C
Chappe_
Sv: skötsel av 29årig häst
Till dig kan jag bara säga
vore jag gammal häst skulle jag vilja vara det hos dig!
Jag tycker de låter som att du sköter henne bra.
Massage är jätte bra, jag masserar min gamling ordentligt en gång/vecka.
För att hålla lederna mjuka så länga som möjligt så tycke rjag att du ska försöka promenera henne ca 20 min/dag. Förutom de dagarna du rider eller kör.
Det är bra för gamla hästar att röra på sig så mycket som möjligt i lugnt tempo.
Blöt kraftfodret som någon fler har skrivit.
Täcken tycker jag inte du behöver ha om inte hon behöver.
Fodre heldre med lite extra hö de dagarna de är lite kallare.
Dock är det ju inte bra om hästen blir kall och blöt eftersom gamla hästar har svårare att värma upp sig igen.
Om hästen har gallor vilket hästar lätt får så är det extra viktigt att promenera så blodcirkulationen hålls igång samt linda benen med stallbandage. Gärna massera benen lite innan.
Något som väldigt många är rädda för då de har äldre hästar är att man ska rida hästarna för hårt och vågar inte busa med dem.
Om hästen tycker om att hoppa, så tycker jag att man kan göra de. Hur gammal hästen än är så länge den tycker det är kul och är skadad så gör det inget om man tar 3 skutt över en stock på ca 40- 50 cm.
Om hästen tycker om att galoppera fort i skogen så gör det någon gång.
Bara man inte pressar dom, hästarna vet oftast hur mycket de orkar. Särskilt då de är i sina äldre dar.
I och med att gamlingarna får göra de tycker är kul och är pigga och glada så håller de längre, de har en starkare livsgnista.
Mycket kärlek ska dom ha, då lever dom lite extra bra.
Lycka till med din gamling.
Till dig kan jag bara säga
vore jag gammal häst skulle jag vilja vara det hos dig!