Skorpor i hovskagget

N

nabeg

Hej,
Jag har ett Sovjetiskt kallblod som har manga harda skorpor (vissa harda som hovben) i hovskagget. Vad kan det bero pa?

Sv: Skorpor i hovskagget

Antagligen långt gången mugg=rasp?
Det blir som en "svamp" pga att det inte blir rent men framförallt torrt därunder.
Viktigt att hålla rent och torrt.

Bör behandlas!
Finns mycket om det på buke om du söker, samt google.

Min nordis har också mycket hovskägg och får lätt mugg som kan spridas upp på benen, viktigt att göra ngt åt det innan.

Verkar han ha klåda, stampar? Kan i så fall vara fotskabb. Men det kliar som sagt rejält på dem.
Verkar det inte klia nå särskilt så kan det vara rasp.

kan nog vara fotskabb. har han det på hela benet el bara på viss ställen ex i knävecket?, en häst med fotskabb behöver inte nödvändigtvis stå och stampa, helt beroende på hur långt gånget det är. om du vill veta mer om skabb o evt behandlingsmetoder, pm:a mig isf!
har du evt en bild?

tack, Kan nog stamma att det ar fotskabb, han stampar inte men brukar klia mulen mot frambenen.
det finns inga sar utan det liknar hovben som vaxer ut fran benet, vissa ar sa harda att de ej gar att bryta av. ca 1 cm langa.

tack, Kan nog stamma att det ar fotskabb, han stampar inte men brukar klia mulen mot frambenen.
det finns inga sar utan det liknar hovben som vaxer ut fran benet, vissa ar sa harda att de ej gar att bryta av. ca 1 cm langa.

Be vetten skriva ut sebacil eller dyl, smörj med mjukgörande de får ju ont om det spricker i huden. Läs mer om det på sts forum, tyvärr så har hästägare stött på veterinärer som inte känner till fotskabben. Drabbade hästar tycks bli sämre under vinterhalvåret så börja ta hand om det nu. Här står det lite till o en riktigt ful bild på fotskabb har de med http://www.stallherkules.com/info_sjukdom.html

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Hej! Min häst fick som ett sår för ca en vecka sen. Själva såret är läkt och det har blivit en skorpa men hon har bitit av sig håret...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: Pegasus63
·
Gnägg hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
20 232
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025