

Här har jag två stycken, den lilla är inte brydd om raketer, knappt att han tittar upp när det smäller när man är ute. Den stora däremot reagerar starkt, och ffa så släpper han det inte. Smällde första för några dagar sedan här, och hunden har varit extremt låg sedan dess, första nyår med honom och enligt gamla ägaren ska han inte vara skotträdd, eller reagera på raketer, och vi har inte märkt av att han är skotträdd, så varför han reagerar såhär vet vi inte.

Var dock in till vet och fick något tillskott, ville helst inte ge lugnande då han inte reagerat tidigare, men till nästa nyår blir det definitivt det om vi inte fått bukt med det hela. Lillen bryr sig tack och lov inte om det öht, trots att den stora hoppade högt ute när det small.

*kl*

Jag förberedde mig i år med en mjukosttub och lite mario kart på TV för oss människor. ;) Funkade kanon, varje gång som det small så helt enkelt körde jag in tuben med gott i munnen på hundarna så att de kopplade smällarna med något positivt.
Min äldre tik var helt hysterisk förra året, mammas hanne låg och skakade i ett hörn som värst. I år ligger tiken och sover och hannen har flämtat några enstaka gånger, jag ger honom mjukost då och han lugnar ned sig på en gång.
Godis ger hunden en bra känsla, ökar endorfiner i kroppen och en stressad hund tar oftast inte emot mat. Kan man ge något gott och på rätt sätt så kopplar de smällarna till något positivt eller åtminstone inte lika negativt som innan.

Vi tonar också ned ljudet varje år, detta år blev det alltså wii och mario kart som fick stå för oljudet. Och min mamma då som skriker när hon åker av banan ;)

De yngre hundarna bryr sig inte ett skvatt, spetsen kan vråla när han hör något ljud men det är för att han är ganska vaktig av sig.

Heeelt OT iofs, men här är det tvärtom.

Iver sitter som ett litet barn i sängen och kikar upp på himlen. Pratar jag med honom så slänger han bak huvet mot mig och viftar på svansen ungefär som att han inte har tid. :D

Edit: Ännu mera OT är att jag nyss gjorde det första inlägget på hund 2011, hihi.

Senast ändrad:

*KL*

Okay, nu vet jag hur mina damer påverkades av kvällens "raketöverfall"..

Wahidah är helt opåverkad. Hon låg lugnt vid farsans fötter i vardagsrummet, gick sedan fram till köksfönstret och tittade ut lite. Nu ligger hon ihoprullad i fåtöljen och sover.

Zala blev orolig när det började smälla mer.. :( Hon vankade runt och tittade oroligt på mig, så jag gav hundarna varsin morot. Zala la sig i vårt rum och åt upp den, såg riktigt nöjd ut faktiskt. Persiennerna är nerdragna och jag har höjt volymen på musiken lite så att man inte hör mer än de största raketerna och de hörs inte jättemycket. Nu ligger Zala lugnt i sin bur och sover igen.

Men fyfan vad sur jag är på de jävlarna som smällde raketer ovanför oss tidigare ikväll...

Iver sitter som ett litet barn i sängen och kikar upp på himlen. Pratar jag med honom så slänger han bak huvet mot mig och viftar på svansen ungefär som att han inte har tid. :D

Haha, precis så var Wahidah förra året :D Hon tyckte att det var jättekul med allt som for runt på himlen och lät lite.

Och jag skällde ut några idioter som sköt rakt ovanför oss i eftermiddags när jag gick förbi med hundarna, rätt över sin häck in i skogen. :mad: Hade häcken varit lite lägre hade han träffat mig!

Trodde lite att det skulle vara kört för den lilla sen, men det har varit ett mycket bra nyår sen, inte alls lika rädd längre, blir bättre och bättre för varje år! :laugh:

Mitt tips är : Motion! (Inte nu alltså!)

Min lilla är skotträdd, men det har blivit mycket bättre. Drar med bägge ut på iaf tvåtimmarspromenad på dagen, lägger ett km spår eller liknande till den stora, så han är TRÖTT sen, vilket faktiskt har påverkat den lilla positivt. hon är ganska trött och märker på honom att det egnetligen inte är något att hetsa upp sig över. så det tar sig..

