mumrikan
Trådstartare
Min son A fyller 5 år om nån vecka och då de flesta av hans jämnåriga nu börjat förskoleklass (6-årsverksamhet) med målet att börja första klass nästa år, har jag börjat fundera på det där med skola.
A och hans bästa kompis (som båda är nya) har fått börja på dagis (dagis och grundskola är inom samma skola men alla verkar ha ganska mycket "revirtänk") men enligt rektorn kan de få börja i förskoleklass lite smått (1-2 dagar i veckan) under våren eller kanske redan nu under höstterminen OM DE ÄR SKOLMOGNA!
Men vad innebär då skolmogen? Och är det bättre för honom att få lite utmaning i förskoleklass, eller ska jag låta honom stanna kvar i dagisklassen (3-4,5 år-ingar). Åt vilket håll ska jag trycka på?
Eftersom A tidigare gått på Montessoriförskola (sen han var 2 år) så har han uppmuntrats att leka med bokstäver, siffror, former, färger etc. Eftersom han är tvåspråkig (nästan 3-språkig) och har gått i en grupp med nästan bara flerspråkiga, har han också uppmuntrats att utveckla alla sina språk.
Det material dagisfröken nu visade mig att 5-åringarna får börja jobba med för att förberedas inför förskoleklass är nästan identiskt med det han gjorde som 3-åring på montessori. Känner att det finns en risk att han tröttnar och tråknar om det är samma. Eller tänker inte barn så?
Han har också som liten haft problem med överaktivitet, men på montessoriskolan har han lärt sig att sitta still när han arbetar, att vänta på sin tur och att räcka upp handen. Men nu när han mest leker vilda lekar med andra barn har han börjat bli överaktiv igen. Han hänger och klättrar överallt hemma och kan knappt koncentrera sig på någonting.
Men är det ända bra för honom att få bara vara barn? Är det jag som vill för mycket? Han ska ju ändå gå i skolan i så många år så varför stressa? OCH, HUR VET JAG ATT HAN ÄR SKOLMOGEN?
A och hans bästa kompis (som båda är nya) har fått börja på dagis (dagis och grundskola är inom samma skola men alla verkar ha ganska mycket "revirtänk") men enligt rektorn kan de få börja i förskoleklass lite smått (1-2 dagar i veckan) under våren eller kanske redan nu under höstterminen OM DE ÄR SKOLMOGNA!
Men vad innebär då skolmogen? Och är det bättre för honom att få lite utmaning i förskoleklass, eller ska jag låta honom stanna kvar i dagisklassen (3-4,5 år-ingar). Åt vilket håll ska jag trycka på?
Eftersom A tidigare gått på Montessoriförskola (sen han var 2 år) så har han uppmuntrats att leka med bokstäver, siffror, former, färger etc. Eftersom han är tvåspråkig (nästan 3-språkig) och har gått i en grupp med nästan bara flerspråkiga, har han också uppmuntrats att utveckla alla sina språk.
Det material dagisfröken nu visade mig att 5-åringarna får börja jobba med för att förberedas inför förskoleklass är nästan identiskt med det han gjorde som 3-åring på montessori. Känner att det finns en risk att han tröttnar och tråknar om det är samma. Eller tänker inte barn så?
Han har också som liten haft problem med överaktivitet, men på montessoriskolan har han lärt sig att sitta still när han arbetar, att vänta på sin tur och att räcka upp handen. Men nu när han mest leker vilda lekar med andra barn har han börjat bli överaktiv igen. Han hänger och klättrar överallt hemma och kan knappt koncentrera sig på någonting.
Men är det ända bra för honom att få bara vara barn? Är det jag som vill för mycket? Han ska ju ändå gå i skolan i så många år så varför stressa? OCH, HUR VET JAG ATT HAN ÄR SKOLMOGEN?