Skötes/spol spilta

D

diartistakasha

Hur stor bör en sån vara. Jag har stoora hästar och håller nu att planera mitt stall. lägg gärna in bilder på era spol/skötes spiltor så jag får lite insperation. Beskriv även hur de är utformade.

Sv: Skötes/spol spilta

Har tyvärr ingen bild men där jag har hästen så har de gjort en för kort spolspilta. Om hästen sträcket linorna så hamnar fram fossingarna utaför och vattnet med... Samt att golvet inte har nog med lutning mot avloppet. Det är ett relativt nybyggt stall ca 5-6 år.

putt putt:angel:

Ingen som byggt en spolspilta här?

Har inte byggt någon men kommer att göra nästa år....
Men i mitt förra stall så hade de en spolspilta som var lika djup som boxarna 3,5 meter ungefär och 3 meter bred (samma som stallgången). Det fanns gott om plats, i alla fall på bredden. Funkade super att lära min häst att bli spolad där eftersom det inte blev så trångt. Hade slangen uppsatt i taket också. Möjligen kunde den varit aningen djupare....

I det stall jag står nu så har vi ingen speciell spolspilta, det sitter ett avlopp mitt på stallgången istället. Har man inget emot att stallgången blir blöt så funkar det också fint.

Lustigt att spolspiltan är den som alltid blir färdig sist:angel:
Har måtten 3*4m ska mura med tegelstenar runt "hela" utom en öppning ca 1,50 bred, lägre mur mot "framsidan" om du förstår vad jag menar. Men när mannen har tid till detta vet man inte, som det är nu får vi duscha dem i ett gammalt garage, men det går det med:smirk:
jumanji

Hej hej,
Min spolspilta är 3x3 meter.
Tyvärr ingen bild ännu. Jag har satt stora gummiskivor runt om.
Om man tittar på denna bilden så kan man skönja spolspiltan som börjar längst till höger, man ser gummiskivan där.
80094347.jpg

//Jezz

3 bred och 4 lång skönt att få plats med liten hylla med prylar typ sån man har i duschen och lite annat smått och gott.
jumanji

Nja..inte riktigt men vi har ordnat till en skötselspilta eller vad man kallar det! Har helt sonika tagit bort två väggar i en box som inte används, måtten är cirka 3.50 djup och 3 meter bred. Kommer att lägga gummimatta på golvet och extra belysning för just sårvård eller vet.undersökningar. Dubbla fästen så att man kan vända hästen åt vilket håll som, alltså både fram och bak i "spiltan". Väggen baktill är i sten och åt ena hållet en trävägg som kommer att kläs i gummi, andra sidan är öppen med bara en avgränsande bom för att hästen inte ska svansa ut med bakdelen;)

Du kan titta på min hemsida länk här . Spolspiltan ser du under rubriken bilder ur två olika vinklar.
Jag har för mig att den är 3*3,3 meter. Gott om plats iallafall så att man kommer åt att jobba kring hästen.

Om du inte får upp bildgalleriet så gå in från huvudsidan länk här och titta på för hästar.

Senast ändrad:

Hur tycker du att det funkar med spån i gången?

Skulle det gå att få en ungefärlig ritning pm'ad på stallet?

Har ni alltså sadelkammaren på en slags övervåning?

Så kul at ni gillade det *smickrad* :)

På övervåningen så har jag en gammal soffa och några sköna fåtöljer. Så kan man dricka kaffe däruppe och kolla ner på pållarna. Drömmen är att glasa in det mot hästarna och isolerad det så det blir varm fikaplats och kanske omklädningsrum. vi får se. Jag har en egen sadelkammare som ligger under fikaplatsen och där ligger också toaletten, torkrummet och tvättrummet. Den andra sadelkammaren för inhysningar finns bakom skötselplatsen om du förstår.

Spån på gången är jag väldigt nöjd med. Det måste naturligtvis skötas noggrannt och man får vattna det då och då så att det inte dammar så mycket. Men det dammar definitivt mindre än om man sopar. Och så är det så tyst. Men det funkar inte med spån från en bal utan man måste åka till en såg så man får spån av mer sågspånskaraktär än hyvelspån om du förstår hur jag menar. Annars år det inte så bra att kratta det.

Ritningen på stallet är i A2 storlek, så jag har inte scannat in den eftersom det behövs så stor scanner. Men jag kan se om jag kan göra någon enklare ritning till dig för att få en lite översiktlig bild av stallet om du vill? Men skalriktighet och sånt får kanske stryka lite på foten...

:love: Oj vilket fint stall. Du har ingen ritning som visar planlösningen? Vad har ni för leverantör av boxar och hur har ni gjort det och allt sådant?

PM:a gärna om du har tid och lust!!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama