skolgalopp, varför och när?

Sv: skolgalopp, varför och när?

puttar, finns det ingen som kan svara?
 
Sv: skolgalopp, varför och när?

Jag tror att frågan är lite diffus..
Vadå när och varför? Precisera gärna lite mer! ;)
Skolgaloppen är ju vägen till terre á terren exempelvis.
 
Sv: skolgalopp, varför och när?

Känns också lite som att fråga: varför man rider skolskritt...eller varför man samlar hästen alls.
Det är något som kommer av hög samling (sen att vissa på detta forum inte håller med får stå för dem).

Så som Blippan säger: lite mer precist så svarar säkert folk mer. ;)
 
Sv: skolgalopp, varför och när?

okej,ska försöka precisera mig. jag har aldrig sett skolgalopp, aldrig hört någon som rider den (har läst att den är fyrtaktig?). därför undrar jag varför och när man använder den. borde inte vara så svår fråga. när i utbildningstrappan kommer den in, kommer den naturligt av samlingen eller måste man träna in den. vad tränar man med hjälp av den (terre a terre?) :)
 
Sv: skolgalopp, varför och när?

Skolgaloppen är en fyrtaktig galopp som kommer av stor samling. Är en häst obalanserad eller "negativ" på annat sätt kan den också bli fyrtaktig, men då (oftast) p.g.a att det diagonala frambenet tar i marken innan det diagonala bakbenet gör.
I skolgaloppen blir det tvärtom: det diagonala bakbenet tar mark innan det diagonala frambenet eftersom bakdelen är sänkt (samlad).

Ungefär samma variant som att skritten kan bli två-taktig (skolskritt) tack vare stor samling.

Skolgaloppen kommer naturligt allt eftersom styrka/samling kommer i galoppen.

Inom AR kommer skogaloppen efter (oftast) piaffen eller ungefär samtidigt, men innan terre-á-terre.

Terre-á-terre är en tvåtaktig galopp eller levader i serier och har också stor samling, eller ska ha åtminstone.

Har tyvärr inga egna bilder på när jag rider det, men någon annan kanske har?
 
Sv: skolgalopp, varför och när?

okekj, nu fattar jag bättre. samlingen ger galoppen, men när man kommit så långt i utbildningen rider man endast skolgalopp då eller varierar man och sas släpper samlingen för en vanlig tretaktig?
skolskritt har jag heller inte hört om, finns det skoltrav också`? vart kan man läsa om detta? skolskritten - den har jag nog fått ibland utan att jag reflekterat, om man kan samla till den ska man endast rida den då? eller variera. skolskritten ska vara tvåtaktig men jag antar att den inte ska vara liksidigt tvåtaktis (pass) eller? detta var mycket i ntressant!!! ;)
 
Sv: skolgalopp, varför och när?

Nej skolgaloppen rids inte hela tiden. Genom hela hästens utbildning försöker man ju alltid förbättra och träna olika saker genom att använda sig av olika tempon och rytmer i de olika gångarterna.
Tempoväxlingar, olika former på gångarten (t.ex. skolgalopp, kort galopp, mellan galopp och ökad galopp).

Skoltraven satt jag och funderade på när jag skrev inlägget innan. Jag kan inte minnas om det finns eller inte...riktigt samlad trav är ju piaff.

Samma med skritten, man rider inte enbart skolskritt utan mer sällan detta.
Tänk dig att rida runt i piaff hela tiden när man kommit så långt så tror jag du förstår hur jag tänker med att man inte rider det hela tiden. ;)

Nope inte pass-aktig utan tvåtaktig liknande traven utan svävmoment.
Men det är också något som de flesta inte rider (vad jag vet, jag kan ha fel). Och något som inte pratas om mycket. Men t.ex. den spanska skritten anser jag (jag personligen) att man ska ta efter att skolskritten sitter för att man inte ska riskera att tappa rygg och bakdel allt för mycket.
 
Sv: skolgalopp, varför och när?

okej, så skolskritt är som spansk skritt utan höga framben? då fattar jag i så fall!!!
ja egentligen är de ju självklart att man inte rider det hela tiden, ville bara kolla så jag inte missat det! :)
men vart kan man läsa om dessa skolgångarter? finns det någon som skrivit om det?
 
Sv: skolgalopp, varför och när?

Första jag kommer på är Ridning på Kandar av Bent Branderup.

Men det finns också andra moderna böcker som går in på det. Philippe Karls böcker, Anja Berans, Nuno Oliviera, Egon von Neindorf.

Sedan finns det en uppsjö historiska böcker som går in på det. Gueriniérè, Podhajsky, Baucher (tror jag, har inte hunnit läsa den ännu) och många fler.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 870
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 266
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp