Skorv och klåda hos ettårig shettis?

Koriander

Trådstartare
Vad har hon drabbats av? Hon kliar sig frenetiskt och har som små knottror med skorv som kan vara lite större på andra ställen. Det verkar som om det är mest runt manen, halsen och på bogen. Förslag på behandling tack! Kan det vara löss??

Sv: Skorv och klåda hos ettårig shettis?

Det kan vara löss men lika gärna ringorm eller en bakteriell infektion. Jag tycker att du ska ta kontakt med veterinär för undersökning och det är också en vet som ska ordinera behandlingen.

Löss kan man annars behandla med lusschampon som t ex Dermocan eller Switch pour on. Om det inte är löss kan det vara dumt att behandla med dessa preparat.

Förutom TantEsters förslag så funderar jag på om det kan vara regnskållor.

Det kan också vara eksem, särskilt om det har kommit nu när solen har börjat titta fram och många insekter har vaknat. Många shettisar får ju tyvärr eksem och det är ytterst plågsamt för dem.

Oavsett, ring veterinär och be om en odling!

Låt en veterinär titta innan du börjar behandla på eget bevåg. Det kan vara en uppsättning saker, eller flera. Vår shettis hade t ex löss, loppor och eksem. Nu har han - tack och lov! - inget av dessa längre, men det hade ju inte hjälpt att bara behandla en av grejorna.

Visst kan det vara ohyra men även en shettis kan ha exem, precis som en islänning. Råda med en veterinär först ifall det är ohyra. Är det exem så finns det exemtäcken även i shettisstorlek. Lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka