skor till minishettis

Sv: skor till minishettis

jag ogillar skor på alla de hästar som inte behöver skor.. ingen av mina 4 ridhästar har skor. De hämmar hovens naturliga form och de hämmar hästens kropp att fungera så naturligt som möjligt.

Nu kan det ju skilja sig en hel del beroende på var i landet man bor och vilken typ av ridvägar osv man har.
Jag måste sko mina hårdhovade rackare när de rids regelbundet av den enkla anledningen att hovarna slits ner för hårt på grusvägarna och ingen utav mina hästar uppskattar heller ridturer på enstaka stenar, för nej, vår grusväg är inte krattad och jämn på sommaren.
På vintern har vi tyvärr mkt isgata under perioder och ett år var det så illa så jag fick även slänga på skor på åringarna för annars hade jag inte kunnat ha de i hagarna ens pga all svallis osv och för att inte tala om vägen till hagen.
Så helt enkelt, de skos när det behövs, och går barfota när perioderna tillåter det hela (m a o, det kan handla om 2-3 skoningar/år och häst)

min mini på 80 cm har för små hovar för att skos. Men hade halkskydd som en annan har på skorna för att inte halka på sig när vi var ute och körde :p
32014503.jpg

tussan vad söt! men hon ser större ut än min, min är vädligt nätt och fin i kroppen, inte grov som shettis kan vara.

ska kolla travet nu halv tio, sen går jag ut och nattar, ska ta kort då och försöka mäta, sen lägger jag in här.

verkar som det blir små bilder? Detta är iallafall fram, ser att jag håller hoven snett. Hon var 6.5cm bred och lika lång. Jag har inte haft henne så länge, och hovvården hade nog inte varit viktigast hos förra ägarna, så vi håller på och rätar till henne, men som bekant kan sådant ta ett par gånger att ordna till.

307326_10150272356289891_665189890_7852424_848259_s.jpg

Bak, här står hon inte helt ner med hoven, men den är ändå inte helt okej,
315622_10150272357034891_665189890_7852432_7580698_n.jpg

Här är fram, som synes är hon inte fin i fötterna, fram är lite mer jobb på, då hon inte har några tår, men hoppas det ska se lite bättre ut framåt vintern när det börjar bli dags för skor.
299994_10150272356894891_665189890_7852430_4599792_n.jpg

OBSERVERA att jag inte vill ha påhopp om hur hon ser ut i fötterna, det är förra ägarnas verk och jag jobbar på dem, och har haft henne såpass kort tid för att ha kunnat göra underverk.

Senast ändrad:

Herregud vilka skumma hovar! Fång?
Andra bilden ser ju helskum ut, hoven smalnar ju av jättemycket. Inte undra på att hon har pyttehovar.
Själv tycker jag att det är synd att sko bara för att det kan vara isigt, oftast brukar det ju gå att lösa ändå.

som jag skrev, jag har inte haft henne länge alls, jag köpte henne från ett handelsstall där hon hade varit tre dagar, dit kom hon i från danmark.

Hovarna är förjävliga, det vet jag, men som sagt jag håller på för fullt, vad hon varit med om innan jag fick henne det vet jag inte.

hon har inte haft fång hos mig, men hon går heller inte på något gräs.

Jag vill sko pga att jag inte vill att hon halkar eller gör sig illa, vägen går inte att lösa hela året, och jag kan inte heller göra hagen halkfri tyävrr.

Han var väldigt fet där (nyss fått honom där) >___< Nu har han tappat 40 kg :o

Med tanke på hur din lillas hovar ser ut hade jag inte valt att sätta sko på. Visst nu kanske dom blir bättre tills vintern. Går det inte ta ner mer på hennes trakter ?
Så här ser min killes ena hov ut, din har nog mindre hovar då trakterna är så höga.
32671898.jpg

jo det stämmer, trakterna ska ner mycket mer, och vi tar inget i tårna. Ena bak var jätteskum när vi fick henne, hon ställde knappt ner på den, då var den så hög på insidan så antagligen därför hon inte gjorde det, det har vi fått bukt någorlunda på. jag tror inte hon sköttes så jättebra i danmark.

Nej, som det ser ut nu kan hon nog inte skos, men jag hoppas hinna på ordning på det innan halkan.

Han var väldigt fet där (nyss fått honom där) >___< Nu har han tappat 40 kg :o

Med tanke på hur din lillas hovar ser ut hade jag inte valt att sätta sko på. Visst nu kanske dom blir bättre tills vintern. Går det inte ta ner mer på hennes trakter ?
Så här ser min killes ena hov ut, din har nog mindre hovar då trakterna är så höga.
32671898.jpg

TS skrev sin historik och den va ganska kortvarig,, hur är det med historiken på din häst som du delger bilder på här??

som jag skrev, jag har inte haft henne länge alls, jag köpte henne från ett handelsstall där hon hade varit tre dagar, dit kom hon i från danmark.

Hovarna är förjävliga, det vet jag, men som sagt jag håller på för fullt, vad hon varit med om innan jag fick henne det vet jag inte.

hon har inte haft fång hos mig, men hon går heller inte på något gräs.

Jag vill sko pga att jag inte vill att hon halkar eller gör sig illa, vägen går inte att lösa hela året, och jag kan inte heller göra hagen halkfri tyävrr.

Jag önskar att flera kunde uppvisa den ödmjukheten du delger i dina inlägg och främst,, ärlig information!!!

Påminner om en typisk "handelsvara" när man läser av vägghornets "årsringar"

Varför anser vissa att bara för att det är en shettis så är det inte så noga???

Jag hoppas den får ett långt tryggt liv i din omvårdnad för du verkar ha en "sund" insikt och hästens hovar verkar vara i fysiologisk balans när det gäller omfånget. Bredden bör vara lika med längden för en fysioligisk balans mot hovleden,, Årsringarna tyder på annan inverkan på tidigare obalans men som med din kunskap kommer bli balanserad.

Jag blir alltid lika konfunderad när jag ser en användare som bestämt påvisar egen bättre kunskap med att glatt visa upp bilder på sin individ där bredden är bredare än längden på själva exteriören.

Nåväl,, jag ska kolla men det förefaller som att den borde ha en fysiologisk skostorlek i måttet 8*0 vilket inte kräver specialsmide. Krävs specialsmide så är inte bollnäs så avlägest mot Gävle. Krävs inget specialsmide så är avståndet från Gävle till Sthlm helt främmande, om dock långt.

Personligen så har jag alltid känt ett visst engagemang mot just "små hästar" av 2 orsaker.

1. Många kollegor påstår att dom alltid kan gå barfota (vilket i många fall deklarerar att utövaren förtäckt säger att dom inte kan vill) sko dom eftersom det kräver en viss smidighet och fantasi i yrkesutövande.

2. Många av dagens hästägare har just "små hästar" som rena sällskapsdjur helt oförstående om deras eget näringsbehov. (tolka det gärna som att dom är smällfeta, är en briserande fång individ och främst,, det finns få hästägare som ens bryr sig om att dom liksom en stor häst är beroende av dagligt arbete iförhållande till sitt näringsupptag)

Slutligen så förstår jag inte varför det återkommande inkommer svarsinlägg där man blandar in sin egen individ i stället för att försöka hjälpa ts med bättre kunskapsgivande råd..

Skit samma,, nu ska även jag ta del av kvällens travtävlingar och är mkt nyfiken på hur en kvinna står i förhållande till flera män.

Jag hoppas,, önskar att Tama är dagens svar på queen L, Ina Scott med flera,, få män kan mäta sig med en äkta kvinna.:o

ja, alla jag pratat med säger, men hon behöver inte skos, det är ju inte så hög fallhöjd osv, hon är precis lika mycket värd som vilken häst som helst, och det spelar ingen roll om hon inte har hög fallhöjd, det är högt för henne och hon kan skada sig jättemycket.

Jag har henne som sällskap åt de andra hästarna, men för den delen är hon inte fet, och får inte bli, lite smårund är hon, men har blivit bättre,eftersom hon inte går på något gräs här just, men ibland på kvällarna går hon lös på gården, lite gott måste hon få unna sig =) jag longerar henne och springer brevid och låter henne hoppa små hinder, så hon får aktivera sig lite.

Hade egentligen ingen lust att lägga ut bilder, för jag vet hur bukefalos fungerar, men jag vet själv hur noga och mån jag är om henne, och hur hon ser ut just nu är inget jag ställt till med, och det kan bara bli bättre.

Hon är 6.5cm bred och lika lång i fram, i bak är hon 5.5 cm bred.

ja, alla jag pratat med säger, men hon behöver inte skos, det är ju inte så hög fallhöjd osv, hon är precis lika mycket värd som vilken häst som helst, och det spelar ingen roll om hon inte har hög fallhöjd, det är högt för henne och hon kan skada sig jättemycket.

Jag har henne som sällskap åt de andra hästarna, men för den delen är hon inte fet, och får inte bli, lite smårund är hon, men har blivit bättre,eftersom hon inte går på något gräs här just, men ibland på kvällarna går hon lös på gården, lite gott måste hon få unna sig =) jag longerar henne och springer brevid och låter henne hoppa små hinder, så hon får aktivera sig lite.

Hade egentligen ingen lust att lägga ut bilder, för jag vet hur bukefalos fungerar, men jag vet själv hur noga och mån jag är om henne, och hur hon ser ut just nu är inget jag ställt till med, och det kan bara bli bättre.

Hon är 6.5cm bred och lika lång i fram, i bak är hon 5.5 cm bred.

