Skötsel av importhäst

Sv: Skötsel av importhäst

Salvor hade inte jag heller använt förrrän det behövs.
Flugmedel har jag på alla mina hästar, även skillingaryds salva.
Det är ju för att underlätta för dem, har inget med exem att göra.

Att lägga på ett täcke på en nyimporterad häst är faktiskt shysst mot hästen. Det är inte "för att det behövs" utan för att hjälpa hästen i sin anpassning och att , förhoppningsvis, kunna skydda den mot en av de saker som KAN orsaka eksem.

Med tanke på att ca 70% av importerna får eksem nångång under sin livstid , oavsett efter 1 år eller 10 år, så hade jag lagt på ett täcke för att "förebygga".

Oavsett hur många hästar en säljare/förmedlare/exportör på Island har sålt till Sverige, eller andra länder, så kan de ju inte säga hur en specifik individ kommer reagera så det tipset förstod jag faktiskt inte.....:confused:

Du ska nog inte kalla det förebygga dock, utan skjuta upp problemen, har hästen disposition för att få eksem så kommer den att få det senast när man slutar skydda den. Visst är det schyst mot hästen att skjuta upp debuten men det är att lura sig själv om man tror man förebygger uppkomsten av eksem.

Det var ju därför jag skrev förebygga inom parentes.......

Jag tror dock inte det är riktigt så enkelt som att en häst har disposition för att få exem.
Även svenskfödda hästar, oxå inom andra raser, får exem och kanske inte ens sina första levnadsår.....

Hantering, vård, foderstat, obalans, miljö, stress osv kan orsaka att den får det trots att den kanske inte har disposition för det.

Med andra faktorer med i leken kanske det inte alls fått det....

Jag menar, om nu hästar som kommer direkt ifrån Island har disposition för att få exem, vissa av dem, så borde det väl finnas oxå på Island ??
Är det vissa blodslinjer som har högre risk ?
Vissa färger ?
Från vilken del av landet hästen kommer från/är uppfödd i ?

Det är väl konstaterat att det till viss del är ärftligt, är det detta du menar med disposition ?

Jag menar, om nu hästar som kommer direkt ifrån Island har disposition för att få exem, vissa av dem, så borde det väl finnas oxå på Island ??

Svar ja, det finns på Island också. Men att det bryter ut efter exporten beror på att de utsätts för något de aldrig varit utsatta för förut.

Är det vissa blodslinjer som har högre risk ?

Svar ja, man har genom studier konstaterat att vissa blodslinjer är mer dispositiva för eksem.

Det är väl konstaterat att det till viss del är ärftligt, är det detta du menar med disposition ?

Svar ja, disposition är det samma som ärftlighet. Hur stor disposition står ju tyvärr inte skrivet i pannan på dem. Men den forskning som har bedrivits på Island gällande både spatt och eksem, så är målet att inte exportera individer med hög disposition vid export tillfället. Men det kommer säkert att ta ett tag till innan man nått dit.

Ja även svenskfödda hästar och hästar från andra raser kan vara i riskzonen för att få eksem.

Eksem på hästar som bor på Siland är ett minimalt problem, den värsta triggern, svdknottet finns är inte direkt vanlig, jag tror de finns i begränsad omfattning i vissa delar av landet. Hade hästarna på Island drabbats av eksem i någon större omfattning hade problemet varit ur världen ganska snabbt, de hade snarare blivit mat än att man försökt behandla dem.

Ja eksem är ärftligt, men miljön och levnadsvilkoren i stort påverkar enormt. Vissa blodlinjer är värre drabbade, men nedärvningen är komplex och det är troligen flera anlag som spelar in. Vissa hästar nedärver eksemen i ganska hög grad, särskillt svenskfödda hästar som utvecklat eksem. Färgen påverkar inte vad jag vet, medans eksemförekommsten har ungefär samma spridning som svidknotten.

Om det nu finns exem på samma sätt som här, varför tar det då så lång tid innan vissa av individerna som exporteras får det här ?
Borde de inte få det omedelbart, speciellt om man inte skyddar dem ?

NU menar jag tex en häst som har disposition, teoretiskt, som kommer hit och inte skyddas men det dröjer ändå kanske 5-10 år, med flera flyttar, miljö- och foderbyten osv, innan det bryter ut......

Men det finns ingen fakta att få tag på vilka blodslinjer som nedärver det mer än andra ?

Det vore ju av vikt egentligen för isåfall borde vi ju inte fortsätta importera just de blodslinjerna.

Synd att det tar så lång tid att få igenom det men antar det har med finansiering av forskningen att göra....

Jag har fått uppfattningen att det svidknott vi har inte finns alls på Island ?

Däremot har jag "hört" om hästar som haft exem redan avstigna från flyget.....och därför tänker jag mig att det borde finnas många andra faktorer med i leken oxå.

Ponera att en häst blir så stressad av att exporteras, med allt vad det innebär, att den helt enkelt börjar klia sig för att hantera stressen.
Och den börjar kanske redan veckan innan den flyger ut, i uppsamlingsstallet.

När den väl stiger av flyget ser den säkert hemsk ut, kanske sårig och väldigt exemliknande med svullen mankam osv pga att den kliat sig så mycket.
Men det är ju inte pga svidknottet den har börjat....

Har en häst väl börjat klia sig kan en vecka göra förödande skada.....:(

Jag har aldrig hört om någon häst som utvecklat eksem i samband med exporten, men omöjligt är det väl inte. Flertalet utvecklar eksem 2-4 säsongen, så stressen i samband med flytten lär inte vara avgörande. Eksemet är en allergi, hästarna kan bli allergiska mot annat än svidknott och ibland blir hästarna allergiska mot flera olika saker.

Jag tror att det finns svidknott i vissa områden på Island, men är osäker där, det är inte allmänt förekommande åtminstone.

Det jag skrev var menat att sägas att hästen kan ju klia sig av andra orsaker än just allergi.....
Stress i samband med export tex.
Det är ju inte säkert den fortsätter klia sig sedan, när den kommit hit.
Dock är väl risken stor om den kliat sig pga stress att den inte blir mindre stressad av att komma till en ny miljö, och fortsätter klia sig.

Frågan är ju om exemet, som vi kallar det, alls hade utvecklats om hästen inte blivit utsatt för en så stor förändring som en flytt innebär.

Om allergin kommer av bakomvarande orsaker.....som att tarmbalansen rubbas, immunförsvaret försämras, hästen blir mer mottaglig för "gifter" och på sätt får en allergi mot knottets gift....eller myggans kanske....

Nej, problem med tarmbalans, stress mm är inte grundorsaken, mår hästen (eller människan för den delen) bra och är i god fysisk och psykisk form är risken att bli sjuk mindre, men hästar får inte allergiska eksem av stress.

Jag tror inte flytten i sig påverkar alls och det är ren logik, skulle flytten påverka så hade flertalet importer fått eksem första säsongen och inte långt senare. I själva verket så är det relativt få som får eksem så snabbt.

Lobelia har svarat redan, när de kommer hit så utsätts de för svidknott och de har ingen drabbats av förr. Den eksem man kan se på enstaka individer på Island har inget med svidknott att göra, och jag kan säga att det skulle säkert vara mycket besvärligt för en sådan häst vid en export. Risken för att blir ett riktigt vrak i sina eksem är oerhörd stor.

Nej inte svidknott, men en icke bitande mygga finns som är obehaglig på andra sätt.

Jag kanske har uttryckt mig fel då om ni inte uppfattat vad jag menar.

Jag menar att hästen kommer hit och får ett sämre immunförsvar pga stress, miljöbyte, foderbyte osv och därmed är den mer känslig/utsatt för att utveckla tex allergi mot svidknottets giftiga saliv.
Den har ju från början inget skydd mot det eftersom den inte finns på Island.

Jag förstår att den kanske inte utvecklar allergi pga stress ( fast nja, jag är imte helt övertygad ) men sammantaget, med allt den utsätts för vid en flytt, så kan den utveckla det pga flytten.....
Inte i sig för svidknottet utan det är många orsaker som hänger samman.

Sen kan man ju fråga sig varför det tar från ett par år till många år innan vissa utvecklar exem, vad orsaken är då.....det kan ju vara rent mot knotten men kan ju oxå vara vid en stressande situation som den inte varit med om förut.

Jag tror hästar kan vara mer stressade än vi vet om, det forskas inte så mycket på den delen och hur en häst stressas eller varför och alla är ju individer, precis som människor.
Vissa människor klarar ju inte minsta stress medans andra är väldigt stresståliga.

Jag tror oxå att numera så "skyddar" många många fler sin nyimporterade hästar med tex täcken, installning när knotten är som värst, än det gjordes för några år sedan.

Vi vet ju inte hur många som hade utvecklat det första säsongen om de inte blivit skyddade.

Men oskyddade så utvecklar de eksemen från andra säsongen och senare, och det handlar främst om att de krävs en exponering först innan det bryter ut.

Salvor hade inte jag heller använt förrrän det behövs.
Flugmedel har jag på alla mina hästar, även skillingaryds salva.
Det är ju för att underlätta för dem, har inget med exem att göra.

Att lägga på ett täcke på en nyimporterad häst är faktiskt shysst mot hästen. Det är inte "för att det behövs" utan för att hjälpa hästen i sin anpassning och att , förhoppningsvis, kunna skydda den mot en av de saker som KAN orsaka eksem.

Med tanke på att ca 70% av importerna får eksem nångång under sin livstid , oavsett efter 1 år eller 10 år, så hade jag lagt på ett täcke för att "förebygga".

Oavsett hur många hästar en säljare/förmedlare/exportör på Island har sålt till Sverige, eller andra länder, så kan de ju inte säga hur en specifik individ kommer reagera så det tipset förstod jag faktiskt inte.....:confused:
Ja då tillhör min häst de övriga 30% då...
och hon har aldrig haft täcke på sig sen hon kom till Sverige

Vad skönt för dig att hon inte fått det :)
Hur länge har hon varit i sverige ?

Av de jag själv tagit in från Island så har 2 av 4 fått eksem.
1 togs in i november, fick eksem påföljande sensommar/höst.
1 togs in i mars, fick eksem sommaren där på.

Så det gick lite drygt 1 år för den ena och knappt 1 år för den andra.

Ingen av dem speciellt skyddad mot eksem, den senaste intagna skyddade jag med täcke enbart på sensommaren/hösten några veckor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat