M

Mistrelle

Finns det någon där ute som har/haft häst med skolios??
Vi misstänker detta på våran :( och detta ska kollas upp snarast.

Hur var symtomen och hur gick ni till väga??
Blev hästen "bra" och ridbar?

VILL VETA ALLT :bow:

Sv: skolios

Min ena häst hade skolios uppe i korset. En veterinär som även är utbildad "kotknackare" upptäckte det o rättade till det bra.
Min ET upptäckte det i samband med att hon jobbade med honom. Han har tydligen gått med detta ganska länge o är f n helt oridbar...

Skadan han hade var inte medfödd utan har upp kommit genom att han förmodligen slagit över eller gått omkull eller nåt.

Han är en häst som valsat omkring lite överallt o slängt av folk till höger o vänster. Köpte honom för snart ett år sen o han har varit igångsatt vid olika tillfälle o slängt av oss inom en tidsperiod av tre- sju veckor. Vi har verkligen försökt allt men inte förrän en mycket duktig o lyhörd ET tog tag i hans problem började det ge resultat. Har lossat massor av spänningar i hela kroppen som antagligen har kommit från skoliosen.

Just nu jobbar jag med att vänja honom vid tryck o tyngd på ryggen, linlöper massor o försöker klättra honom vid hand så ofta jag kan för att bygga upp musklerna igen. Han älskar att jobba så länge jag inte sitter på honom... :D

ET kollar med jämna mellanrum att inte skoliosen kommer tillbaka o hittills har det inte gjort det, *peppar peppar*!

Veterinären tror att han ska bli fullt ridbar igen, jag är lite mer tveksam. Men inte p g a skoliosen, utan för att han har gått o haft ont så länge utan att någon har kollat upp honom, att det har satt sig i huvudet på honom... Han har gått så har i minst ca tre år innan vi upptäckte det... (Så länge har han kastat av folk som förökt rida honom.)

Jag önskar dig lycka till med din häst o hoppas du får tag i nån som kan hjälpa dig! Min veterinär hade ju goda förhoppningar om min!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb