Sv: Skolgalopp?
Halvt kl
Det måste bli otroligt tungt för hästar med kassa vinklar tycker jag. Och kräva mycket, mycket annat jobb innan med formgivning, eftergift och styrka utöver det normala.
Jag har ju jobbat på travet och ridit många olika modeller på travare, vi hade bara varmblod. De hade olika lätt/svårt för sig. Men det var inte direkt jämförbart med tex en PRE eller Lippiz eller tom en kallblodstravare.
Jag har ju efteråt haft en del omskolningsprojekt a la vb-travare eller kb-travare.
I stort sett de flesta KB-travare känner jag nog att med rätt ryttare och rätt träning kan man nog rida skolgalopp om man vill.
Dock begränsas man oftast av ryttaren, även hos de ridavlade med supervinklar.
Jag har dock inte mött många vb-travare som jag känner är ämne för skolgalopp. Och framför allt inte med ägare som kommer kunna ta dem dit med allt vad det innebär i form av skicklighet i att utbilda häst, rida och tååålamod.
Det är ju rätt många som ratar om "galopp-handikapp" hos vissa raser, även bland de största tränarna inom AR och dylikt där man har erfarenhet av skolgalopp och av olika raser. Jag är benägen att hålla med.
Men för mig är en skolgalopp bara en skolgalopp om den håller ett visst mått. Samling är för mig samling och finns kriterier för. Skolgaloppen är samlad.
Detsamma gäller för mig levad och skolsprång. Det är inte levad eller skolsprång om inte hästen är lösgjord, balanserad och går in och ur den korrekt, om det så är självaste SRS som gör eller ej spelar ingen roll om den inte är korrekt.
Är den över tygeln, ej samlad och skuttar fram är det inte skolgalopp i min värld..