Håller med om detta. Förra året hispade Rover upp sig en del, han är inte panikrädd men berörd av raketer(hetsar upp sig och vill morra/skälla om de är riktigt nära) och jag hade varit dum nog att inte förbereda mig inför tolvslaget eftersom han inte bryr sig om raketer på avstånd. I år tog vi en sparktur mitt på dagen då han fick dra sig ordentligt trött och sedan en fackeltur i mörka skogen på kvällen så han var ordentligt rastad(att det smällde en del redan då brydde han sig inte om). Sedan såg jag till att radion stod på uppe om han skulle ligga där, att tv:n vardagsrummet var på något högre volym än vanligt och att gardinerna i båda rummen var fördragna. Dessutom öppnade vi bubbelflaskan lite innan tolvslaget och gav honom lite gott i matskålen att ha att pyssla med. Visst, det var kanske överdrivet, men nu i efterhand känns det ändå som väldigt små insatser för att ha en hund som slickade skål/fick öronen kliade/sov när det smällde som värst utanför.

Ja, min träningskompis lägger lååångt spår till sin schäfer på dagen, hunden är helt opåverkad av smällarna, men det skadar alrdig med en trött hund när det börjar smälla. :)

Mina 2 har sovit hela kvällen trots att det har smällt alldeles intill. Nu vid tolvslaget har båda suttit i fönsterkarmen och tittat på allt som har lyst upp himlen. Den äldste har ändå varit med om att en raket for upp en meter framför oss och small endast cirka 2½ meter upp. Jag hörde nästan inte på mer än en vecka efteråt, men det enda Oscar reagerade på var när det blänkte till på marken.

Även mina tidigare hundar satt i fönsterkarmen och tittade, utom den allra förste som var livrädd. Han kröp alltid in under något skåp eller soffa så fort det började smälla eller åska. Den andre och tredje blev även de utsatta för att ett gäng kastade smällare (var tillåtet då) efter oss. Ingen av oss reagerade, så förmodligen var det inte så roligt som man hade tänkt sig.

Känns faktiskt ännu bättre(men ändå lite sorgligt) när jag önskat gott nytt år till vänner och bekanta och fått hundrapporter om en karelsk björnhund och en jämthund som båda används vid jakt men som upplevde tolvslaget som jobbigare än min fjant. Karelaren var visserligen på ett ställe där det smällde rejält men var tvungen att få lugnande för att klara kvällen öht, jämten var på ett likvärdigt ställe och var väldigt orolig(trots att den hade kloka ägare som skippade fyrverkerierna och körde svävande lyktor i stället).

Själv tycker jag bara fyrverkerier är kul om det är riktigt stora evenemang(à la vattenfestivalen) och har som sagt för egen del ersatt dem med en fackeltur i skogen, vilket jag tycker är mycket mer mysigt och stämningsfullt.

Kan ju passa på att rapportera att inne bryr dom sig inte ett skvatt när det smäller, det är ute det gäller. Trots det så fick dom var sitt märgben vid tolv slaget.

KL

Hundarna sov under tolvslaget, förvisso bor vi på landet men det hördes ändå. Vår hund var vi inte oroliga för men hans bror kunde vara lite känsligare men nä, de sov som sagt. Inte ett pip hördes, hemma var det tyst... :D

Känns så skönt att det gick så bra för deras första nyår som äldre än 4 veckor gamla.

Mian två yngre förmågor reagerar inte ett dyft på raketer/smällare. Gammelfarbrorn brukar vara väldigt rädd när det smäller, men min nya lägenhet är så välisolerad att det inte hördes nånting så även han fick en lugn nyårsafton!:love:

Jag skulle läsa boken "undvik skotträdsla förebyggande skotträning" av Memea Mohlin så kanske du kan hjälpa din hund så att det inte blir värre. Jag bara undrar när det ska bli någon ordning på detta elände? Det borde bara vara godkänt att skjuta på vissa utvalda platser så folk som tycker det är nödvändigt att fira in nyåret med fyrverkerier kan samlas där. Jag har själv två hundar som är totalt oberörda men jag vet ju aldrig när det plötsligt är förstört av någon "idiot" som inte fattar att man kan förstöra det genom att smälla vid fel tillfälle för nära en hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 015
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka