Skötsel av importhäst

S

SaraSv

Hej

Jag har en häst på Island som jag snart ska ta hem till Sverige. Det är min allra första egna häst och jag är lite osäker på hur jag ska göra med extra kraftfoder och sånt.

Eftersom han är uppväxt på gräs och hö har han aldrig tidigare ätit kraftfoder och jag undrar hur försiktig man bör vara i början? Vilket slags kraftfoder ska man ha?

Och så undrar jag om någon har lite tips på bra salvor och insektsmedel man kan använda i förebyggande syfte mot eksem?

Om det är någon som har lite tips om allt möjligt som har med importhästar att göra så vill jag gärna ha de tipsen! :)

Sv: Skötsel av importhäst

Förebyggande mot eksem är främst att täcka hästen och ge den en bra och välavvägd foderstat. Hästar som trivs och är i bra fysisk/psykisk kondition motstår sjukdomar bättre. En del på Island ger faktiskt kraftfoder, de stallar ofta upp hästar i samband med inridning t.ex så har du inte fått uppgiften från fd ägaren så finns möjligheten att den ätit någon form av pellets.

Man ska ha ett kraftfodret som kompletterar hö/hösilage och introducera eventuellt kraftfoder försiktigt precis som vilken annan häst som helst. Vill hästen inte smaka kan man testa att blanda upp det med något den gillar men får den tid så bör det inte vara problem.

Som redan sagts så är att täcka hästen något man gör först och främst för att förebygga mot eksem/skydda mot knotten som finns här men inte på Island.
Om hästen kommer hit efter att knotten har dött för säsongen så behöver han ju naturligtvis inte täckas under vintern.
Men börja tidigt på våren, i mars kanske redan, för att skydda honom och ha på täcke till minst oktober.

Och precis som oxå redan sagts så har en häst som är i balans, trivs och mår bra och får en välbalanserad foderstat störst motståndskfat/immunförsvar.

Många islandsimporter får problem med magen, obalans, pga nya sortyers gräs, nytt vatten, obalans i tarmfloran och då kan immunförsvaret försvagas.

Jag skulle vänta med att ge hästen kraftfoder, låta honom få ordentligt med tid att installera sig och vänja sig vid detta nya land.
Och jag menar inte några veckor utan snarare några månader utan att stressas eller ridas med några större krav.
Men det är väldigt olika åsikter om det.....

Jag skulle oxå ge något tillskott som främjar tarmfloran, tex Probimin ( rätta mig någon om det är fel namn ).
Googla på det så ser du vart du kan köpa det, kostar en slant men väl värt det för att undvika att balansen rubbas.

Om du vill ge kraftfoder så hade jag satsat på tex Hippo Alfa. det är mycket grönmjöl i det och kan liknas vid lucern så det är inte så störande för magen.

Lycka till :)

Jo, en annan sak....börja inte avmaska och vaccinera det första du gör, det rubbar både magbalans och immunförsvar så hästen får sämre motståndskraft.

Senast ändrad:

Som tidigare sagt, täcka honom så länge det finns mygg/knott . Behandla honom de första åren som en eksem häst.

Det är inte säkert att hästen behöver kraftfoder, gör som du gör till vilken häst som helst: Beräkna ett foderstat! men då måste du ha en analys utav höt, ta nya analyser vid varje höst -varje år. Är höt av bra kvalité så behöver hästen inte ha något kraft alls.

Som tidigare sagt, täcka honom så länge det finns mygg/knott . Behandla honom de första åren som en eksem häst.

Det räcker inte med att behandla hästen som eksemhäst första åren, man får göra det på livstid (och hästen kan ändå få eksem) eller acceptera den ökade eksemrisken, man skjuter bara upp debuten av eksem genom att behandla hästen som om den har eksem. Det finns inget belägg för att man i någon nämnvärd utsträckning förhindrar eksem på detta viset.

Ge inget kraftfoder! Tror inte det finns den islandshäst som inte klarar sig och mår bra av enbart grovfoder :p Självklart ska du ha en analys så du ser att den får de mineraler den ska ha och tillräckligt mycket protein. Behövs mer protein kan du komplettera med lucern - det finns melassfri sådan. Lucern är inte kraftfoder utan grovfoder. Vill du ge krubbskrammel för att de andra hästarna i stallet får det rekommenderar jag att du skär en eller annan morot i fyra stavar - det är godis det!

Det är inte säkert att hästar från Island fattar det här med morötter och äpplen, men prova apelsin - det brukar uppskattas!

Nejmen?!
Islandsfödda hästar, och alla andra islandshästar, behöver kraftfoder precis lika mycket som vilken annan häst som helst om höet är dåligt!!
Det är klart att hästen överlever ett bra tag, men det gör väl alla hästar?

Jag har en lite mer svårfödd, hon käkar mycket mer än de andra men är ändå smalare. Det är individuellt, inte beroende på ras!

Våra importer var dräktiga när de kom, och eftersom vårt hö var sockerbomber så fick de lucern och krafft protein som kompensation, och ingen av dem har visat tecken på eksem.

Förutom att täcka tror jag även det är viktigt att hålla hästarna i lagom hull. Det kommer i och för sig givetvis av rätt foderstat...

Nej, kraftfoder är ingen nödvändighet.

Är höet så dåligt, köp nytt som är analyserat från start eller köp lucern. Lucern är också ett grovfoder. Du kan inte rädda ett dåligt grovfoder genom att ge kraftfoder.

Jag har flera svårfödda och de får lucern, en genom Hippo Alfa, andra genom lucernpellets och hackat strå.

Jo man kan rädda dåligt hö (så länge det gäller värdena, inte hygienen) genom att komplettera med bättre grovfoder och/eller kraftfoder. Det är inte optimalt men vissa år är det svårt att få tag i bra grovfoder, det är väderberoende.

Det gäller förståss alla hästar inte bara importer.

Och jag håller inte med dej när du säger kraftfoder. Så flera liter havre skall rädda upp ett dåligt grovfoder, menar du det eller vad är din tanke?

Där emot kan jag ta in lucern i en eller flera former eller annat svenskproducerat proteinfoder alternativt köpa in Horsehage i värsta fall, det finns mycket att hämta in iaf när man bor söderut.

*kl* Nu är jag inte alls insatt i det här med islandshästar. Men vilket jobb och ta hem en häst om man måste behandla den som en eksemhäst! Hur länge behöver man göra det?

För alltid, det är högst tveksamt om en vuxen häst kan utveckla motståndskraft mot svidknott, unghästar och föl klarar sig bättre. Det finns hästar som utvecklat eksem många år efter det kommit till Sverige.

Risken att utveckla eksem är som störst säsong 2-4.

Ganska länge antagligen. Man har lite oddsen emot sig om man säger så. 49% av alla islandsimporter får eksem någon gång under deras vistelse utanför Island.

Ska se om jag hittar en länk till vart jag läste det.

Ganska länge antagligen. Man har lite oddsen emot sig om man säger så. 49% av alla islandsimporter får eksem någon gång under deras vistelse utanför Island.

Ska se om jag hittar en länk till vart jag läste det.

Ja alltså i Islandshästen redovisades tom siffror över 70 % efter 10 år på importer, studien gjordes på SLU om jag inte minns fel.

Ja alltså i Islandshästen redovisades tom siffror över 70 % efter 10 år på importer, studien gjordes på SLU om jag inte minns fel.

:eek: Wow!
Det var jättemycket!

Det "lustiga" är ändå tycker jag de hästar som slipper genom nålsögat.. jag hade själv en häst som kom till Sve som 5 åring. När han somnade in 24 år gammal (hos nya ägaren) hade han fortfarande inte utvecklat eksem. Jag skötte honom inte som en eksemhäst under de år han fanns hos mig.
Bor på samma plats nu och det är enorma mängder svidknott - då som nu.

Men det är ju enormt många som INTE har sån tur...

Jag fascineras av det här.
Varför drabbas importer i så stor utsträckning?
Och varför drabbas andra hästraser som tex. nordsvensk, gotlandsruss (vanliga eksemraser) som är födda i Sve i generationer...? Det skulle jag vilja se en studie om ...

Tack för alla svar och tips :)
Är det någon som har tips på bra salvor och medel mot insekter? Och bra salvor som lindrar eksem? Hoppas ju självklart på att slippa eksem, men det gäller att vara försiktig.
Men vilket eksemtäcke är bäst? Har hört förut att boetts täcken är de som har bäst kvalitet, stämmer detta ni som vet?

Boetts täcken har nog bäst hållbarhet och därmed bäst kvalitet.
Å andra sidan så kan man ju köpa många täcken på den kostnaden.

Min vännina letar ständigt efter rea på Boett eller lättare begagnade täcken.
Tänk på att tyget är en färskvara - även om täcket inte är så mycket använt så kan det blivit mera skört efter ett par år nerstoppat i en påse.

Man bör ha minst 2 täcken så man kan ha ett rent alltid och byta med. Jag skulle byta minst en gång per vecka, det blir fort smutsigt, fett och drar åt sig smuts som kanske gör att hästen bärjar klia sig pga det.

Jag rekommenderar dig att INTE börja smeta på massa salvor i förebyggande syfte utan endast om hästen visar tendens till eksem eller utvecklar eksem.

En som jag själv tycker ger bra resultat för eksemet, är AVS14, som jag redan skrivit högre upp :)
Den är lätt att smörja på, går lätt in i man och svansrot, kletar inte, håller huden mjuk och lindrar klådan.

Bra medel mot insekter....ja, vad heter den nu då....den där dyra svarta flaskan ??

Själv använder jag Renons flugmedel, tycker det är bra.
Smörjer med Skillingaryds salva, svat burk, på sommaren. Främst framför juver/ i skapet, insidan låren, mellan frambenen, mellan ganasherna - ställen där flugrona gärna biter och det blir skorpor och kliigt.
Tar oxå på Switch i början på sommaren men använder det inte kontinuerligt hela sommaren.

Har du täcke samt sprejar dagligen och smörjer det värsta så klarar sig nog hästen bra. Därmed inte sagt att den inte utvecklar eksem - det är inte enbart knotten som gör det.
Det är en kombination mellan knott, nedsatt immmunförsvar och rubbad tarmflora som gör hästen känslig och att den kanske inte klarar att stå emot "giftet".

Hej

Jag har en häst på Island som jag snart ska ta hem till Sverige. Det är min allra första egna häst och jag är lite osäker på hur jag ska göra med extra kraftfoder och sånt.

Eftersom han är uppväxt på gräs och hö har han aldrig tidigare ätit kraftfoder och jag undrar hur försiktig man bör vara i början? Vilket slags kraftfoder ska man ha?

Och så undrar jag om någon har lite tips på bra salvor och insektsmedel man kan använda i förebyggande syfte mot eksem?

Om det är någon som har lite tips om allt möjligt som har med importhästar att göra så vill jag gärna ha de tipsen! :)

* Kraftmaten ska du anpassa efter stallets hö! Inget annat! Plus att du givetvis ska ta hänsyn till hästens hull, muskler och vilken energi den har. Och vilken utbildning har du tänkt dig? Fritidhäst? Tävlingshäst? Hur hårt den ska tränas etc etc

* Vet inte hur markerna är i dina trakter, men där jag har mina hästar har inga hästar exem. Och jag har bla ett sto som är import. Man får tänka på växtligheten, vinden ( i GBG är det blåsigt) fuktigheten etc

* Och min erfarenhet säger att islandsfödda hästar är väldigt annorlunda mot svenskfödda. Hanteringen, utfodringen och allt med hästhållning är annorlunda.

Låt din älskling få en lång och skön invänjning vid det nya stallet, och känn dig fram
'
Lycka till!!!

cowgirl73 har gett dig fina svar, men JAG hade inte slängt på ett täcke och salvor och sånt innan jag var säker på att det behövs.

Säsonger varierar, betet varierar och man ska inte ta förgivet att en importerad häst kommer utveckla exem! (inte riktat mot dig cowgirl ;) )

Hör med uppfödarna och vilka erfarenheter de har. Förmodligen har de sålt andra hästar till sverige

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat