Sköldkörtelsjukdom hos RR är det vanligt?????

Mindy47

Trådstartare
Vi har en ridgelös tik på 4 ½ år som haft 2 kullar förr 18 mån sen och tänkte ta en sista innan hon blir 7 år för vi vill behålla en valp själva men hon har ej löpt på 8 mån och brukar löpa 6mån i taget alltid.Var hos vetrinär igår då hon ökat i vikt från 37 kg till 43 kg och vetrinären sa att antingen har hon fått för mycket mat ochd et har hon för hon har haft fri tillgång så dom satte henne på bantingskur på 4 mån nu med ett bantningsfoder 2 ggr per dag och inget annat och skall vägas var 3 vecka.Har inget hänt på 2 mån skall dom ta blodprov för att se om hon har sköldkörtel sjukdom men är det vanligt???
Hon har inga symptom på det ej slö utan pigg och ej håravfall och bara viktökning men utebliven löp.
Men kan man ändå para en tik med sjukdomen fast dom går på medicin?Vill så gärna ha en valp efter henne för hon är det käraste vi har.

Någon som vet något om detta??Tacksam för råd

Sv: Sköldkörtelsjukdom hos RR är det vanligt?????

Med tanke på att det är ärftligt så skulle i alla fall inte jag avla på tiken om det visar sig att hon har det. Jag skulle också ta kontakt med tidigare valpars ägare och upplysa dem om detta så att de inte avlar på sina hundar och kan vara observanta på om deras hundar uppvisar symtom.

Hypotyreos är i sig en "lätt" sjukdom. Medicin och årliga blodprover så är hunden "frisk", men tyvärr går väldigt många människor (och troligtvis ännu fler hundar) odiagnostiserade och mår skit i flera år innan man väl kommer på vad som är fel. Hypertyreos vet jag inte ens om man behandlar hos hundar.. med tanke på att behandlingen för människa är rätt avancerad så antar jag att hundar avlivas.

Huruvida det är vanligare hos RR än andra raser vet jag tyvärr inte.

Delvis KL

Det har forskats en hel del på sköldkörtelproblem hos hovawart och riesenschnauzer. Avhandlingen kan läsas här.

En hund som har sköldskörtelproblem ska inte gå i avel och man bör vara restrektiv med att sätta avkommor/syskon i aveln pga att det är ärftligt men jag vet inte i hur hög grad.

Och avlar man på ridgelösa hundar som seriös uppfödare..??

Knappast!

tiotio

Detta är ingen seriös uppfödare.

Hej Mindy. Är det inte tre kullar du haft på din hund, på tre efterföljande löp? Hade väl blivit fler om inte länsstyrelsen fått upp ögonen på dig. Har du hittat någon ny hane förresten, som du annonserat så friskt efter på blocket?

Och ja, hypethyreos förekommer hos RR. Man ska absolut inte avla på en hund med det men jag utgår ifrån att du skiter fullständigt i det i och med att du friskt avlar på både HD, AD, onormalt höga rädslor + inte har en aning om vad dermoid sinus är.

Senast ändrad:

Detta är ingen seriös uppfödare.

Hej Mindy. Är det inte tre kullar du haft på din hund, på tre efterföljande löp? Hade väl blivit fler om inte länsstyrelsen fått upp ögonen på dig. Har du hittat någon ny hane förresten, som du annonserat så friskt efter på blocket?

Och ja, hypethyreos förekommer hos RR. Man ska absolut inte avla på en hund med det men jag utgår ifrån att du skiter fullständigt i det i och med att du friskt avlar på både HD, AD, onormalt höga rädslor + inte har en aning om vad dermoid sinus är.

Fy FAN vad jag mår dåligt när jag får höra om sådana människor :crazy:!

Om jag inte minns fel så nämnde min veterinär vi något tillfälle att RR är en av de raser som "oftare" får problem med sköldkörteln. Att ta valpar på en sådan hund ska man överhuvudtaget inte ens fundera på. Och jag skulle även råda att ta kontakt med valpägare till tidigare kullar och upplysa om ert "fynd".

Det var det första jag reagerade på och det kom ju en förklaring längre ner i tråden. Förstår inte ens hur man kan fråga om man kan avla på en sjuk hund. Det borde vara ett självklart nej på den frågan utan ens att fundera på saken. :mad:

Jag blir så trött på människor som ej lyssnar JAG SA INTE HON HADE SJUKDOMEN.Vewtrinären sa att om hon ej gick ner i vikt efter 2 mån då skulle dom ta blodprov eftersom hon ej har symptom på det andra.Hon har ätit för mycket bara och gått upp 5 kg för hon har haft fri tillgång till foder dygnet runt och fått matrester och godis m.m i mängder och en promenad en timme per dag så då tror man inte dom går upp men det gjorde hon och nu skall vi se efter 2 mån om hon gått ner något.

Sen föder jag upp chihuahua ej RR för jag har huset fullt av chihuahua och sen har jag hästuppfödning så vet ej vad ni snackar om.

LYSSNA O SVARA DÄREFTER.

Men kan man ändå para en tik med sjukdomen fast dom går på medicin?Vill så gärna ha en valp efter henne för hon är det käraste vi har.

Jag blir så trött på människor som ej lyssnar JAG SA INTE HON HADE SJUKDOMEN./QUOTE]

Du frågar ju om man kan para en tik med sjukdomen, dvs. om hon har den. Svaret på den frågan är ju ett rungande nej. Man avlar inte på sjuka djur - varken för tikens eller avkommornas skull. Det är en fråga om djurskydd.

Dessutom torde tiken redan vara avelsspärrad pga att hon är ridgelös.

Någon borde anmäla dig till SKK.

En hund som får fri tillgång på foder + matrester och massvis godis och som bara får röra på sig en timme per dag går upp i vikt.
Om tiken inte löper som hon brukar så ta reda på varför innan du ens funderar på att para.

Du skriver att tiken haft två kullar samt att du planerar en tredje, hur kan du då påstå att du inte föder upp RR?

Dessutom torde tiken redan vara avelsspärrad pga att hon är ridgelös.

Någon borde anmäla dig till SKK.
Hon är utesluten sedan många år så hon avlar alltså utan att regga. Till sina valpköpare säger hon att hon inte reggar för att hon "bara" säljer sällskapshundar när fakta är att hon inte kan regga även om hon ville.

Därmed spelar det ju ingen roll om tiken är avelsspärrad eller inte. Jag vet f ö att hon inte är röntgad eller MH:ad heller och har enligt uppgift ett otroligt kasst temperament, rädd för sin egen skugga i princip.

Du skriver att tiken haft två kullar samt att du planerar en tredje, hur kan du då påstå att du inte föder upp RR?

Jodå, det gör hon. Tiken har haft tre kullar på tre efterföljande löp. När länsstyrelsen var på henne så hette det att det var "tjuvparningar" men dom fick iaf upp ögonen.
Hon har dessutom haft en hane som hon använde på tiken och har nu nyligen letat ny hane på blocket för att den andra antagligen... dött?? eller inte kan prestera mer???

Hon har tidigare fött upp både chihuahua och papillon.

En liten hint till vissa här på forumet :angel:
apple-blossom-57132_640.jpg

Vi har en ridgelös tik på 4 ½ år som haft 2 kullar förr 18 mån sen och tänkte ta en sista innan hon blir 7 år

Du har avlat på en ridgelös tik som enligt din egen rasklubb ska uteslutas ur avel.

Men kan man ändå para en tik med sjukdomen fast dom går på medicin?

Hur kan man ens fundera på att para en tik om den har diagnostiserats med sjukdom?

Rent etiskt och moraliskt är det nej och skulle du fortfarande fundera och tycka att det är en lockande idé så är svaret - läs på jordbruksverkets sida och SKKs regler så ser du att det är ett definitivt nej, även juridiskt. Det handlar om djurskydd och det är djurplågeri att bedriva avel på sjuka djur. Sådär väldans kär kan den där tiken inte vara om man avlar på den om den nu är sjuk. Sedan ska man ju inte avla på ridgelösa pga DS, därav är de uteslutna ur aveln.

Senast ändrad:

Jag menar att det ringer en klocka om vem det är. Varningsklockorna ringde redan efter första inlägget.

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 319
Senast: Gnist
·
F
Övr. Hund har haft min tik i 4 år nu, aldrig vart några problem, blev rumsren ganska sent men de beror på att hon råka illa ut innan mej, är en...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: hasselby
·
B
Övr. Hund hej vi var till gran canaria den 18/4 07 och vi lämmnade vår älskade hund till en som skulle vara hundvakt när vi komm hemm efter 14...
Svar
16
· Visningar
1 322
Senast: amarillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix