skötsel av 29årig häst

P

puff93

jag har en fjording på 29 år o är lite osäker på hur jag ska sköta henne :confused:. hon är pigg frisk men hon varar lite ur ögona.
ja kör i skogen/rider eller går med henne varje vecka. hon får hö/ensilag o krafft grund+saltsten o vatten.
mkt stel i bena.
ja vill att hon ska ha det bra de sista åren i sitt liv.
hur ska ja göra för att hon ska ha det bra?
finns det nån salva som mjukar upp de stela bena?
finns det nån salva som minskar svullnad?
hon har precis fällt vinterpälsen.

Sv: skötsel av 29årig häst

Det låter som att du gör det bästa du kan för din häst.

Men jag hade bytt ut kraften mot musli istället. Musli är mer lättuggat.
Dodson`n Horrel har ett bra foder som skall mjuka upp leder. Heter 16+
Hur ofta rider du henne??

Vad heter hästen?

Min gamla fjording är född -79 och jag vet inte om hon lever fortfarande....

ja rider/kör henne ca 3-4 ggr i veckan
hon heter dolly ( sto. lite inåttåad fram, ca 140, min morfar köpte henne som föl för ca 29 års sen)

att lägga krafften i blöt är bra. Pelletsen är så hård så den sliter hårt på tänderna på hästarna.

bra tips som alla kommer med, och så vill jag tillägga att grovfodret oxå ska vara "lätttuggat" och innehålla mycket så att dom slipper gnaga i sig stora mängder!

Tycker du ska vara jätteglad som har en häst som blivit så gammal och det låter som du gör allt för henne! grattis! :)

har inte stenkoll men...
vi lindade benen på vår gammling (fleece) när vi var ute för att hålla benen varma och gosig, vissta att det ger stöd men ger även värme... ryktade extra mycket för att hålla igång blodet samt massage.
Lusern är bra tillskott om hon får svårt att tugga/ta tillvara på kraften.

sen i förebyggande syfte, så promenera myclet i skogen för att undehålla samt stärka muskler. både kul och nyttigt för häst+dig!

En gammal häst behöver ofta täcke för att hålla sig varm.
Rasen spelar mindre roll när åldern börjar stiga. Se till att Dolly aldrig fryser. Håll korset varmt när du rider/kör. Mycke energi går åt att hålla kroppen varm.
Till benen kan du köpa Glucosamin.. rådfråga i hästbutiken.
Dodson & Horells foder är super, speciellt 16 +.
Ögonen kan du tvätta/ badda med kamomill Te, som du låter svalna. Annars kan du gå till apoteket och köpa receptfri ögonsalva till människor.
Back on track är bra till benen, kanske du borde ha något över natten?
Men samtiigt tycker jag inte man ska börja krångla allt för mycke med gamla hästar.. man får bara inse att nu är de äldre och man får ta det lite lugnare.
Lyck TILL MED dOLLY OCH SÄTT GÄTNA IN EN BILD SÅ VI FÅR SE HUR HON SER UT ! Oj var inte meningen att skrika det sissta,, haha

hur länge behöver pelletsen (kraft grund) ligga i blöt?
blir det en "sörja" sen?:crazy:
måste man vänja hästen vid det uppblöta pelletsen?
de é snällt om ni kan svara på domma frågorna
själv é ja :confused:

ja kan försöka sätta in en bild men tror det inte går :(
pannluggen når nästan ner till ena näsborren :love:

det brukar räcka med att blöta upp pelletsen runt 10 min. hur sörjigt det blir beror ju på hur mkt. vatten du häller i ;)

vissa hästar tycker om när det är helt uppblöt, andra föredrar att det finns lite "tuggmotstånd" kvar.

min egen "gamling" (shettis 37 år) får 1 kg lusern pellets/dag för att hålla hullet och "tunnstråigt" silage med höga värden. hon vill ha sin pellets så uppblöt att det är "flytande" :angel: finns det hårda "bitar" kvar så ratar hon det trots att tänderna är ganska ok än.

rinner det mkt. ur ögonen så kan det vara så att hon behöver spola tårkanalerna (gör vet. lätt hemma, ett enkelt ingrepp) jag torkar av ögonen på min gamling med koksalt.

man kan massera benen (där hon är svullen) med lite arnika tinktur en gång om dan, det är milt och ökar blodcirkulationen. köps på apoteket och spädes ut med vatten ;) man kan även ge glucosamin eller gurkmeja för lederna ;)

jag har en fjording på 29 år o är lite osäker på hur jag ska sköta henne :confused:. hon är pigg frisk men hon varar lite ur ögona.
ja kör i skogen/rider eller går med henne varje vecka. hon får hö/ensilag o krafft grund+saltsten o vatten.
mkt stel i bena.
ja vill att hon ska ha det bra de sista åren i sitt liv.
hur ska ja göra för att hon ska ha det bra?
finns det nån salva som mjukar upp de stela bena?
finns det nån salva som minskar svullnad?
hon har precis fällt vinterpälsen.

Hej! Jag skulle be en veterinär skriva ut en salva åt ögonen till att börja med och göra rent med ljummet vatten eller koksalt :)

Som sagt blöt kraftfodret (om hon måste ha något?) några timmar innan hon äter så är det lättare. Be gärna veterinären titta på tänderna också så hon inte har några problem med att tugga höet.

Jag lindar benen på min gamling under nätterna med fleecepaddar och fleecelindor. Då håller dom sig jättefina:D

Cortaflex (glykosamin) hjälper ledvätskan i gamla ben. Det kan hjälpa mot stelheten!

Lycka till!

Jag tycker de låter som att du sköter henne bra.
Massage är jätte bra, jag masserar min gamling ordentligt en gång/vecka.
För att hålla lederna mjuka så länga som möjligt så tycke rjag att du ska försöka promenera henne ca 20 min/dag. Förutom de dagarna du rider eller kör.
Det är bra för gamla hästar att röra på sig så mycket som möjligt i lugnt tempo.
Blöt kraftfodret som någon fler har skrivit.
Täcken tycker jag inte du behöver ha om inte hon behöver.
Fodre heldre med lite extra hö de dagarna de är lite kallare.
Dock är det ju inte bra om hästen blir kall och blöt eftersom gamla hästar har svårare att värma upp sig igen.
Om hästen har gallor vilket hästar lätt får så är det extra viktigt att promenera så blodcirkulationen hålls igång samt linda benen med stallbandage. Gärna massera benen lite innan.

Något som väldigt många är rädda för då de har äldre hästar är att man ska rida hästarna för hårt och vågar inte busa med dem.
Om hästen tycker om att hoppa, så tycker jag att man kan göra de. Hur gammal hästen än är så länge den tycker det är kul och är skadad så gör det inget om man tar 3 skutt över en stock på ca 40- 50 cm.
Om hästen tycker om att galoppera fort i skogen så gör det någon gång.
Bara man inte pressar dom, hästarna vet oftast hur mycket de orkar. Särskilt då de är i sina äldre dar.
I och med att gamlingarna får göra de tycker är kul och är pigga och glada så håller de längre, de har en starkare livsgnista.

Mycket kärlek ska dom ha, då lever dom lite extra bra. ;)

Lycka till med din gamling. :)

om hon är okej i benen skritta henne mycket det är bra om hon inte har så stor hage oxå, så hon får röra sig och mjuka upp lederna : )

hon går nu i en hage som e ca 100*50 m :confused:
till smultronfot(o alla andra): hur masserar ja henne?

Massera benen nerifrån och upp. Massera gärna lite lätt i lederna, cirkla lätt medsols så får du loss slaggprodukter. Viktigt för att få lymforna att jobba och "käka upp" slaggprodukter.

Hej!
Jag har en liten "tant" hemma som fyller 31 år iår. En B-ponny (russ/welsh), Primula heter hon.
Hon har lite problem med att hålla hullet så försöker ge henne i princip fri tillgång till hö.
På kvällen (hon står inne på natten) får hon lucern strå ca 2 kg (en halv hink)+ ca 2 kg hö. Ger henne även lucern pellets (ca 4 dl), blandat med betfor (blötes i minst 1 timme) och havre, mineraler, kiselgur, B-vitamin och linfröolja.
Till frukost får hon oftast müsli 50/50 ca 5 dl, innan hon går ut (innehåller lucern det med)
När hon rids eller körs får hon lite extra kraftfoder och ofta även lucern strå.

Primula är en gammal tävlingshäst och "pensionerades" när jag köpte henne för 13 år sedan, hon var då 18 och jag 8...
Hon har lärt mig mycket på våra turer på ridlektioner och skogsritter.
Numera rids hon av en 10-åring och mina kusiner på 6 och 2 år.
Hon går minst 3 gånger i veckan nu och är hur pigg som helst. Hon älskar att få komma ut och det tråkigaste som finns är att gå hemåt... ;)

Det finns ingen som har berättat för Primula att hon är 31 år. När hon väl är uppvärmd kan man tro att hon är en unghäst igen. :D
Tävlingsinstinkterna sitter i än.. Hoppat några små skutt har hon också gjort nu på gamla dar... Inga problem.
Det enda som märks är att det krävs lite längre uppvärmning, men det kan man bjuda på. ;)

Kul att läsa att det finns så många gamla hästar aom tas väl om hand och får leva länge!

:banana::bump::banana::bump::banana::bump:

ja dolly (fjordningen) kommer få gå kvar på gården:) tills hon inte orkar mer:cry:

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31