Skoning påverka gångarterna?

Sv: Skoning påverka gångarterna?

Det gjorde jag, och det lät precis som om du menade att det övervägande var hovslagare som hade bråttom som använde sig av sidokappor. Men då missförstod jag dig!

Ja allt för många hovisar skor på det viset ja, och väljer dubbla sidokappor bak. Man kan ofta märka det när hovisen tar ungefär 30-40 minuter på sig för att verka och sko om en häst. Man använder dessa skor utan urskiljning.

Sedan finns det tillfällen då skorna faktiskt fyller sin funktion.

Har ju råkat ut för det själv, vår hovis skulle operera sig och fixade en vikarie. När jag kom till stallet så stod ena hästen med dubbla sidokappor och på frågan varför så blev svaret han behöver dem.

Ok varför behöver han dem frågade jag, nä han behöver dem bara blev svaret. Och för mig är det konstigt att en häst plötsligt har ett behov av en annan typ av skor efter 16 år.

Nåväl denna vikarie verkade och skodde om 3 hästar på strax över 2 timmar så hos oss blev den hovisen inte långlivad.

Mina hästars hovar ser ungefär ut såhär
32392569.jpg

Något små hovar, men hästen har inte större tyvärr.

Bara undrar vad du tycker om dem jämfört med Glimms, om det nu går att se ngt...

Kan inte uttala om mig, på bilderna ser trakterna väldigt höga ut men det kan vara en synvilla pga felaktigt tagna kort så jag väljer att avstå från kommentar.

Nu har hovslagaren varit här, han lät bakhovarna vara ett par tre millimeter längre än förra skoningen och sa att han kortat dem rejält bak för att underlätta överrullningen gången innan. På frågan om två kappor sa han; varför inte? och att det var lättare att korta tån med sådana skor. Men han var med på att göra annorlunda utan att skoningen för den skull blev dålig för hästen. Tog nog en halvtimme längre att sko denna gången för det var ett himla bankande och riktande på skorna. Kan bara meddela att travtakten är som bortblåst helt plötsligt, beror kanske fortfarande inte på skoningen, men skillnad blev det helt klart redan första turen. Så jag är övertygad om att det var för att bakhovarna var mer avkortade än hästen var van vid och då fick han taktproblem. Men det är min idé ;)

Och jag tror att du har rätt :grin:

Det verkar som alla i tråden är överens om att gångarterna kan påverkas genom att laborera med verkningen. Frågan är väl om det är värt att få en ren gångart om det i förlängningen går ut över hästens hälsa?

Nu säger jag inte att din häst är/varit skodd på ett sådant sätt att den kommer att få problem av det - jag har inte sett dina bilder och är på inget sätt expert på hovar; jag överlåter åt min hovis att bedöma hur pållarna ska skos med vinklar hit och dit, håller tummarna för att hon faktiskt vet det och kämpar på för att rida bort travtakten... men verkningen är helt klart något man ska fundera över om gångarterna ändrats efter en ny verkning!

Senast ändrad:

Hovslagaren är duktig och välutbildad, han sa att hovarna ändå hade korrekta vinklar och att det absolut inte påverkade hästen negativt att korta honom lite mindre i tårna bak än han gjort de andra två gångerna han skott. Verkar som alla tror att han haft skitlånga tår innan, det har han alltså inte. Så nej, gångarterna är inte uppbyggda med felverkade hovar, de har ridits fram med hjälp av duktig tränare som också undrade vad som hänt med hästen helt plötsligt.

Jag menade det inte så heller :o

Men när jag läste tråden så verkade det som att alla var väldigt överens om att gångarterna kunde påverkas men att det inte det var rätt mot hästenatt göra det (inga invändningar där) och mitt dilemma är att jag inte har kunskap/utbildning nog att avgöra om Pålle är rätt verkad eller inte.

Vi har alltid valt utbildade hovisar, med gott renomme hos hästägare och vet.klinik och ändå! Vi har haft en pålle med kraftig biljardering som direkt efter nyskoning (ny hovis efter flytt) pendlade helt rakt med foten... Den pållen hade "alltid" varit sådan och hade också återkommande problem med hältor. Vi litade på vet och duktiga hovisar och pålle verkades efter konstens alla regler. Sedan kom en lika duktig hovis som gjorde tvärt om och vips! så gick pålle rakt. Och då undrar jag, om Pålle fått en hovis som tänkte på samma sätt från början kanske han hade sluppit sina besvär (och levt idag)? Så det jag egentligen ville var väl att understryka det din tråd handlar om; man bör alltid vara observant på om rörelsemönstret ändrar sig efter ny verkning - det är ju något som man som ryttare kan känna ganska tydligt även om man har svårt att begripa alla vinklar och vridningar som hovisarna talar om! Vi upptäckte ju aldrig någon ändring eftersom han var sådan redan när vi köpte honom...

Ok, jag tror också att hovslagare har olika idéer om hur hovarna ska se ut och att de ibland inte skor efter hästens förutsättningar utan kör samma på alla hästar oavsett rörelsemönster. Synd på din häst. Nu behöver jag inte fundera mera för min ordinarie hovslagare ska börja jobba igen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 630
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 761
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar