Skor till frusna fötter?

EricaJohnsson

Trådstartare
Hej, precis som rubriken lyder, vad har ni för tips för varma stall/ridskor/stövlar?
Vilka är era favoriter?
Helst ska de både gå att fixa stallet och rida i dem?
Har tittat runt lite på bland annat muck boots.. Men kan vara bra att höra andras synpunkter innan

Muck boots är varma, jag tycker de är för klumpiga att rida i däremot.

Annars tycker jag inte att det handlar så mycket om skorna, snarare om att ha bra strumpor. Bomull tex är döden, det ska vara ull, gärna ullfrotte.

För mig spelar det ingen roll vad jag har för skor på vintern, jag blir förfryst och blå om tårna ändå.

Det som funkar för mig är värmesulor med batteri, kostade typ 300kr funkar bra:D

För mig spelar det ingen roll vad jag har för skor på vintern, jag blir förfryst och blå om tårna ändå.

Det som funkar för mig är värmesulor med batteri, kostade typ 300kr funkar bra:D
Kan även tipsa om engångshandvärmare så långt ner man kan få dem i skaftet. Tåvärmare är smidigare, men värmer inte lika bra.

Kan även tipsa om engångshandvärmare så långt ner man kan få dem i skaftet. Tåvärmare är smidigare, men värmer inte lika bra.

Jag provade det men fick inte ner dom långt nog, dom låg typ där benet blir till fot ( :angel: ) och allt nedanför det var som is.
Har provat att lägga dom små engångs värmande grejerna som man tar ur förpackningen och syret frmkallar någon kemiskt effekt. Men så fort dom åkte ner i stöveln så fanns det ju inget sure mer så dom funkade inte, blev kalla.

Men värme sulorna kan jag ha mina vanliga sommar ridstövlar om jag vill underbar makapär:up:

Min erfarenhet (efter att ha jobbat vintersäsong i skidbacke och lagt pengar på vinterkängor som knappt kom till användning) är följande:

Rätt strumpor , gärna ull , absolut inte bomull. Byt till torra strumpor när det behövs.

Tjock sula på skorna som isolerar bort markkylan.

Skor som andas men håller väta ute (läder bra, gummi dåligt)

Inget tjockt foder i skorna. Skorna ska inte sitta tajt runt tårna, luft = värme

En rejält varm tröja att ta på när tårna börjar kännas kalla, innan de blivit stelfrusna.

Om bröstkorgen är tillräckligt varm kan kroppen hålla extremiteterna varma alldeles på egen hand . I varmfodrade skor blir fotsvetten ens värsta fiende. Fodrade skor tar jag fram först när tempen närmar sig -20

Jag är jätteförtjust i mina "Dakar"-kängor från Börjes (förlåt om man inte får skriva exakt produkt). Varma och väldigt bekväma. Jag har inte mina i stallet dock, men står ute MÅNGA timmar på förskolegården utan att frysa :) !

Hur fungerar värmesulor? Hur länge är dom varma?

Bara en sula med värmeslingor i, en liten sladd till ett paket med två batteri som man fäster utanpå stöveln eller skorna. Lite bökigt är det, ska inte ljuga. Men ack så värt det.
Mina funkar typ 2 timmar på högsta värma och ca 5 på lägsta, lägsta värmen funkar alldelles utmärkt bli bara lite ljummet ist för brännhett.

Ariats ridkängor fodrade med primaloft krävs det rejält kallt för att man ska frysa i - och de är dessutom smidiga att rida i.

Jag rekommenderar termostrumpor! Har två par som jag köpte på Jula förra året. De är som vilka stickade strumpor på utsidan, men jätteluddiga och fluffiga på insidan. Funkade tillsammans med Hunterstövlar även i -20.C! :up:

Jag har ett par blundstone med stålhätta och riktigt tjock sula. Om de är varma när jag tar dem på mig så håller de värmen jättebra. Jag har en yllesula i och sen yllestrumpor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 460
Senast: Buongusto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 723
Senast: lizzie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Utrustning Ja som rubriken lyder, vad är bäst ridstövlar eller shortchaps? Det är såklart en personlig preferens, men nu är det dottern som ska ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp