Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar lite hur jag ska sköta om en vanlig orkidé på rätt sätt.
Någon som har några tips?
Mina mår sanslöst bra sedan jag planterade dem i vitmossa blandat med barken dom kom i. Mossan suger upp vatten när du vattendränker och verkar funka som en kamelpuckel, jämnar ut vattningen så att säga.
Tänk bara på att vitmossa inte är det man sätter i adventsljusstakarna utan något annat
jag känner mig frågande till tidigare nämnda skötselråd
Jag har fått lära mig att orkidéerna vill ha ett snapsglas med vatten en gång i veckan. Och våra lever och ser ganska nöjda ut - blommar när de ska och så... (utom den vi har som inte står i jord, utan har rötterna i luft - den ska duschas en gång i veckan. Tyvärr har blomstänglarna torkat bort på den även om vi försökt överdriva vattentillförseln så mycket vi vågat när blomstänglarna varit på väg.
Då är väl dina råd bättre än de jag har fått och våra orkideer unikum som överlever med vår vanvård, antar jag Och att de blommar minst en gång om året är nog ett tecken på vanvård
Vi har fått en orkide av nåt slag som inte har någon jord alls, utan som bor i en glasburk typ. Den ska vara så. Instruktionen som medföljde var att den skulle typ duschas en gång i veckan, men det var kanske också fel?
fast det var lite konstigt med vitmossan... för en orkide ska inte vara blöt hela tiden. man ska försöka efterlikna regnskogen där det kommer mycket regn på kort tid som dränker den nästan i vatten, sen ska den torka upp emellan.