Skola munnen

malinsky

Trådstartare
Nu har det pratats (skrivits snarare..) i en annan tråd om att "skola munnen".

Kan någon förklara vad som menas, och vad vill man uppnå?

Skola munnen för mig låter mer som att få hästen att acceptera bettet och förstå "höger, vänster och stopp". Men då borde den diskussionen föras på "grundutbildning"

Upplys mig :bow:

Sv: Skola munnen

Vad bra med en ny tråd!:bow:

Skrev just i den gamla tråden, och jag förstår inte heller riktigt vad som menas med "skola munnen"? Om man nu inte, som du skriver, menar start, stopp, sväng. Om annat, behöver verkligen MUNNEN skolas? :confused:

Svarar båda:

- Hästen förstår inte av sig själv vad vi menar. Det finns ingen "högerknapp" eller vänsterknapp". Det tror jag att alla är överens om.
För mig är inte "skolning" något svårt, konstigt eller på något sätt kontroversiellt begrepp. Bara att hästen ska förstå - med sin hjärna -och reagera direkt - reflexmässigt - på hjälperna.

Jag blir lite "ställd" över reaktionerna och frågorna. Jag kanske har uttryckt mig konstigt? Alla måste ju ha tänkt på att hästen inte förstår skänkeln tex, utan måste läras att förstå den - "skolas" att förstå skänkeln. Samma med munnen - och jag pratar INTE om stångbett. mvh

Jag vet inte mer än ni, men i min värld lär man ju hästen vad olika signaler betyder, även genom munnen. Som jag skrev i andra tråden är det ju en grund att hästen accepterar och "använder" bettet i kommunikationen annars får man aldrig ett ärligt arbete hur man än jobbar. Allt som händer i kroppen återspeglas i munnen, och därför är det så himla viktigt med den kontakten för att komma någonstans alls. Precis som balansen är en grund. Arbetet bakifrån kommer inte att vara ärligt och genom kroppen om inte hästen accepterar bettet och det finns en mjuk kommunikation.

En häst som inte arbetar med en mjuk kontakt på bettet kan man ställa och vrida och böja hur mycket man vill, det kommer inte att leda till ärligt arbete i alla fall, om inte handen och bettet samspelar och hästen är nöjd med handen.

Bara mina egna tankar, och tolkningar vad det är, kanske finns helt andra, som jag inte heller känner till, ser fram emot att ta del av detta i så fall.....

Svarar båda:

- Hästen förstår inte av sig själv vad vi menar. Det finns ingen "högerknapp" eller vänsterknapp". Det tror jag att alla är överens om.
För mig är inte "skolning" något svårt, konstigt eller på något sätt kontroversiellt begrepp. Bara att hästen ska förstå - med sin hjärna -och reagera direkt - reflexmässigt - på hjälperna.

Jag blir lite "ställd" över reaktionerna och frågorna. Jag kanske har uttryckt mig konstigt? Alla måste ju ha tänkt på att hästen inte förstår skänkeln tex, utan måste läras att förstå den - "skolas" att förstå skänkeln. Samma med munnen - och jag pratar INTE om stångbett. mvh
Men det blir missvisande.
Är det ytterligare ett begrepp som lätt kan feltolkas? Typ samling eller gå på tygeln.
Nu är det bara i världen AR som JAG har hört det.
Bettets funktion likväl som skänklar o o ryttarens säte handlar ju om en inlärning för att kunna ridas med en bra kommunikation.

det är aldrig ngn som skriver- skolas för skänkeln- att hästens sidor skulle behöva övas på ngt sätt.

det är nog mer ryttaren som behöver skolas i hur bettet känns i munnen på hästen.
Det går ju som Malinsky skrev- under grundutbildning/ inlärning.

en felriden eller en häst som har haft ont i munnen kommer ju ihåg- länge- hästminne.
Att underkäken eller tungan skulle behöva påverkas har jag svårt att se.
däremot blir ett vanligt tränsbett tydligare för hästen att förstå iom det påverkar den ena lanen- mer oberoende än stång, rakt bett eller i grimma.

Vet inte om jag tycker att det viktigaste är att få hästen hals att bli låg- det blir den iallafall om ryttaren låter hästen bli det.

Red i ridhuset igår för första ggn på evigheter.
Travade på lång tygel o hästen bär sig med energi i lång o låg form utan stöd från handen. Balkenhol hade varit nöjd:D
På den andra fick jag leda/ visa vägen o den bär sig inte med samma lätthet heller- behöver lite stöd- men det kommer.

Ja det blir som "gå på tygeln" - fel associationer. Och har använts i stångdiskussioner som sagt:crazy:

Då kanske det vore bra med en diskussion av hur hästen skolas för skänkeln också? :angel: /:cool:

Javisst.
Även hur viktigt det är att ryttaren har rätt placering av den- alltid.

Ser flera som har EN för flexibel( ej medveten rörelse) skänkel. medans den andra aldrig flyttas.

Hur ska man kunna böja en häst om man inte har skänklarna på rätt plats:confused:
Försök att böja en kvist genom att ha tryck på samma höjd:idea:
Även att många har den för långt tillbakaförd- ibland pga av lite hängsits.

Är själv medveten om min vä. sk o även vä. hand. högersidig:angel:

Svarar båda:

Ok, då är jag med på vad som menas. Att "skola munnen" ingår för mig i inridningen. Jag förutsatte nog att folk här på KR och även dressyr hade ridit in sina hästar.

SEN finns det självklart felinridna/felridna hästar och de som inte har fått rätt förutsättningar

Ska man fortsätta diskussionen med skolning av skänkel så ÄR detta nog fel forum.. jag trodde som sagt att hästarna var inridna och förstod i stora drag grundläggande hjälper.

Grundläggande ridning ska man ju alltid kunna gå tillbaka till! så egentligen är det hela tiden grundläggande ridning - det är förfinande av hjälperna, kommunikation och styrka som gör att man kan gå vidare "uppåt" - i min värld.. (bara ett tillägg så ingen tror att jag tror detta är skitenkelt.. ;) )

Senast ändrad:

Fast jag tycker nog inte bara detta hör hemma på grundridning.

Precis som du säger behöver man gå tillbaka ibland och checka av
och tyvärr ser man alltför ofta ryttare med ton i handen eller hästar bakom hand, hästar som inte jobbar framåt eller springer undan och inridna är de nog men grunderna har tappats bort på vägen.

Det gör underverk att då och då ta sig tid att verkligen gå tillbaka till grunderna och finslipa kommunikationen, jag gör det själv alldeles för sällan, i perioder, ibland är jag bättre på det.

Om alla gjorde det med jämna mellanrum skulle man nog se färre trådar om bettproblem, samarbetsproblem öht, hästar som är "heta", "sega" om man lägger ifrån sig spö:angel::crazy: osv.

Inget ärligt arbete utan grunderna, som sagt. och där är både handen/bettet och skänklar en del. Liksom sitsen, balansen osv.

Med all respekt - för grunden är oerhört viktig!!

Att dela upp dressyren i "grundridning" som INTE FÅR DISKUTERAS - och "något annat" som får diskuteras....

så gör man dressyren en riktig otjänst.

Jämför med när ryttare i eliten får en ny häst - det tar många månader innan de har fått det där riktiga samspelet.

OFTAST - inte alltid - är det grundfel som stör när något inte är bra. Vi vill alla ha en häst som söker sig fram mot bettet - men inte hänger, den ska länga och korta och kunna placeras hursomhelst. OM det inte fungerar - är det fel på hästen eller ryttaren eller samspelet? Spelar det någon roll vems felet är? Är inte lösningen att förbättra skolningen, att renodla de grundläggande hjälperna och svaret på dem?
OM hästen inte svarar framåt på skänkeln - klämmer du hårdare då? Eller gör du om skolningen så att svaret blir mer direkt? Sak samma med munnen - hästen som "käftar emot" blir den bättre av att handen drar hårdare? Nej naturligtvis inte, skolning måste till....och det ska vara en helheltslösning - inte knäppa av i nacken, krulla, tappa ryggen, bakbenen i nästa län osv...

Har detta med dressyr att göra? Ja men självklart!!!! När grunden fungerar är det lätt att göra svåra saker, hästen är stark och balanserad och förstår vad ryttaren vill.mvh/:cool:

Ok, då är jag med på vad som menas. Att "skola munnen" ingår för mig i inridningen. Jag förutsatte nog att folk här på KR och även dressyr hade ridit in sina hästar.

SEN finns det självklart felinridna/felridna hästar och de som inte har fått rätt förutsättningar

Ska man fortsätta diskussionen med skolning av skänkel så ÄR detta nog fel forum.. jag trodde som sagt att hästarna var inridna och förstod i stora drag grundläggande hjälper.

Grundläggande ridning ska man ju alltid kunna gå tillbaka till! så egentligen är det hela tiden grundläggande ridning - det är förfinande av hjälperna, kommunikation och styrka som gör att man kan gå vidare "uppåt" - i min värld.. (bara ett tillägg så ingen tror att jag tror detta är skitenkelt.. ;) )

Fast i olika ridstilar används skänkel och hand olika varför man faktiskt skolar - eller rättare omskolar - dessa två när man byter inriktning. Mao är hästen redan grundriden sedan länge och ämnet gott och väl passar här på KR.

Skola (verbet) och inlärning är synonymer, varför man inte bör förkasta det ena ordet och bara tillåta det andra.

Jo, men det var just det jag skrev - att ALLT egentligen är grundridning och att man ibland behöver gå tillbaka till "basic"

Men att ha "skolat munnen" grundläggande trodde jag var avklarat bland dem som skriver här under dressyr..

Fast i olika ridstilar används skänkel och hand olika varför man faktiskt skolar - eller rättare omskolar - dessa två när man byter inriktning. Mao är hästen redan grundriden sedan länge och ämnet gott och väl passar här på KR.

Skola (verbet) och inlärning är synonymer, varför man inte bör förkasta det ena ordet och bara tillåta det andra.
Säger inte emot dig att skola och inlärning är synonymer - det som gjorde att jag inte visste vad "skola" menades - beror på som jag skrivit tidigare att jag trodde att hästen var grundläggande skolad/inlärd hur den ska/bör reagera på bettet.

Så det du skriver nu är att när du frågar om hästen är skolad i sin mun så är det övergången mellan "klassisk" dressyr mot "barock" ??

Med all respekt - för grunden är oerhört viktig!!

Att dela upp dressyren i "grundridning" som INTE FÅR DISKUTERAS - och "något annat" som får diskuteras....

så gör man dressyren en riktig otjänst.

Jämför med när ryttare i eliten får en ny häst - det tar många månader innan de har fått det där riktiga samspelet.

OFTAST - inte alltid - är det grundfel som stör när något inte är bra. Vi vill alla ha en häst som söker sig fram mot bettet - men inte hänger, den ska länga och korta och kunna placeras hursomhelst. OM det inte fungerar - är det fel på hästen eller ryttaren eller samspelet? Spelar det någon roll vems felet är? Är inte lösningen att förbättra skolningen, att renodla de grundläggande hjälperna och svaret på dem?
OM hästen inte svarar framåt på skänkeln - klämmer du hårdare då? Eller gör du om skolningen så att svaret blir mer direkt? Sak samma med munnen - hästen som "käftar emot" blir den bättre av att handen drar hårdare? Nej naturligtvis inte, skolning måste till....och det ska vara en helheltslösning - inte knäppa av i nacken, krulla, tappa ryggen, bakbenen i nästa län osv...

Har detta med dressyr att göra? Ja men självklart!!!! När grunden fungerar är det lätt att göra svåra saker, hästen är stark och balanserad och förstår vad ryttaren vill.mvh/:cool:

Som jag skrivit tidigare - jag trodde att skola var att visa/vänja hästen vid bettet och veta vad höger/vänster/stopp betyder.. sen ska man alltid kunna gå tillbaka till basic.. själv rider jag bara basic även fast hästen är fin i munnen, vet vad höger och vänster är samt stopp :D

tillägg: jag förstod alltså inte vad ni menade tidigare - men gör det nu!

Tack! :bow:

Nu måste jag protestera - om det heter "klassisk ridkonst" och om det ska betyda barock - då har jag ingen aning om vad det handlar om.

Men om klassisk dressyr är den som beskrivs tex i FEIs reglemente och vårt TR - så är det inget konstigt att lära hästen att svara korrekt på tygeln. Att läta hästen något kan man också kalla för att "skola" hästen.mvh/:cool:

Nu måste jag protestera - om det heter "klassisk ridkonst" och om det ska betyda barock - då har jag ingen aning om vad det handlar om.

Men om klassisk dressyr är den som beskrivs tex i FEIs reglemente och vårt TR - så är det inget konstigt att lära hästen att svara korrekt på tygeln. Att läta hästen något kan man också kalla för att "skola" hästen.mvh/:cool:
jamen vaffaaaaaaan :D

petig också ;)

förstår du vad jag menar? "Klassisk" var menad som FEI / TR och "Barock".. det som brukar skrivas om i detta forum.

Fast här undrar jag lite, du skriver att hand o skänkel används olika beroende på ridstil. Men ska det verkligen vara så? Hästar är ju hästar och skapta på samma sätt oavsett om matte/husse vill ägna sig åt "vanlig" dressyr, AR, western, skogsmulleridning osv.

*KL*

I övrigt är jag med på hur ni menar, men undrar ändå om man borde prata om att "skola munnen"? Det blir så fokuserat på munnen när ju hästen måste arbeta bakifrån och bli lösgjord och mjuk och trygg. Jag tycker att man fokuserar mer på rygg o bakdel, när det fungerar så trivs munnen automatiskt. Borde man inte istället rikta sin sig på "skola ryttarens hand"?

Svammel, svammel, hoppas någon kan tyda vad jag försöker kläcka ur mig....:crazy:

Vi svarade nog ungefär samtidigt. Det blev lite konstigt. Jag förstår vad du menar. :bow: Nu ska jag på lunch!mvh/:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar