skolorna,sidvärts?

Sv: skolorna,sidvärts?

Jag lär in skänkelvikning som på en unghäst, vänd nosen mot sarg eller staket och putta in rumpan med ytterskänkeln. Därefter kan man försöka rida några steg tex över hörnen på volten, till slut kan du vända in vid C och A och rida mot B och E i samma varv, byt inte varv! Det an man göra när hästen är tillräckligt stark.
Öppna och sluta lär jag in utefter långsidorna på rakt spår (lättare att känna för ryttaren) först. Rid hörnpasseringen, börja rida in på en volt, men när bogen gått innanför spåret så leder jag lite med ytter tygel och puttar hästen i rätt riktning med inner skänkel och höft. När jag börjar med sluta så lägger jag en volt på långsidan och innan hästens bakdel kommer till spåret så sätter jag mig till ytter sida och driver bakdelen innanför spåret med bibehållen böjning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
903
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka