Skolmogen?

Sv: Skolmogen?

Det skedde förra året men det var inte helt problemfritt att få göra valet om senare skolstart. Det blev ett stort ståhej med gigantiska utredningsluntor då ett utlåtande skulle göras om barnet (antagligen p.g.a. att "de" som bestämde inte kunde acceptera att man kunde göra ett sådant val om inte barnet var stört eller sent i utvecklingen vilket inte detta barn är på något sätt).

Förskolepersonalen och föräldrarna var måttligt imponerade av utredaren när det visade sig att första utredningspappret skrevs trots att inga handlingar överhuvudtaget kommit in från förskolan, jag tror inte ens utredaren hade träffat barnet.:eek:

Så det gick men med ett nödrop, tyvärr betraktades föräldrarna som väldigt udda som tog steget att hålla tillbaka barnet ett år trots att hela diskussionen helt onödig om barnet fötts 4 dagar senare och automatiskt hamnat i "rätt" årskull.

Ok, då är jag med!! Lite olika regionalt då kanske, för här har det bara hetat lekis (lekskola) och dagis (daghem). Lekis kanske började byta namn till förskola i pedagogkretsar runt den tiden iofs, innan den stora reformen började. Det är för att jag själv är pedagog nu som jag är lite fjantig och petig med namnen...;)

Jo, kan ju varit så att det började byta namn då. Kan fråga mamma om hon vet om det kallats förskola innan med eller ej. Men NÅN anledning borde det ju vara att det i folkmun kallades för lekis (lekskola), men 'officiellt' var förskola. Och det var förskoleplats jag fick, på pappret. Så som sagt, mkt möjligt de började byta namn då.

Jag minns bara att jag sa lekis, att det var skitkul och vi fick 'slöjda' en massa, och hade ett jättestort kuddrum ;) Resten har mamma fått fylla i. (jag minns iofs skolmognadstesten, tyckte farbrorn var jätterolig med sina övningar och frågor och att han ville jag skulle leka med honom, och så fick jag välja ur en JÄTTESTOR godisskål sen *s*)

Mycket i skolan handlar om att vänta på sin tur, läsa av vad läraren förväntar sig, göra som alla andra, jobba på utan bekräftelse/feed-back...tyvärr...

Ja, och det kommer att bli så i allt högre grad ju större klasserna blir.

Min mamma är lågstadielärare och har just nu en klass med 28 elever, varav åtminstone en (om jag inte minns fel) knappt kan svenska. Ingen assistans alls. Hon gör så gott hon kan, men har inte en chans att hinna med alla på det sätt som skulle behövas.

När jag började ettan (vid sju års ålder) var vi en klass på 18 elever... Det är lite skillnad.

Senast ändrad:

Din kille skulle säkert klara av att börja i skolan nu, det är inte det som jag ser som det största problemet. Men om 9-10 år, när hans klasskamrater fyller 15, får moppe och blir straffmyndiga är det inte speciellt roligt att få vänta ett år. När polarna blir 18 och får gå på krogen eller när det ska gås på studentskivor men han får inte följa med för att han fyllt 18. Då är det inte riktigt lika kul.
[...] Jag har haft och har personer i klassen som är ett år yngre än oss andra och man märker på dem att de ibland kan känna sig lite utanför, att de inte kan vara med på allt som alla andra gör (som sagt.. moppe, krogen..).
Eftersom jag tog sabbatsår innan gymnasiet, var jag ett år äldre än alla andra och det kändes också ganska jobbigt även om jag fick vara först med att ta körkort (kallades taxidriver för att jag alltid körde alla överallt). Att komma in på krogen är inte heller roligt om alla ens kompisar är yngre och inte kommer in... Det var också svårt att stå emot att köpa ut till alla hela tiden.
Min slutsats är att man som ung alltid vill vara SOM ALLA ANDRA.

För min son, blir det nog inget problem med att vara yngst eftersom vi nog inte bor i Sverige mer än delar av hans skolgång och i de länder vi kan tänkas bo, börjar man skolan som 6-åring.

Så att han kommer börja skolan som 6-åring är nog ganska sannolikt. Men frågan är hur vi gör fram tills dess? Ska vi försöka få honom att börja förskoleklass nu som 5-åring, ska vi låta honom vara barn på dagis och gå direkt upp i första klass, eller ska vi försöka få till någon speciallösning? Förskoleklass+ettan (0-1:an) har nu 11 barn och en lärare. Hon har dock en timme om dagen med bara ettorna då fk går till fritids en timme tidigare och hon har fk 2-3 timmar i veckan ensamma då ettorna har en annan lärare.

Senast ändrad:

Finns det nån internationell Engelsk skola han kan börja i då? Med tanke på att ni reser mycket menar jag. Jobbar själv i Älmhult och där är Engelska skolan rätt populär bland Ikea-familjerna!! Både bland de inflyttade utländska familjerna, de med en förälder från annat land och de med svenska föräldrar som planerar att jobba utomlands ett par år senare.

Där börjar de typ förskoleklass som femåring och ettan som sexåring. Verkar kanonbra!! Lite väl långa dagar för min smak kanske... Fördelen när man bor i olika länder är att skolformen är densamma vilket land man än hamnar i och sätter sina barn i Engelska skolan!!

Kanske kan vara ett alternativ?

Finns det nån internationell Engelsk skola han kan börja i då? Med tanke på att ni reser mycket menar jag. Jobbar själv i Älmhult och där är Engelska skolan rätt populär bland Ikea-familjerna!! Både bland de inflyttade utländska familjerna, de med en förälder från annat land och de med svenska föräldrar som planerar att jobba utomlands ett par år senare.

Där börjar de typ förskoleklass som femåring och ettan som sexåring. Verkar kanonbra!! Lite väl långa dagar för min smak kanske... Fördelen när man bor i olika länder är att skolformen är densamma vilket land man än hamnar i och sätter sina barn i Engelska skolan!!

Kanske kan vara ett alternativ?
Vi bor nu i *** och han går på svenska skolan här. Känns konstigt att sätta honom i en engelsk skola när det finns en svensk.
Min erfarenhet är att just engelsk skola inte funnits i de länder vi bott, däremot amerikansk (väldigt konstigt system) och oftast fransk och tysk. Så jag vet inte... Men visst är det bra om ett system kunde funka hela skoltiden.

Inte läst tråden, men skriver ändå.

Jag är ett barn som började för tidigt. Inte ett dugg kul. Alltid ett år yngre än mina kompisar, vilket ofta skapade problem. Värst var när jag började gymnasiet, och insåg att jag skulle vara 17år när jag tog studenten. Då tappade jag skollusten totalt, och valde att gå om, för att senare hoppa av. Det skapade problem. Gå om ett år trots att jag redan kunde allt? Skoj. Men ingen vill vara 17år på studenten. Inte få gå på några skivor, balen, studentskivan, eller ens ens egen slutskiva. Visst, jag klarade av det mognadsmässigt att gå i skolan ett år för tidigt - men snälla, tänk på hur jobbigt det är för barnet när det blir äldre. Det är sjukt jobbigt. För man hamnar lite utanför. Been there - done that. Att sitta hemma varje helg när ens kompisar går på krogen. Man hamnar alltid utanför, och har man otur så är det ett helt år det gäller.

Gud, jag låter verkligen som en bortskämd snorunge som endast tänker på sprit och dyl, men så är det inte. Det är bara det att jag minns den jobbiga känslan att alltid vara yngst - och upplever den fortfarande. För många av mina kompisar fyllde 20år innan jag ens fyllde 19. Alltid sist, alltid senast.. För jag är yngst, och kommer alltid vara.

Senast ändrad:

*kl*
Idag ringde de från dagis och sa att A skulle få börja att läsa engelska ihop med förskoleklassen. Detta var en idé som vi planterade lite försiktigt på föräldramötet. Jag tror att det blir jättebra, både eftersom han behöver få lite struktur på sin engelska som nu är mest självlärd och inte helt lätt att förstå alla gånger, och dels eftersom han då får gå ihop med de andra som är födda samma år (dock lite tidigare på året) och vi får en känsla för hur det går.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 706
Senast: Fraegd
·
Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 553
Senast: Sol
·
Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat