Skoning - quarter..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sudd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 170
S

Sudd

Har en quarter som blivit ansträngd i bakknäna förmodligen p g a felaktig skoning, säger han som kollade upp honom.
Han är för låg i trakterna.
Enligt honom så är Quartrarna inte byggda på samma vis som t e x en travare.
Dom måste ha korta tår och höga trakter...
Ni som har Quartrar hur är dom skodda..? Vet ni vinklar och grejer hur det ska vara. ?

Hoppas på många svar. Ska bli spännande att se vad som skiljer Quarters och travare från hästar...

Min häst har låga, underskjutna trakter. Hon är visserligen inte quarter, utan Appaloosa (bara en liten del quarter. 50%fullblod).
Vi har kortat tårna på henne, men det räckte inte utan vi var tvugna att sätta kilsulor på bakhovarna.
Hon fick en mkt bättre "hållning" när hon fick på kilsulorna.

Va ? Quarter har ju inte annorlunda fötter än andra hästar. Att din häst ska skos som du säger beror nog mera på felaktig benställning.

Nää. annorlunda fötter har dom inte det ser jag ju själv.
Men däremot så är Quartrarna skapta i kroppen på ett annourlunda sätt, som gör att man måste sko dom annorlunda.
Har hört det från flera håll. Annars blir dom halt !
Bland annat så är deras senor och ligament kortare och även något ben också, men kommer inte ihåg vilket just nu.

Kortare senor och ben?
Aldrig hört förut men så kanske det är...

Har aldrig tänkt på om mina qh har blivit skodda på annat sätt än mina hästar av andra raser mer än olika utifrån benställning då...

Göran Åkerström veterinär och lärare på hovslagarskolan i Skara kan säkert ge ett bra svar på dina frågor, finns kanske nån mailadress på skolans hemsida?

Malin

Nää. annorlunda fötter har dom inte det ser jag ju själv.
Men däremot så är Quartrarna skapta i kroppen på ett annourlunda sätt, som gör att man måste sko dom annorlunda.
Har hört det från flera håll. Annars blir dom halt !
Bland annat så är deras senor och ligament kortare och även något ben också, men kommer inte ihåg vilket just nu.

Det har jag aldrig någonsin hört talats om, inte ens läst någonstans. Vad jag däremot har hört är att quarterhästar ofta har för små hovar i förhållande till kroppshyddan och kan därför få problem med hovarna. De flesta quarterhästar som jag har träffat har varit skodda och verkade precis som vilken häst som helst. Vissa har haft "slide-skor" bak men det är ju för att kunna glida i slidestoppen.

Skulle gärna vilja veta varifrån du har fått att quarterhästar måste verkas och skos annorlunda än andra hästar. :confused:

Har du inte bara snurrat ihop det att quartrar ofta tränas och rids i western, och western (med sina slidstops etc) kräver en annan skoning än vi normalt ser på ridhästar? detta gäller dock inte rasen, utan användningsområdet..

Min ponny fick inflammationer i bakknäna (och sen ont i ryggen och andra leder också) pga felaktig skoning. Största felet var för långa tår, men också fel form på skorna. Så det är knappast din häst som är speciell, utan din hovslagare som inte kan sko.

NU har jag mailat iväg en fråga till Göran Åkerström....fortsättning följer..!

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som... 5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 311
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 452
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
14 986
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 766
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?