Skötsel under brunst

T

Tomaten

Jag ska ju skaffa mig ny häst och det kan ju bli ett sto, har ju aldrig haft ett sto så jag har komit att tänka på det där med brunsten, ska det tvättas eller något sådant under brunsten?kompisen pratade på att tvätta slidan runt om med någon tvål(minns inte vilken) och hålla svansen lindad men i mitt stall har jag aldrig sett någon göra det och det är rätt så många ston.
Well, tell me! :bow:

Sv: Skötsel under brunst

okej, trodde nästan det men det är alltid bra att fråga:)

Jag har aldrig gjort något med mitt sto när hon brunstar, låter henner bara vara :)
Har aldrig ens hört talas om att något annat skulle vara aktuellt.

Det är bra detta med buke, man kan höra saker och sen gå hit och höra med annat folk, perfekt!

Jag tror att din kompis har tagit fel på brunst och inseminera.

För när stoet blir inseminerat så tvättas hon noga runt anal och slidöppning och för att underlätta detta så har man en sk "svanskondom" ett skydd som gör att inga hår kommer åt slidan under tiden som man gör detta. Samtidigt så är svansen uppbunden åt sidan för annars hade man inte kommit till.

Man gör detta för att det ska vara så rent som möjligt när man insemineras så att man inte för in några bakterier i slidan.

det låter mycket vettigare, som du säger han hon nog blandat i hop dessa två:)

Tomaten skrev:
Jag ska ju skaffa mig ny häst och det kan ju bli ett sto, har ju aldrig haft ett sto så jag har komit att tänka på det där med brunsten, ska det tvättas eller något sådant under brunsten?kompisen pratade på att tvätta slidan runt om med någon tvål(minns inte vilken) och hålla svansen lindad men i mitt stall har jag aldrig sett någon göra det och det är rätt så många ston.
Well, tell me! :bow:

Det där med att tvätta och linda svansen gör man bara strax före besök hos hingst. :o

Hälsning Maja

Jag brukar tvätta svansen efter brunst eftersom hon pissar ned den så fruktansvärt.
Nu när hon kommit igång med brunsten efter dräktigheten börjar jag komma ihåg vilken nymfoman hon egentligen är... Tur bara att valacken inte är intresserad!

Annars brukar man inte göra något speciellt annat än vara lite förstående om de blir lite "speciella"

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 393
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama