Skonsammaste kattmaten?

alazzi

Trådstartare
Vår lilla Bengalkille är förstås lös i magen sen han kom till oss. Vi fick med mat från uppfödaren för att göra övergången så mjuk som möjligt men han är ju naturligtvis stressad av allt som är nytt för honom. Ger Hill´s kattungemat som uppfödaren rekommenderade. Finns det något annat man kan ge som är snällare för magen?

Han leker och är pigg annars, men ganska lös i magen.

Sv: Skonsammaste kattmaten?

Ge honom rå nötfärs/lammfärs med morotspuré och majsvälling i några dagar tills han stabiliserat magen, prova sen att gå över till t.ex. RC Sensible 33, det är det enda min ena katt som har känslig mage kan äta och hon håller sig kanon på det, hon kan inte äta någon blötmat eller sk BARF för då pajjar magen totalt på henne.

Bla. hill's och royal canin har dietfoder för mag-/tarmproblem. Finns att köpa hos veterinärer. Då garanteras att katten får i sig allt den behöver samtidigt som det är skonsamt för magen.

Hur gammal är han? (Tandbytena ger dålig mage också, och då går det ju över). Är han inte väldigt dålig i magen hade jag nog väntat med byte (om han varit problemfri på det fodret innan). Ett foderbyte kan ge ytterligare stress även om det nya fodret i sig kanske hade varit bättre.

Skonkost som Nussikan föreslår och lite tid hade varit mitt recept.

Han är född den 7 maj i år så han är ju tack och lov inte pytteliten. Hade han varit påverkad av den dåliga magen så hade jag ju givetvis åkt direkt till veterinären men han verkar annars pigg och leksugen. Det är dags för sterilisersering också men jag ville vänta tills han har börjat finna sig tillrätta här i sitt nya hem. Vill ju inte att det blir för mycket stress för honom.

När är det dags för tandbyte?

Men han är underbar:love:Så glad över att vi köpte en raskatt denna gång. Temperamentet är super på honom:love:

Uppfödaren rekommenderade enbart torrfoder till honom. Hon ger sina katter enbart torrfoder och sa att vi ska undvika blötfoder helt.

Men om han inte blir bättre i magen snabbt så ska jag ge något annat. Han tappar ju för mycket i vikt annars när magen är kass.

Kolla munnen, jag hade tippat på kombinationen flytt och tandbyte. Om du ser dubbla hörntänder eller om han luktar äckligt i munnen är det nog dags nu, de brukar skifta runt halvåret.

Uppfödaren rekommenderade enbart torrfoder till honom. Hon ger sina katter enbart torrfoder och sa att vi ska undvika blötfoder helt.

Men om han inte blir bättre i magen snabbt så ska jag ge något annat. Han tappar ju för mycket i vikt annars när magen är kass.

RC Sensible 33 är ett torrfoder, att ge nöt/lammfärs och morotspuré för att få ordning på magen är ju inte samma sak som att ge blötmat, mina katter blir också kassa i magen av blötmat så det rekommenderar inte jag heller. Vad äter han för torrfoder nu? Jag tror också det kan vara tandlossning men samtidigt måste du ju få ordning på det om det håller i sig och han tappar i vikt eller riskerar att bli uttorkad.

Oj, jag ser att jag låter otrevlig när jag läser mitt svar till dig! Absolut inte meningen! Jag kommer naturligtvis att prova ditt tips ganska snart om inte magen blir bättre.

Han dricker mycket vatten. Han får Hill´s kattungemat.

Det är så bra att få andras tips och erfarenheter när man själv inte har kunskapen. Jag har ju bara haft bondkatter tidigare.

Tack för tipset! Han luktar inte illa än ur munnen, men jag ska se till att hålla koll på munnen.

är det möjligt att min kattunge med magproblem håller på att byta tänder. Hon är ju yngre än alazzis (född i slutet juni, början av juli någon gång), så hon är ju inte riktigt 6 månader. Hon luktar äckligt i munnen men jag ser inga dubbla tänder.

Hehe, jag visste inte att de tappar tänder. Tur jag läste det här så att jag inte fått panik och farit iväg till vet. när jag upptäckt att en tand trillat ur :angel:

Det är möjligt, dom måste inte fyllt 6 månader innan dom börjar tappa tänder utan det är olika från katt till katt. Men om du märker att hennes allmäntillstånd försämras eller att hon får riktigt illa diarré så kolla upp det hos vet.

tack så mycket. Hur lång tid tar det ungefär innan de fällt klart? Tycker inte om att ha en katt som luktar illa från alla kroppsöppningar :p

Jag HOPPAS att det här inte är hon med ett försämrat allmäntillstånd med tanke på att hon för det mesta är överallt samtidigt. Då vill jag inte veta hur mycket energi hon har som frisk!

Det är olika det också, men ett par månader får du räkna med iaf, ibland längre.

Usch! Så lång tid? suck vad det är hemskt med kattunge. Kan hon inte snabba på och växa upp och bli en riktig katt någon gång.

Nu är det i varje fall avgjort. Jag grävde runt ordentligt i kattens mun (till hennes stora lycka) och visst var en av kindtänderna dubbel och där den ena höll på att trilla av. Urk

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar