Skötselråd för Orkidé

Sv: Skötselråd för Orkidé

Jag undrar lite hur jag ska sköta om en vanlig orkidé på rätt sätt.
Någon som har några tips? :)

Om du ska vara ordentlig ska du ta ur den ur ytterkrukan en gång i veckan och sätta den i en hink med vatten så att hela innerkrukan precis är täckt . Låt stå en timme.

Annars kan man även vattna den en gång i veckan ordentligt direkt i ytterkrukan. Övrig tid låter du den vara.

Mina mår sanslöst bra sedan jag planterade dem i vitmossa blandat med barken dom kom i. Mossan suger upp vatten när du vattendränker och verkar funka som en kamelpuckel, jämnar ut vattningen så att säga.

Tänk bara på att vitmossa inte är det man sätter i adventsljusstakarna utan något annat ;)

Mina mår sanslöst bra sedan jag planterade dem i vitmossa blandat med barken dom kom i. Mossan suger upp vatten när du vattendränker och verkar funka som en kamelpuckel, jämnar ut vattningen så att säga.

Tänk bara på att vitmossa inte är det man sätter i adventsljusstakarna utan något annat ;)

fast det var lite konstigt med vitmossan... för en orkide ska inte vara blöt hela tiden. man ska försöka efterlikna regnskogen där det kommer mycket regn på kort tid som dränker den nästan i vatten, sen ska den torka upp emellan.

jag känner mig frågande till tidigare nämnda skötselråd
Jag har fått lära mig att orkidéerna vill ha ett snapsglas med vatten en gång i veckan. Och våra lever och ser ganska nöjda ut - blommar när de ska och så... (utom den vi har som inte står i jord, utan har rötterna i luft - den ska duschas en gång i veckan. Tyvärr har blomstänglarna torkat bort på den även om vi försökt överdriva vattentillförseln så mycket vi vågat när blomstänglarna varit på väg. :(

jag känner mig frågande till tidigare nämnda skötselråd
Jag har fått lära mig att orkidéerna vill ha ett snapsglas med vatten en gång i veckan. Och våra lever och ser ganska nöjda ut - blommar när de ska och så... (utom den vi har som inte står i jord, utan har rötterna i luft - den ska duschas en gång i veckan. Tyvärr har blomstänglarna torkat bort på den även om vi försökt överdriva vattentillförseln så mycket vi vågat när blomstänglarna varit på väg. :(

Min info har jag lärt mig via olika florister , och via egen sökning.
Jord? hur menar du då? Orkidee jord ska dom stå i.
Flera av dom som är duktiga på orkideer brukar även lämna orkideen i vattenbalja över natten, alltså att den står i blöt så pass länge. Dom ska inte bara duschas heller utan dom ska stå ett tag så att rötterna hinner suga upp vattnet.
När stänglarna torkar så kan dom klippas bort helt, så kommer förmodligen den blomma om med en ny stängel inom 2 år. Vissa blommar aldrig om.

Då är väl dina råd bättre än de jag har fått och våra orkideer unikum som överlever med vår vanvård, antar jag ;) Och att de blommar minst en gång om året är nog ett tecken på vanvård :p

Vi har fått en orkide av nåt slag som inte har någon jord alls, utan som bor i en glasburk typ. Den ska vara så. Instruktionen som medföljde var att den skulle typ duschas en gång i veckan, men det var kanske också fel?

Då är väl dina råd bättre än de jag har fått och våra orkideer unikum som överlever med vår vanvård, antar jag ;) Och att de blommar minst en gång om året är nog ett tecken på vanvård :p

Vi har fått en orkide av nåt slag som inte har någon jord alls, utan som bor i en glasburk typ. Den ska vara så. Instruktionen som medföljde var att den skulle typ duschas en gång i veckan, men det var kanske också fel?

med den där attityden bemödar jag mig inte ens att ge ett svar på det.

Jag har frågat ett par florister och fått svaret att hur man vattnar inte är så viktigt egentligen, huvudsaken är att de får torka upp mellan tillfällena för vattning.

Själv spolar jag mina 24 orkidéer under kranen en gång i veckan, med ljummet vatten. Var fjärde- var sjätte vecka låter jag dem dock stå och dra en stund i diskhon i vatten med näring i.

Mina verkar väldigt lyckliga, blommar om, är friska och fina :)

Och jag låter inte mina torka upp utan de står oftast och badar i vatten. Orkidéerna mår jättebra och blommar länge och ofta.

Mina stackars orkideér får vara glad för vatten en gång i månaden :) .
De blommar månader i sträck och sen vilar de lite innan de drar igång nästa blomperiod. Har gjort så i ett par år nu. De står kvar i krukorna de köptes i.

Jag måste skaffa bättre glasögon; jag tyckte det stod
"Skötselråd för oxfilé"...:o

Senast ändrad:

Tänkte precis skriva att orkidéer är tåliga blommor som enligt min erfarenhet inte verkar bry sig så mycket om hur och när man vattnar. Tycker de olika svaren i tråden visar på det också, där det rapporteras om olika sätt att sköta om dem och ändå har folk blommande orkidéer hemma.

Jag har under åren skött mina orkidéer på olika sätt utifrån de olika buden jag hört. Nu för tiden gör jag inte på något enhetligt sätt utan är en "periodare". Ibland får de stå i vatten och sedan torka upp, ibland vattnar jag dem lite i krukorna, ibland vattnar jag mycket i krukorna. Ibland får de vänta jättelänge på vatten och ibland får de väldigt ofta (men fortfarande så de torkar upp någorlunda emellan). Märker helt ärligt ingen som helst skillnad i hur plantorna mår eller hur ofta de blommor, de frodas och mår bra. Blommar nästan jämt tycker jag, med någon kort paus här och där innan de skjuter nya stänglar.

Skulle säga att det är mer viktigt att vara noga med att de inte står i gassande sol jämt, det gör åtminstone mina orkidéer lite ledsna/fula. Och över varma element är inte heller optimalt skulle jag säga :) Alldeles för dragiga fönster under vintern kan också göra det lite svårt för dem att blomma, då de är ganska känsliga mot kyla. Knopparna blir ledsna!

Senast ändrad:

Håller med dig! Många växter kan man vänja vid sitt eget vattningsmönster och det kanske är så även för orkidéer, de lever trots allt i fuktiga miljöer och beroende på hur tät lövkronan är kan jag tänka mig att mängden vatten i flytande form är ganska varierande. Men vatten finns ju alltid tillgängligt i form av fuktighet i luften. :)

Däremot som sagt, så är solen viktig tycker jag! De vill ha ljus men inte sol är min erfarenhet; vilket också överensstämmer med det naturliga växtsättet. Här finns en orkidéhylla vid stora panoramafönster men direkt solljus försvinner tack vare uteplatsens plasttak. Inga element i närheten heller och det svalaste rummet i huset. Växterna frodas och blommar om, fast de vattnas väldigt oregelbundet och får aldrig någon extra näring eller planteras om. :p

*halvt kl* eller nått.

Angående det här med sol eller inte sol..i mitt vardagsrumsfönster har jag 8 orkidéer. Jag var livrädd förra sommaren att mina blommor skulle koka ihjäl, det är nämligen stark sol rakt in flera timmar. Blir kokhett..men de klarade sig kanonbra, blommade osv, så orkidéer är uppenbart inte så noga med vad de får för skötsel :D

Jag har aldrig lyckats med orkidéer. De har flyttat in och tappat blommorna efter en vecka och sedan aldrig blommar mer.

Sedan flyttade jag in i den här stugan. Alla blommor blev som galna. Växte, blommade och frodades.
Utom orkidéen. Men så bytte jag till en genomskinlig ytterkruka och se! då hände det grejor. För första gången i mitt liv blommade en orkidé om.

Så mitt recept är: rätt hus och rätt ytterkruka :D

Jag gör så här. Fyller upp med vatten i diskhon. Trycker ner krukan med orkidéen så krukkanten är precis i nivå med vattenytan. Låter vatten sippra in tills det slutar bubbla. Låter överskottsvattnét rinna av.
Med den här metoden har mina orkidéer blommat om flera gånger.

fast det var lite konstigt med vitmossan... för en orkide ska inte vara blöt hela tiden. man ska försöka efterlikna regnskogen där det kommer mycket regn på kort tid som dränker den nästan i vatten, sen ska den torka upp emellan.

Skillnaden är att i en regnskog är luftfuktigheten nära 100%, till skillnad från svenska inomhusmiljöer. Så torka upp emellan är inte riktigt korrekt skulle jag säga. Fast dom tål rätt mycket. Men mina mår avgjort bättre med jämn fuktighet. Mossan gör dom inte blöta, men jämnar ut fuktigheten bättre än barken.

*kl* Min erfarenhet är att vattningsmönstert spelar mindre roll än vilket fönster de står i.
Bäst mår mina orkideer i söderfönstret utan element under eller i andra söder- eller västerfönster i amplar så de inte är precis över elemneten. Ibland kommer de med flera stänglar!!

Precis som Dorro säger här ovan så skiljer sig ju luftfuktigheten hyfsat mycket åt en regnskog och våra bostäder. Anledningen till att jag alltid har rekommenderat att de ska torka upp mellan vattningarna är risken för mögelangrepp på rötterna. När kondensen är borta på insidan av krukan är det bara att köra på igen.
Ner med skiten i vattenbad och låt den stå länge och götta till sig. Jag har glömt mina i en vecka i sträck ibland. Många tidigare kunder vittnade om finare orkidéer och längre blomningstid med det här sättet att vattna än de tidigare rekommenderade skötselråden.

Och angående stark sol så se till att bladen inte ligger mot fönstret för då kan det lätt bli brännskador. Annas märks det rätt snart om den blir brännskadad eller inte. Växter är fantastiskt anpassningsbara och vänjer sig med det mesta.

Liknande trådar

Hemmet Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80. Men jag tar gärna emot tips om...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 007
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix