skötsel av 29årig häst

Sv: skötsel av 29årig häst

Jag tycker de låter som att du sköter henne bra.
Massage är jätte bra, jag masserar min gamling ordentligt en gång/vecka.
För att hålla lederna mjuka så länga som möjligt så tycke rjag att du ska försöka promenera henne ca 20 min/dag. Förutom de dagarna du rider eller kör.
Det är bra för gamla hästar att röra på sig så mycket som möjligt i lugnt tempo.
Blöt kraftfodret som någon fler har skrivit.
Täcken tycker jag inte du behöver ha om inte hon behöver.
Fodre heldre med lite extra hö de dagarna de är lite kallare.
Dock är det ju inte bra om hästen blir kall och blöt eftersom gamla hästar har svårare att värma upp sig igen.
Om hästen har gallor vilket hästar lätt får så är det extra viktigt att promenera så blodcirkulationen hålls igång samt linda benen med stallbandage. Gärna massera benen lite innan.

Något som väldigt många är rädda för då de har äldre hästar är att man ska rida hästarna för hårt och vågar inte busa med dem.
Om hästen tycker om att hoppa, så tycker jag att man kan göra de. Hur gammal hästen än är så länge den tycker det är kul och är skadad så gör det inget om man tar 3 skutt över en stock på ca 40- 50 cm.
Om hästen tycker om att galoppera fort i skogen så gör det någon gång.
Bara man inte pressar dom, hästarna vet oftast hur mycket de orkar. Särskilt då de är i sina äldre dar.
I och med att gamlingarna får göra de tycker är kul och är pigga och glada så håller de längre, de har en starkare livsgnista.

Mycket kärlek ska dom ha, då lever dom lite extra bra. ;)

Lycka till med din gamling. :)

Till dig kan jag bara säga :bow:
vore jag gammal häst skulle jag vilja vara det hos dig!

Sv: skötsel av 29årig häst

Jag har en fjordvalack som är 23 år. Han vet inte riktigt om sin ålder än, han tror fortfarande att han är 5 år och hingst. Han rids/promeneras varje dag. Vi rider dressyr på bana och längre skritt turer ute för att luffsa. Vi är i en lugn igångsättning efter en lätt hälta i sommras och en lugn höst. Blixten (som han heter) äter uppblött pellets, mest för att jag är rädd för att pelletsen ska fastna. Han äter även fiber Müsli som är jättegott tycker han.

Jag rekommenderar starkt Back on track, Blixten hade lite gallor på alla ben, men dom försvann helt med back on tracken. Kanske det skulle hjälpa mot stelheten? Annars gillar jag ditt koncept, hon måste leva som en prinsessa!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31