Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara. Jag sällar mig till skaran som inte har särskilt glada skolgympaminnen, även om det inte var en katastrof på något sätt, men när jag får höra om gympan från mina barn idag så låter det som att mycket förändrats (även om det säkert gör skillnad att jag var en hästtokig tjej och den främsta av mina rapportörer är en bollspelstokig kille). Jag upplever att skolgympan idag verkar ha mer teori (redan på lågstadiet), ett bredare anslag (pratar om saker som allemansrätten och isvett) och större variation (framför allt dans verkar finnas med på ett helt annat sätt). Hur upplever ni det?
Jag hade inga problem med skoljumpaminnen, jag var bland de sämsta på allt utom att springa snabbt men jag har alltid tyckt om saker som skeppsbrott och så.
Våra jumpalärare har aldrig kört terminer med bara fotboll eller så. De drog igenom hela raddan sporter på ett år hela tiden, från redskap till volley boll. Tyvärr lite lite friidrott för tex höjdhopp var ju hysteriskt roligt
(hatade handboll, fotboll och innebandy, älskade volleyboll och basket, även om jag var dålig så utvecklades jag.) (på högstadiet var regeln om du var en dryg elak jävel som inte hjälpte dina vänner så gick det inte att få högsta betyg. Så det var mycket -bra släppt! när man missade en boll...).
Och det var mycket dans, varje år skulle man lära sig ngn trist foxtrot eller bugg eller så. Lönar sig kanske de enstaka tillfällen någon tvingar en dansa. Bugg är ju faktiskt lite kul. I högstadiet dröp vi in till en gammal manlig danslärare nere på stan varje jumpa en hel månad. Han hade styvpapper i ärmarna på skjortan
När jag läser om andras jumpa börjar jag få mer och mer intryck av att vi hade ren tur som hade utbildade idrottslärare som följde läroplan
få verkar haft det? Och då är det lite lättare att vara dålig.
Så som jag uppfattar skoljumpan idag från barnet så leker de mest, trean, och spelar fotboll. Men precis som på min tid så lär de inte barnen tex hur man sparkar en boll eller regler eller så. Det är simma eller sjunk. Lärde dina föräldrar dig så är du duktig och missade de så är du dålig. Gav mig den på att lära mig slå med brännbollsträ när jag var 23 och det går ju faktiskt att träna och lära sig även i sport
lustigt att jumpalärarna missat det. Undrans varför 14 åriga tränare på fotboll klarar att öva småbarn på att dribbla och sparka, när jumpalärare inte kan. (Det är ju inga andra ämnen som kör det, lärde mamma dig läsa -perfa, glömde hon så synd för dig då -skämmes här borta. (eller ok jag var tvungen att lära mitt barn läsa själv parallellt med skolan, men de försöker ju i alla fall i det ämnet.))
Jag tycker självklart att alla sporter borde utövas av alla barn tillsammans till 12 årsåldern eller så där flickorna börjar växa förbi pojkarna och blir större.