Vad beträffar fallhöjden. Om vi tar en vikt på 500 kg (vilket är ett "standardmått" på ett halvblod) och släpper det från ca 1.65 meters höjd (vilket är ett "standardmått" på ett hallvblod) rakt ner på ett hårt underlag så skulle majoriteten av dagens hästägare påstå att det blir en "jävla smäll".

Om en häst med "standardmått" går i backen under samma förutsättningar och främst drattar på "arselet" (landar på sin bakre del heltutan att kunna lindra fallet genom att ta emot sig med sina armar vilket ofelbart skulle leda till bruten arm eller nyckelben på en människa ) så skulle majoriteten av dagens hästägare rycka på axlarna och bara konstatera att den föll lite olyckligt men ingen skada är skedd.

Här ser man tydligt på hur olika kunskapsnivån för dagen är, ännu mera delgivande av okunskap är tron om att ju lägre häst jag rider på ju mindre slår jag mig om jag drattar på "arselet". Jag har ingen forkning som stöder mina personliga påstående men är övertygad om att det finns ett samband med att så många "mogna" kvinnor finner en förkärlek till att rida på mindre hästar som i min välrld enligt mätintyg bör klassas som ponny.

Dina iaktagelser av måtten, och skillnaden på fram och bak är helt naturliga eftersom hovformen i en fysiologisk balans avspeglar skenbenets "hållfastighet" Hästen har naturligt sin viktfördelning grovt räknat 60% fram och 40% bak och naturlig är då att ett mera runt skenben ger en ökad hållfastighet än ett lite mera "triangelformat" (läs ngt mera längd än bredd.)

En bild säger mer än tusen ord och jag förstår dig.. Det räcker med att man bara skriver i text så får man skit från ett eller annat håll (inte bara på detta forumet utan det är genomgående) Man bör ha i beaktenhet att så fort man på internet skriver något så måste man ha förståelse för att man inte uteslutande för medhåll, många gånger får man ta emot mkt skit (beroende på hur man uttrycker sig) och i vissa fall kommer ett å annat guldkorn in iskrift. Du bör oxå beakta att även bilder som andra helt glatt lägger in och delger kan i betraktarens ögon förefalla som rent skrämmande delgivning i förhållande till den skrift som delges med denna bildupplevelse.

Ditt delgivande i denna tråd glädjer mig lika mkt som dagens travsändning jag just tagit del av.. komiskt nog så ser jag en likhet med dig, timo och Tama med en likhet hos andra som får mig att tänka på "ludde"

Kan jag bistå med ngn mera hjälp för din individ så är du välkommen med en förfrågan via pm.

Go Natt.

Min fodervärdsshettis (mini) har också väldigt små hovar, jag har varken mått eller bilder på dem, men de är extremsmå :)

Nu går hon barfota, men när hovis var här diskuterade vi minihovar och skoning, och enl honom så gick det att sko även minihovar, jag tror han skulle smida själv.

Skulle bara visa TS hur min ponnys hov ser ut som min hovslagare sa har för små hovar för att sko.

Jag tycker det är dumt att sko en häst av den anledningen du nämner men förstår dig också.

Jag skulle dock föredra att ha boots som man broddar istället. Känns som det är mycket lättare och bättre för hästen (speciellt minihovar).

kan ingenting om boots, på vilket sätt är det bättre? Förut fanns inga boots, och inte har hästarna lidit av det.

Kan tänka att de är lite krångligt att hitta boots i hennes storlek, och jag vet inte om det är så nyttigt att gå med såna hela dagarna, och tänk om det kommer in snö eller något och så fryser bootsen fast i hoven.( det funkar väl inte riktigt så men.. ) Nej tack, jag kör på skor.

Använder du boots så slipper du spika på skor och får en mycket mer naturlig liknelse. Hästen är barfota men får skydd av bootsen (eller halkskydd) vid behov. Du kan ta av och på dem när du vill, alltså behöver hon inte ha dem på hela tiden. Dessutom är det nog mycket billigare om man slår ut kostnaderna.

Tvärt om är det mycket lättare att få tag på än skor då många använder detta istället för skor just eftersom det är svårt att få tag på små järnskor.

Sedan skulle jag säga att i alla (eller förutom specialfall) är det bättre att i grunden ha hästen barfota. Har man boots kan man välja själv när hästen ska vara "skodd" och barfota.

eftersom det förmodligen kommer vara halt även i hagen så måste hon ha dem hela dagarna, sen innan det blir halt blir det ju stenhårt och ojämt, och även då skulle hon behöva ha dem hela tiden om hon visar sig ömfotad. inget jag vet eftersom jag aldrig haft henne när det varit tjäle i backen.

Går det blir det skor,

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 084
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 898
Senast: __sofia__
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält...
Svar
18
· Visningar
1 883
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka