Kul grejJag fick förklaringen att man slänger upp skorna på lina när man förlorat oskulden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul grejJag fick förklaringen att man slänger upp skorna på lina när man förlorat oskulden.
Det känns ju spontant rätt korkat. Skulle folk då åka runt för att leta skor för att veta var de ska köpa narkotika? Men smidigt för polisen...Skratta du. Fenomenet är högst verkligt.
Tja, de vet ju inte exakt var de finns, bara att det är i närområdet. Dessutom åkte ett företag ut och tog bort dem så fort det kom in ett larm om det. Polisen är så överbelastad så det inte är klokt. Det såldes ju knark öppet i "knarkrondellen" utanför en förskola. Föräldrarna tyckte det var fruktansvärt obehagligt att passera ingången eftersom langarna stod där men det tog lång tid innan det gjordes nåt (läs: När tidningarna skrev om det).Det känns ju spontant rätt korkat. Skulle folk då åka runt för att leta skor för att veta var de ska köpa narkotika? Men smidigt för polisen...
Och hur ska köparna då veta exakt var de finns?Tja, de vet ju inte exakt var de finns, bara att det är i närområdet. Dessutom åkte ett företag ut och tog bort dem så fort det kom in ett larm om det. Polisen är så överbelastad så det inte är klokt. Det såldes ju knark öppet i "knarkrondellen" utanför en förskola. Föräldrarna tyckte det var fruktansvärt obehagligt att passera ingången eftersom langarna stod där men det tog lång tid innan det gjordes nåt (läs: När tidningarna skrev om det).
Edit: Det förekom bara i vissa stadsdelar, visste man vilka hittade man lätt skorna.
Jag antar att köparna har viss info om vad de ska leta efter eller köpt förut. Knarkrondellen var däremot helt öppet. Alla visste exakt var.Och hur ska köparna då veta exakt var de finns?
I så fall är väl skorna överflödiga? Jag har liksom svårt att se vad de skulle tillföra om alla ändå vet var och det kan ske mer eller mindre på öppen gata. De flesta föredrar antagligen en neutral plats än att få in köpare i sitt hem när det handlar om okända människor.Jag antar att köparna har viss info om vad de ska leta efter eller köpt förut. Knarkrondellen var däremot helt öppet. Alla visste exakt var.
Inte vet jag? Skorna signalerade att det fanns inom ett kvarter. Detta var vanligt förekommande fram till iaf för ca fyra år sen. Jag bor inte längre i stan och har heller inga kontakter inblandade i detta längre. Du får tro vad du vill, men detta var vardag. Knarkrondellen kom senare. Tror inte ens det var skor inblandade där då.I så fall är väl skorna överflödiga? Jag har liksom svårt att se vad de skulle tillföra om alla ändå vet var och det kan ske mer eller mindre på öppen gata. De flesta föredrar antagligen en neutral plats än att få in köpare i sitt hem när det handlar om okända människor.
Ok, och sen? Ställer man sig under skorna och väntar? Knackar man på i närmsta port? Stryker omkring i kvarteret tills langaren dyker upp? Alltså vad tillför skorna rent praktiskt?Skorna signalerade att det fanns inom ett kvarter.
Ok, och sen? Ställer man sig under skorna och väntar? Knackar man på i närmsta port? Stryker omkring i kvarteret tills langaren dyker upp? Alltså vad tillför skorna rent praktiskt?
Att "ett företag" (väktare?) åkte runt och tog bort skor kan ju handla om broken window-tänk. Dvs att man tycker det ser sjabbigt ut helt enkelt.
Moonboots=magiska svamparGympaskor=marijuana
Stiletter=kokain
Gummistövlar=hasch
Flip-Flop= heroin
Enkelt ju!
Ingen aning. Jag har aldrig köptOk, och sen? Ställer man sig under skorna och väntar? Knackar man på i närmsta port? Stryker omkring i kvarteret tills langaren dyker upp? Alltså vad tillför skorna rent praktiskt?
Att "ett företag" (väktare?) åkte runt och tog bort skor kan ju handla om broken window-tänk. Dvs att man tycker det ser sjabbigt ut helt enkelt.
Har du någon källa på det här eller är det bara vad du har "hört"?Ingen aning. Jag har aldrig köpt
Företaget som åkte runt och tog bort dem är (var, vet inte om det fortfarande är samma) kontrakterade av kommunen att sköta delar av vägnätet samt gatubelysningen, dvs inga väktare. De fick uppdragen av polisen. Ibland var det flera gånger om dagen, samma stadsdelar men lite olika ställen.
En förälder har jobbat med detta och åkt på flera sådana "larm".Har du någon källa på det här eller är det bara vad du har "hört"?
Jobbat med att sälja knark?En förälder har jobbat med detta och åkt på flera sådana "larm".
Men jösses...Jobbat med att sälja knark?
Ok men iaf det är någon som har berättat en rolig historia som någon har köpt. Det är inte så det fungerar när det köps och säljs. Det fyller liksom ingen funktion att slänga upp skor för att markera "vart". Folk vet vart gatulangarna finns och utöver det kommunicerar man med telefon/appar på telefonen.Men jösses...
Ja för man åker ju på larm om man säljer knark?
Numera ja. Jag pratar så långt tbx som åtta år och fram tills iaf för fyra år sen. Dessa larm hade hög prio.Ok men iaf det är någon som har berättat en rolig historia som någon har köpt. Det är inte så det fungerar när det köps och säljs. Det fyller liksom ingen funktion att slänga upp skor för att markera "vart". Folk vet vart gatulangarna finns och utöver det kommunicerar man med telefon/appar på telefonen.
Det har alltid varit samma sak bara olika sätt, kontanttelefoner har använts sen dackefejden. Det är hotspots och kontakter som gäller inte "skor". Dock misstänker jag att du har bestämt dig för att det är så det är så det blir väl en ganska meningslös joho-nähä-diskussion.Numera ja. Jag pratar så långt tbx som åtta år och fram tills iaf för fyra år sen. Dessa larm hade hög prio.
Ungefär som alla vet var spritbussen är, alla vet var svartklubbarna är, alla vet var kvinnorna som säljer sex är... Jesusparken där alla sköt en sil, folk undvek platsen totalt och det blev såna problem så de satte upp uv-ljus.