Skolgalopp?

Sv: Skolgalopp?

Jag vet en ex buketravare som jag sett göra galopp-piruetter. Så j-a fin häst! Tror inte den lever längre dock men ryttaren är kvar på buke!
 
Sv: Skolgalopp?

Mitt äldre sto är ganska duktig på skolgalopp, och även terre á terre. I vänster varv, vill säga. Högergaloppen har jag nästan gett upp hoppet om. :o
Men, sätt inte likhetstecken mellan långsam galopp och skolgalopp. Skolgalopp ska vara samlad.
 
Sv: Skolgalopp?

Skolgalopp vet jag inte, men min förra häst (vbl.trav.) hade/har väldigt lätt för sig i galoppen och kunde galoppera riktigt kort och samlat.
 
Sv: Skolgalopp?

Min travare i yngredagar kunde gå vääääldigt samlad galopp, super fin var han. Hade lite svårare för höger galopp, men det var endast mitt fel då jag var starkare i vänster varv. Nu mer när vi inte tränar dressyr längre så kan jag enkelt ta fina samlade galopper i höger varv också, men han orkar inte med så mycket längre utan det är väldigt korta pass på banan jag gör nu. 21år och super fin fortfarande. :) Så travare kan!
 
Sv: Skolgalopp?

Min ridtravare har en mycket fin, samlad kort galopp.
Hemligheten? Att bygga mycket "ridmuskler" innan man börjar kräva samling i galoppen.
Sen har han väldigt kort rygg för att vara travare, så han har ju lite lättare för samling. :D
 
Sv: Skolgalopp?

Den är också 4-taktig kan tilläggas.
Det är en jäkla skillnad på fyrtaktig galopp som i skolgalopp och en dålig galopp som därför är 4-taktig.

TS:
VB-travare har jag aldrig sett göra en riktig skolgalopp. Däremot ett par kallblodstravare, som i regel också kunnat lära sig terre a terre utan större problem.
 
Sv: Skolgalopp?

Du är välkommen att komma och titta på min Varmblodstravare ;) Han har en klockren samlad, "skolgalopp".
Så det finns faktiskt travare som klarar av det.:)
 
Sv: Skolgalopp?

Min gamling jag hade för många år sen kunde. Han finns tyvärr inte idag. :( Men vi fick 11 fina år ihop :love:
 
Sv: Skolgalopp?

Kul å höra finns de nån som har bilder eller film å dela med sig? Om man vill förståss
 
Sv: Skolgalopp?

Jag var fodervärd åt en väldigt stor men väldigt ridbar ex-travare en gång för massa år sen. Han kunde gå i riktigt lugn och samlad galopp. En lång historia, men en gång hade jag en kopplad labbe vid sidan när vi red, och labben hade inga problem med att hänga med. :D
 
Sv: Skolgalopp?

Och jag minns hur någon berättade här på Bukefalos om när h*n red skolgalopp (eller var det terre á terre) i ridhuset och ett annat ekipage kom och passerade dem - i skritt.:D
 
Sv: Skolgalopp?

Den är också 4-taktig kan tilläggas.
Det är en jäkla skillnad på fyrtaktig galopp som i skolgalopp och en dålig galopp som därför är 4-taktig.

TS:
VB-travare har jag aldrig sett göra en riktig skolgalopp. Däremot ett par kallblodstravare, som i regel också kunnat lära sig terre a terre utan större problem.

Håller med du.

Iom att få varmblodstravare ens kan galoppera rent under fart, blir det är tydligare under "samling" som troligen består av kort galopp. Samling är med ren galopp o rest framdel- uppförsbacke.
 
Sv: Skolgalopp?

Halvt kl

Det måste bli otroligt tungt för hästar med kassa vinklar tycker jag. Och kräva mycket, mycket annat jobb innan med formgivning, eftergift och styrka utöver det normala.

Jag har ju jobbat på travet och ridit många olika modeller på travare, vi hade bara varmblod. De hade olika lätt/svårt för sig. Men det var inte direkt jämförbart med tex en PRE eller Lippiz eller tom en kallblodstravare.

Jag har ju efteråt haft en del omskolningsprojekt a la vb-travare eller kb-travare.
I stort sett de flesta KB-travare känner jag nog att med rätt ryttare och rätt träning kan man nog rida skolgalopp om man vill.
Dock begränsas man oftast av ryttaren, även hos de ridavlade med supervinklar.
Jag har dock inte mött många vb-travare som jag känner är ämne för skolgalopp. Och framför allt inte med ägare som kommer kunna ta dem dit med allt vad det innebär i form av skicklighet i att utbilda häst, rida och tååålamod.

Det är ju rätt många som ratar om "galopp-handikapp" hos vissa raser, även bland de största tränarna inom AR och dylikt där man har erfarenhet av skolgalopp och av olika raser. Jag är benägen att hålla med.

Men för mig är en skolgalopp bara en skolgalopp om den håller ett visst mått. Samling är för mig samling och finns kriterier för. Skolgaloppen är samlad.
Detsamma gäller för mig levad och skolsprång. Det är inte levad eller skolsprång om inte hästen är lösgjord, balanserad och går in och ur den korrekt, om det så är självaste SRS som gör eller ej spelar ingen roll om den inte är korrekt.
Är den över tygeln, ej samlad och skuttar fram är det inte skolgalopp i min värld..
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Mirtai
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: Kamomilla
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp