R

Rene

Jag undrar vad ni distansryttare har för skor på era hästar. Jag pratade med min hovslagare om det idag. Han blev väldigt nyfiken på detta. Så vi skulle båda undersöka detta till nästa gång. Vad har ni för för/nackdelar med de skor ni använder? Kostnad i inköp och hållbarhet på dem?

Sv: Skor??

Är förvisso väldigt grön inom distans, men jag vill gärna ha traditionella järnskor. De håller "bra" och är lättillgängliga för allmänheten. Mina hästar har t.o.m sprungit löp med järnskor. Annars vill ju många tränare använda aluminium.

Jag använder vanliga järnskor med en extra svets (brom-någonting) på. Då slits skorna inte så fort.
Man måste ha en bromblandning som är tillräckligt hård för att hålla men ändå så mjuk så hovslagaren kan rikta skorna.
// Linda

Jag har också svets på mina skor. Ett tips från mig är att låta hovslagaren rikta skorna innan de svetsas. Då kan man lägga på lite hårdare svets. Hovslagaren behöver ju alltid korrigera lite efteråt, men det brukar inte vara mycket.

Vi använder vanliga järnskor. Har haft sulor på fram för att slippa stenar och annat skoj när jag ridit tävlingar mitt i sommaren när det är stenhårt i backen.

Vanliga järnskor! :)

Har provat en del andra skor, men alltid återgått till järnskor, de är bäst i alla sammanhang tycker jag :)

Jag har vanliga järnskor med hård svets, är helt slut efter en skoning... Innan jag fick på hård svets var skorna rakbladstunna...

Använder också vanliga järnskor, med snösulor på vintern och vanliga på sommarn (bara fram)
Tycker att de funkar bra,, min häst sliter inte skor knappt alls så slitna är de inte när jag plockar av dem.
Skulle vilja ha några med stötdämpning t.ex Ölöv men vet inte om de är bra, Någon som har provat??

Jag skulle aldrig rida en tävling på järnskor, men de e jag de...

Tycker det e obehagligt att inte ha fäste på tex halt gräs el asfalt vi kommer i dom mest konstiga ställen och rider och en fläkning kan vara förödande för en hel sässong.

Jag rider alltid med guldskor, där varierat mellan trav o ridmodellen beroende på vilken häst jag rider.

Tycker dessa e dom abs bästa då jag kan komma igenom en hel tävling 80-160km utan att behöva oroa mig för slitage.

Jag skor veckan innan en ritt och byter oftast efter tre-fyra veckor, allså en veckan innan nästa... ungefär.

Jag har filtsulor under fram på alla runt om på vissa, skall dock pröva caree´sulor i år. Någon som har erfarenhet av dessa???

Innan jag hade guldskorna var ja tvungen att inte bara va himmla försiktig med farten på hala underlag utan oxå sko dagarna innan ritt samt dagarna efter då skorna va lövtunna...

Varken bra för hästens hovar eller plåmboken!!

TP

Jag har hört att guldskor inte är bra för hästens hovar, då anläggningsytan är väldigt liten och guldskon är väldigt hård, men det kanske finns olika sorters guldskor?

/Novis

wowwhatagirl skrev:
Jag skulle aldrig rida en tävling på järnskor, men de e jag de...

Jag rider alltid med guldskor, där varierat mellan trav o ridmodellen beroende på vilken häst jag rider.

TP

Jag testade guldskor på min häst, de flög av efter 10 dagars träning. De satt inte kvar på min, han som aldrig (nåja nästan ;) ) har tappskor.

Jag håller nu på att övertaa min hovis om att läras sig sätta dit dipp (heter de så) för att kunna få fäste, för jag kan hålla med om att det blir halt på tex asfalt och blött gräs med järnskorna.

Jag skor om min var 6 vecka på sommaren och 7-8 på vintern.
Försöker planera in skoningen så att han är nyskodd 1-3 veckor innan tävling. Skulle mina skor vara för slitna ringer jag och så lägger vi om nya fram, som är där han sliter.

Jag vill helst undvika att sko honom oftare, då hans framhovar växer lite skumt, de flyter ut och blir som "pizzor" (citat av min hovslagare :) )

Sezzan skrev:
Använder också vanliga järnskor, med snösulor på vintern och vanliga på sommarn (bara fram)
Tycker att de funkar bra,, min häst sliter inte skor knappt alls så slitna är de inte när jag plockar av dem.
Skulle vilja ha några med stötdämpning t.ex Ölöv men vet inte om de är bra, Någon som har provat??
Hallå!

Jag hade ett varmblod på foder i 6mån, henne använde jag öllövsskon på. Vi trivdes väldigt bra med dem MEN det var bara rent fritidslull med henne. De är bra men blir lätt hala så jag skulle inte använda dem på en distanshäst. Ingen av de hästar jag tränar i distans har gummiskor utan järnskor.
Finns det ingen sviktsula som din hovslagare kan lägga på? Det är nog bättre.

810110 skrev:
Jag har också svets på mina skor. Ett tips från mig är att låta hovslagaren rikta skorna innan de svetsas. Då kan man lägga på lite hårdare svets. Hovslagaren behöver ju alltid korrigera lite efteråt, men det brukar inte vara mycket.

Hmm, vi som inte är så haja på det här området, ngn som vill förklara vad svets innebär?

:bump:

Hovis svetsar på extra metall på skorna. Lägger små duttar fram, på sidorna och bak. Eftersom denna metall är hårdare än järnskon så slits den inte ner lika fort och skon håller längre.
Man kan också lägga i lite metallflingor i svetsen så får man lite bättre färste.
Hoppas du förstod.
// Linda

Tack!!

Och det här med sulor sommartid? har förstått att det används mkt inom distansvärlden eller?

:bump:

Jag använder sulor fram på min häst eftersom det många gånger kan vara långa steniga partier med makadam ibland. Även en enda futtig liten sten som råkar ligga på fel plats vid fel tillfälle har varit förödande för honom då han kommit i hög fart och trampat precis på den - blödning i sulan.

De flesta har nog sulor av samma orsak.

mahlmt skrev:
Hovis svetsar på extra metall på skorna. Lägger små duttar fram, på sidorna och bak. // Linda

Min hovis lägger en svets längs hela skon. Och rejält dessutom! Så numera har vi "bara" slitit ut sveten när det är dax för skoning.
Men han använder extra hård, för "vanlig ridhästssvets" försvinner på första träningsritten, ett par km på asfalten hemma så är den borta.
Fick nämligen den då jag fick ta ut en annan hovis då guldskorna flög av (och min hovis hade semester) red sen en slinga på 2 mil med ganska mycke asfalt. När jag kom hem var svetsen slut... Den hovien tyckte jag var knäpp som ville ha svets på HELA skon och inte bara framme i tån som han alltid gjorde på halvbloden. och då kunde han minsann sko om med de skorna.

Då är det inte roligt att behöva rida för att spara skorna, då jag skulle tävla på dem oxå...

Racer skrev:
Jag har hört att guldskor inte är bra för hästens hovar, då anläggningsytan är väldigt liten och guldskon är väldigt hård, men det kanske finns olika sorters guldskor?

/Novis

Det finns ridguldskor som är samma tjocklek som vanliga järnridskor.

Till trådskaparen: Använder själv vanliga järnskor och skor om ofta. Det är så olika hur mycket den individuella hästen sliter skorna. Själv vill jag ha ett par skor som inte hakar i underlager så att hoven glider lite framåt i nedslaget. Sliter mindre på benen. Fast det beror också på den individuella hästen. De hästar jag har haft har varit välbalanserade och inte halkat på underlaget så lätt, men jag har haft kompisar som inte ens lyckats skritta över hala stenhällar med sin häst, trots guldskor.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Racer skrev:

/Novis

Jag är ingen hovslagare men jag har prövat rätt mkt genom åren och detta e de enda som funkar för mig... Hovslagarna avböjer gärna att du använder guldskor just för att den är mkt hård , med andra ord jobbig att rikta...mer jobb...

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 175
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka