B

Beccizz

Hej !
Jag har en ponny som jag skulle vilja försöka kvala in till nationellt med nästa år...:P Men vi har lite problem med våra skolor:)
T ex. i öppnan blir han alldeles hispig och jättestressad och kan inte riktigt "kontrollera sig själv " . Han bara går fortare å fortare eller ,ibland, saktar han av till skritt , och ger upp som jag ser det ...

"Paddi" har haft stora problem med samlingen förut men det är inget fel på honom ,det har vi kollat upp många ggr, han är bara väldigt stel ,har spänningar i nackenoch är felriden från början.

Min moster hade honom förut , och när han kom till henne hade han en väldig hals , det såg nästan ut som en rejäl hingstnacke, och man trodde det var en VÄLDIGT maffig ponny . Hon fick då efter många försök , ta ett beslut om att försöka ställa av honom i någon månad för att sedan kunna muskla om honom, för han hade alla krafter i värden att stå emot allt och alla vid denna tidpunkt ...:smirk:
När han sedan började få fina muskler på ställen han säkert inte hade arbetat med på flera år , började han minska i "volym" :p
Nu är han rätt smäcker ;) Det trodde inte jag iaf från början...
Men som sagt var , när det kommer till nya grejor har han rätt stora problem att "våga" prova, och han ger upp väldigt lätt.
Kanske gör det ont att röra leder som legat orörda i flera år men något sätt ska det väl ändå finnas att få honom att vilja igen .
Ska tilläggas att han bara är 12 år , och ingen gammal ponny, som det kanske verkar som här...

Någon som har några tips?

Jag har en ide´ själv faktist och det är att börja med sluta i galopp (på diagonalen) för han verkar tycka det är lättare än det andra, eller vore det att börja i helt fel riktning ??

Sv: Skolorna

Var konsekvent, min B-ponny blev jättestressad i början när man krävde saker av honom och flög all värdelns väg.. och jag flög åt andra hållet :D
Bara var konsekvent, du ska veta exakt vad du kräver av honom och vilka hjälper som du ska ta igenom. Konsekvens är nyckeln. Bara lugn och bestämd, bråka inte för mkt, ta bara igenom det du vill lugnt och bestämt. Mkt beröm när det blir rätt!

Rid på en volt och gå sedan ut i öppna några steg på långsidan och sen kan du rida en volt igen och sen öpnna några steg så den får ''känna'' på öppnerna lite försiktigt, har den samma problem med sluter? Hur går det med skänkelvikningarna?

precis som Marcolio skrev så var konsikvent och visa vad du vill..

lycka till

Ja, det är samma problem med slutorna, om inte något värre ;)
Skänkelvikningarna går bra lite då och då, men just nu tror jag han har en av sina dåliga perioder, för nu verkar inget fungera som det brukar göra... men idag gick det lite bättre än igår iaf , så för hoppningsvis är han på väg ur svackan ...:)

I Juli i år verkade det som om allt föll på plats :)
vi blev placerade i stort sett i varje (regional) klass och kom tvåa på DM i september ... men efter det har det liksom bara gått utför :/ Men jag ska göra som ni säger :)

Annars är det världens ärligaste ponny jag har och han är helt underbar nu när han börjar lita på människor igen :love:

var konsekvent och ta det lugnt - pressa inte ponnyn utan ta det bit för bit.
du får kanske börja med 2 steg i öppna, rakrikta - beröm och sen bygga på med mer och mer när han tycker att det är ok.

och ta hjälp av en bra tränare! :)

okej..rid mycket i skogen och jobba med det där, då kanske den tycker att det är lite kul?

vad säger din tränare om det då?

kanske låter som att jag e helt bortkommen nu, men det låter som att du bara provat i traven?? eller har jag fattat fel??
annars kan du ju prova att börja kräva det av honom i skritten, så kanske han hinner med bättre o inte blir så stressad, så han fattar hjälperna o vad som krävs, förlåt om jag fattat fel..
:crazy:

Jag tränar för en tränare ca en helg i månaden då han kommer upp från skåne , och min moster brukar hjälpa mig lite då och då annars .
Min moster (som har haft Paddi förut) är den ödmjuka typen så att säga :) enligt henne är det bäst att rida sakta och lugnt , och om han inte klarar av det för stunden , gå över till en annan övning.
Skåningen pressar paddi lite mer , och kräver att han ska arbeta.

Båda metoderna verkar fungera bra, men när jag rider för skåningen får jag ut mer av passet , och känner att Paddi verkligen kan , även om han är ovillig ibörjan brukar det gå bra i slutet av passet.
Jag pressar honom aldrig lika mycket hemma iofsej ...

Jag har börjat i skritt naturligtvis , men det är lättare i trav att känna takten och så. Brukar börja i skritt vissa pass då han känns spänd men annars rider jag ´öppnor och slutor mest i trav.
Har tittat på en video med Kyra och hon tycker att öppna i galopp är en bra rakriktande övning ... funderar på att prova det i morgon, för han är mycket lättare att hantera i galoppen.:D
Vad tycker ni om det ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 460
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 088
Senast: super
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 616
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar