Skotträdd hund

Tora

Trådstartare
Läste den andra hund och nyårs-tråden och kom då att tänka på nyår och hur jobbigt det blivit för vår ena hund.
Min hane har alltid varit helt oberörd av skott men de senaste tre åren har han börjat reagera och förra året var riktigt jobbigt. Han är 12 år nu och veterinären trodde det hade att göra med hans försämring av hörseln.

Förra året fick han utskrivet någon gel som skulle smörjas på tänderna. Gav ingen som helst effekt så vad använder ni andra för mediciner för att ”droga ner hundarna”?

Har också varit med om att hundar som tidigare varit helt skottfasta blivit rädda på gamla dar, det har säkert något med förändrad/försämrad hörsel att göra.

Vi har en hund som är extremt rädd för raketer och han får Stesolid. Eftersom det verkar ångestdämpande men inte lugnande så han är precis lika pigg som vanligt men den där hemska paniken försvinner. Jag vet att det kommit något nytt - Sileo är det väl det heter? - som är nån gel man smörjer in tandköttet med (har jag för mig) men jag kände att eftersom det funkar så bra med Stesolid vill jag inte testa något som jag inte riktigt vet hur det kommer att funka.

Här smäller det dessutom bara på nyårsafton, typ 20 minuter runt 12-slaget, så det är inget jätteproblem. Då är det värre med åska som samma hund är livrädd för. Däremot är han helt oberörd av skjutandet på det militära skjutfält som ligger i närheten, trots att det kan dundra något helt vansinnigt därifrån ibland. Men kommer det ett enda litet åskmuller så får han nästan panik.

Hade jag haft en hund som var riktigt skotträdd och inte bott så att hon var naturligt avskärmad från det. Då hade jag lämnat iväg hunden på pensionat där hon kan få lugn och ro. D.v.s. om jag inte har några vänner som är hemma på nyår och kan tänka sig att passa en extra hund.

Det är inget kul för hunden att ibland veckor innan må riktigt dåligt och sedan brakar tredje värlskriget loss. Oftast så tar det ju ett bra tag innan hunden kan släppa det sedan.

Har passat en hund som blir rädd veckorna innan nyår, så pass att man inte kan poppa popcorn eller liknande utan att han för ett nervöst sammanbrott.
Den andra hunden var åskrädd, men reagerade inte på skott alls. Det var verkligen inte kul när sommarens åskoväder drog in där jag bodde då.

Läste den andra hund och nyårs-tråden och kom då att tänka på nyår och hur jobbigt det blivit för vår ena hund.
Min hane har alltid varit helt oberörd av skott men de senaste tre åren har han börjat reagera och förra året var riktigt jobbigt. Han är 12 år nu och veterinären trodde det hade att göra med hans försämring av hörseln.

Förra året fick han utskrivet någon gel som skulle smörjas på tänderna. Gav ingen som helst effekt så vad använder ni andra för mediciner för att ”droga ner hundarna”?

Vi får utskrivet stesolid av vet. förra året var det nästan ok med den så nu är dosen höjd ytterligare en gång så hoppas vi det funkar bra i år. Tycker så vansinnigt synd om henne.

Hade jag haft en hund som var riktigt skotträdd och inte bott så att hon var naturligt avskärmad från det. Då hade jag lämnat iväg hunden på pensionat där hon kan få lugn och ro. D.v.s. om jag inte har några vänner som är hemma på nyår och kan tänka sig att passa en extra hund.

Det är inget kul för hunden att ibland veckor innan må riktigt dåligt och sedan brakar tredje värlskriget loss. Oftast så tar det ju ett bra tag innan hunden kan släppa det sedan.

Har passat en hund som blir rädd veckorna innan nyår, så pass att man inte kan poppa popcorn eller liknande utan att han för ett nervöst sammanbrott.
Den andra hunden var åskrädd, men reagerade inte på skott alls. Det var verkligen inte kul när sommarens åskoväder drog in där jag bodde då.

Hör brukar de skjuta från oktober till maj :rage:
Peppar peppar har det inte skjutits mer än ngn enstaka gång i år.

Hör brukar de skjuta från oktober till maj :rage:
Peppar peppar har det inte skjutits mer än ngn enstaka gång i år.
Det gör det här jag bor med, enstaka skott har min valp hittills inte brytt sig om. Men när jag hade katt som jag brukade gå i sele med så var det skit! (Vi gick inte ut när det blev mörkt, vilket det blir tidigt på vintern). Gömde sig under sängen gjorde han dessutom när vi var inne.
Blir mest förbannad över att "de" (kommunen) trots allt inte gör något åt det. Missbrukas det så som det gör i vissa kommuner borde det förbjudas där. :rage:

Han har inga problem med enstaka/några få skott. Han reagerar men avreagerar lika snabbt. Det är när det håller på en längre stund som det blir jobbigt för honom. Här smälls det oftast bara runt midnatt.

Att lämna bort honom är inget alternativ om det är till folk han inte känner.

Lagotton hade njursjukdom, så använde aldrig medicin på henne. Provade feromoner osv utan resultat. Fick helt enkelt dra ner persiennerna, ha tvn på och hålla om henne vid 12-slaget.
Träning träning träning även på äldre dar, började i mitten november.
Sen hjälpte labben allra bäst. Hans trygghet i sig själv gav henne trygghet.

Han har inga problem med enstaka/några få skott. Han reagerar men avreagerar lika snabbt. Det är när det håller på en längre stund som det blir jobbigt för honom. Här smälls det oftast bara runt midnatt.

Att lämna bort honom är inget alternativ om det är till folk han inte känner.
Det där är intressant, för min äldsta är tvärtom. Jag bor i ett område där det varit mycket problem med fulimporterade polska bomber/smällare och även mycket hemmagjorda saker som smällts året runt. Ett år var det nog minst 10 rejäla smällar per vecka här - gärna inslängda i containrar för extra högt ljud :banghead:
Denna tik är inte skotträdd och bryr sig inte om pistol eller gevär och inte heller raketer/smällare på nyår. men dessa enstaka som bara kommer ibland har gjort henne mer och mer upprörd ju äldre hon blir. Hon vill attackera:nailbiting: Troligtvis är det plötslighetsfaktorn där som spelar in - hon sover eller så och helt plötsligt smäller det av något högt och hon flyger upp och skäller och vill ut och bli förbannad. Eller går och snosar på promenad och något exploderar helt plötsligt - då får hon ett utbrott och beter sig som när hon ser en katt (hon avskyr katter - dom ska ha spö). Hon tjuter och vill fram !
När det väl sätter igång på allvar däremot så bryr hon sig inte det minsta. leker, äter och sover både ute och inne. Hoppas dock hennes knäpp-beteende inte smittar av sig på unghunden, för här är rena kriget runt nyår.

Det där är intressant, för min äldsta är tvärtom. Jag bor i ett område där det varit mycket problem med fulimporterade polska bomber/smällare och även mycket hemmagjorda saker som smällts året runt. Ett år var det nog minst 10 rejäla smällar per vecka här - gärna inslängda i containrar för extra högt ljud :banghead:
Denna tik är inte skotträdd och bryr sig inte om pistol eller gevär och inte heller raketer/smällare på nyår. men dessa enstaka som bara kommer ibland har gjort henne mer och mer upprörd ju äldre hon blir. Hon vill attackera:nailbiting: Troligtvis är det plötslighetsfaktorn där som spelar in - hon sover eller så och helt plötsligt smäller det av något högt och hon flyger upp och skäller och vill ut och bli förbannad. Eller går och snosar på promenad och något exploderar helt plötsligt - då får hon ett utbrott och beter sig som när hon ser en katt (hon avskyr katter - dom ska ha spö). Hon tjuter och vill fram !
När det väl sätter igång på allvar däremot så bryr hon sig inte det minsta. leker, äter och sover både ute och inne. Hoppas dock hennes knäpp-beteende inte smittar av sig på unghunden, för här är rena kriget runt nyår.
Min rycker till hukar sig och blir rädd som reaktion men så avreagerar han lika snabbt. Så om det kommer några smällar i sig 20 sekunder så avreagerar han så fort det varit tyst i någon minut. Tex i somras så smällde grannen av fyrverkerier på ett födelsekalas. Det höll på i kanske 10 minuter sammanlagt. Då tryckte sig hunden mot mig och låg och skakade under tiden det smällde. När det sedan varit tyst i några minuter så lyfta han på huvudet skakade på sig och så var det färdigt med det.

På nyår går det ju i ett under längre tid och då tar han det mycket hårdare och det tar mycket längre tid för honom av avreagera.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 718
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar