Skorv och snusk mellan juverhalvorna!

danilo

Trådstartare
På min pålla, som jag inte har haft så länge, har jag nu sett att det är fullt med snusk och skorv mellan juverhalvorna. Hon har haft föl och juvret är ganska stort, så jag antar att det liksom fastnar en del där. Nu till min fråga: hur gör man för att sköta om juvret?

Det jag gjorde nu var att helt enkelt ta bort med svamp och vatten, och sen smörja med helosan så att det inte ska bli torrt. Är det bra, eller ska man göra på något annat sätt? Hon blir ju också biten en del runtom juvret.

Sv: Skorv och snusk mellan juverhalvorna!

Tror att du gör helt rätt. Ljummet vatten och en mjuk, ren svamp eller trasa samt pilla med fingrarna. Istället för helosan kan du ju använda matolja om fölis fortfarande diar. Vet inte om helosan är farligt att äta, tror inte det, men jag hade nog hellre använt olja tror jag! :)

Rengör med mild tvål, typ Lactacyd, vatten och svamp. Tvätta sedan rent med vatten.

Jag brukar bara pilla bort det med fingrarna och tvätta med ljummet vatten och en svamp när hon tvättas, i övrigt så gör jag inget och det är inget som irriterar eller är farligt. Det är en kombo av svett, smuts, hudceller och talg.

Har ett supertips, enligt mig själv iaf :)

Tvätta med vatten o en svamp, torka rent med handduk och pudra med vanlig babytalk. Eller ja, lite svårt att pudra uppåt men ta talk i handen och knö in det mellan juvren. Om du har ett föl som diar så se till att det inte blir för mycket på själva spenarna och det gäller ju även ev mild tvål eller om du behandlar några sår runt juvret osv. Men talken mellan tuttarna fungerar jättebra året runt för att undvika gegget.

Tack för ett bra tips!

Mitt sto älskar dock när jag pillar bort smutsen mellan juverhalvorna, hon riktigt faller i trans. Själv har jag alltid pillat bort det, aldrig tvättat.

/B

Våtservetter som man använder för spädbarn! Jag använder dom bäde till häst och ibland till läder.

Våtservetter för babyvård! Jättebra både till häst och snabbrengöring av läder.

Jag har ett ungsto och jag har pillat bort smuts mellan juverhalvorna sen hon var liten! :) Lätt som en plätt att bara pilla lite med fingrarna och torka av med våtservetter för babyvård! (Extra extra milda :love:) Passar också bra till att torka lite på skinkorna om dom skulle vara lösa!

Jag pillar bort lite nästan varje dag, hon busar och bockar så mycket att det fräser upp massa jord! ;):D

Jag pillar bara bort avlagringarna mad fingrarna. Jag tror att de består av fetter som utsöndras från huden (fett är det iallafall) så vatten känns ganska meningslöst. Min dam får mycket gojss där och tycker vanligen om att man pillar bort det.
Mängden gojs tror jag beror på vilken häst det är. Min dam får massor av detta medans en annan häst jag träffade som ville bli kliad i juvret inte hade tillstymmelse till någonting.

*kl*

oj vilka jättebra svar från er alla! jag tror att jag ska prova det där med våtservetter, det verkar smidigt.

tusen tack! :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka