H

HuggeBugge

Undrar hur man gör en öppna, sluta och bakdelsvändning med lättförklarade ord? Hästen kan nog men själv är jag lite borta...kan göra framdelsändning, skänkelvikning och sånt men dessa tre var bara borta ur huvudet en dag:confused:

Sv: Skolor

Haha, ja, trist bara att man ska behöva betala för dessa tips som man egentligen borde kunna:rofl:! iallafall när man en gång faktiskt lärt sig det, hatar denna glömska:devil:

Öppna: hästen går med bakdelen rakt på spåret. Framdelen något innanför spåret så att ytter fram går i samma spår som inner bak samt inner fram något innanför inner bak. Hästen går alltså på tre spår.

Sluta: hästen går med framdelen rakt på spåret, något inåtställd. Bakdelen går något innanför spåret så att ytter bak spårar med inner fram och inner bak alltså hamnar något längre in.

Bakdelsvändning: Ungefär som en piruett. Hästen trampar i skritt-takt med bakdelen, gör en piruett där framdelen flyttas runt bakdelen. Hästen ska vara något ställd inåt rörelseriktningen. Bakbensstegen ska vara så små att bakbenen inte korsar varandra.

Öppna: rid en volt, känn att hästen är böjd i kroppen och inte hänger i innertygeln, men ska vara ställd såklart när du är klar med volten rid in som om du skulle göra en till volt men fortsätt rakt fram men hästen är formad som om du skulle rida in på en volt. den ska gå som kryddelytt skrev.

Sluta: rid en volt, känn att hästen är böjd i kroppen och inte hänger i innertygeln, när du ska avsluta volten ta med dig hästens böjning och formgivning som du har i bakdelen och fortsätt rakt fram.

Jag har tränat de olika skolorna från marken med min häst innan jag satt upp på henne och gjorde dem från ryggen. Jag tycker att det är bra eftersom att det är enkelt att se hur hästen sätter hovarna. Sen var det bara att försöka göra "samma" sak från ryggen som jag gjorde från marken.

Tack så mycket för svaren, ska testa redan imorgon:banana: Har en sexårig sent tagen valack som tycker att det är urkul med dressyr men när jag inte kan allt så blir det ju lite mindre roligt för mig...;) Men nu så ska det köras massor med öppnor, slutor och vikningar hit och dit:rofl: Har även hört att det är bra med öppnor och sånt innan tölt då hästen blir väldigt lösgjord då?

På min femgångare rider jag mycket öppna och sluta. När hon tappar takten, skjutsar jag "bara" in önskat bakben. Via öppna eller sluta beror på om hon känns trav- pass- eller galopptaktig.
Fyrgångarna är tydligen viktigast att samla; femgångarna att lösgöra. Öppna är lösgörande, sluta är både lösgörande och samlande.
OM man vill komplicera läget lite, kan man roa sig med att växla mellan de olika skolorna, och välja att växla genom att flytta bogarna ibland och genom att flytta bakdelen ibland.
Jag rider mest ute på vägarna och där finns ju inte "rätt" och "förvänd" sida.
Man kan reflektera över att böjningen i hästens kropp är lika i höger öppna och höger sluta, handlar "bara" om vilket benpar som rör sig rakt respektive lite "snett" eller "taget".

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 814
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
956
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 425
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar