Sv: Skötare med handikapp/skada
tack hörru
men jag är en "grinig gammal kärring"
Nej ,skämt åsido..man kan ursäkta sig genom hel alivet me dtat maninet kan,inte är eller något annat inte för att man hellre vill vara ett t offer o ha ursäkter att stå vid sidan av o slippa tra ansvar för sitt liv..man kan också välja att inte bejaka den sidan utan föröska så gott man kan att se vilken fin människa man är TROTS vad det nu är...
You either be bitter or better..
du blir vad du tänker att du är...
så enklet är det
så svårt är det
Du har ju redan nu kommit på massor du kan göra,herregud jag kan INTE stå på en pall o bosrsta o jag kan inet rida lätt..skal jag bli nedstämd för dte då?
bättre att funder aut vad man kan erbjuda sig själv io sin omvärld i mitt fal är dte -mycket-men inet räkning...
Om du är för tjock..tja,för en otränad häst så KAN du vara för tjock
dock..du är 158..är man inden pytteklassen som du o jag befinner oss i så ser vi rätt fet au t rätt snabbt utan att väga hiskeligt mycket
specielt omn man sitterner
Man kan anta attden normala mannen väger ca 80 kg?
kvinna 60?
man sägeratt hästen kan bära ca 20% av sin vikt som tränad
det viktgaste här är TRÄNAD
dne skal ha MUSKLER att bära upp vikten..annars sitter man direkt på diskarna o det är INTE skönt,oavsett hur stor häst man än är
jag väger lite fö rmycket för min vikt,men ser till att muskla upp mina hästar rejält
du kan ju både tömkör a o kansk eköra dem?
du kommer åt dem dubbelt så mycket på töm som vid rining omd et är rätt utfört..
jag rider min unghäst 40 min vid skogsturer,jaghar mer ont än han kanjag säga(han har INTE ont av det) och på bana ca 30 minuter i bästa fall några ggr / vecka
ibland,oftast blir det runt 15 -20 minuter i skirtt o lite trav
babyn har inga problemmed det,men s fr han vila emellan,blir tömkörd,löshgoppad osv...
jag tror att du kan rida en större(ej bponny)normalmusklad häst(inte takmodellen nu) ca 45 minuter utan problem om du väger runt 70-85 kg. över det kortare stund.
Det viktigaste är att sadeln avlastar vikten,attden sprider vikten
coh att du får hästen att arbeta med ryggen de dagar den skall göra det.
bekymra dig du inet så mycket..du kommer att ha jäkligt ont efter 15 minuter så det tror jag de flesta hästar klarar
Thina