Skostorlek............

S

Sudd

Ni som har quartrar, vad har ni för storlek på skor på dom ?
När jag köpte min häst hade den 2:0r, men nu när jag haft honom ett tag så är han nerverkad och har 0:or..Vilket är jättevanligt bland quartar säger "dom", Quartrar ska ha små fötter...vad vet jag ?!?!?!? :confused:

Jag har ingen quarter själv, men jag har haft både en quarter och en paint på bete hemma. Båda, men speciellt painten hade väldigt små fötter i förhållande till sin kroppsstorlek. Men jag vet som sagt inte om det gäller alla.

Piggy

Har en halvquarter som också har små hovar, har också skiftat mellan nollor upp till tvåor beroende på hovslagare. Men nu låter jag ingen verka ner hovarna på min häst mer än nödvändigt, det finns ingen anledning. Ju större trampyta desto bättre enligt vad jag har förstått. Min unghäst är jag nu också jättenoga med att hans fötter får bli så stora som möjligt. Tänker inte sko honom förrän det är absolut nödvändigt. Enligt min vetrinär är det bra att ha långa skor också, för då blir nedsättningsytan större, men bara om hästen inte har tendens att trampa av sig skorna för då är det bättre att köra korta.

Fast jag håller nog inte med dig där riktigt om att låta hovarna bli så stora som möjligt. Jag vill nog verka rätt så mycket i allfall. Tycker även att det märks stor skillnad i ridningen. Han har mycket lättare att rulla över i galopp än förut, dessutom så är han inte alls lika snubblig längre som han var förr..Förr tyckte jag att han var så himla valpig och inte hade koll riktigt var han satte fötterna..Men nu är det annat..!

Min är appaloosa (mest appaloosa och fbl, men en del quarter i längre bak). Hon har 0-or nu (150 cm hög, smäcker)

Mitt quartersto, 6 år, har 2:or runt om.( 152 cm)
Min förra quartevalack, då 3 år, hade 1:or fram & 2:or bak
(154 cm)
Jag har hört från flera håll att det är vanligt med små hovar hos quarters.
Jag tycker inte att man ska "gå in för" att ha små fötter på dem, de har ju stor massa att bära upp och det är viktigt att fötterna bär upp massan så hästen håller på ett bra sätt.

Vad det gäller verka ner eller inte på fötterna så måste det ju bero på hästens vinklar mm, men jag personligen vill inte ha dem för nerverkade....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 783
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka