Skogsmullar - tips hit!

Manji

Trådstartare
Hur gör ni ryttare som bor mitt ute i skogen när det kommer till dressyr och lite lättare hoppning? Ni som har varken har ridbana, ridhus, åker eller ens en 20X20m plan och icke-skadebringade yta att rida på?
Jag är en sådan ryttare, som bara har skogen och vägen. Och jag börjar känna mer och mer att dressyren kallar på mig.

Många tänker nog att skogen är en jättebra tillgång att träna dressyr på, att man har naturliga "koner" att rida runt osv - men här består skogen av sten, buskar, myrstackar, lömsk mossa och mängder med myrmark...

Och vägen funkar bra till vissa saker. Men ibland känner jag att allt jag vill ha en liten liten yta som jag kan jobba i alla gångarter, rakt som böjt! Liksom kunna använda hippson's dressyrövningar istället för att tänka "det där skulle bara bra för Carissas stela högersida":(

Fanns ideer att vi ryttare skulle få använda fotbollsplanen till ridning, men jag har inte hört nått mer om det och jag har inte ens brytt mig om att fråga efter att jag såg dom isa planen...

Så hur gör ni som verkligen bor med hästarna mitt ute i ingenting? Är man dömd till att fortsätta rida efter samma gamla ridstigar, som en tvättäkta skogsmulle?

Jag börjar helt ärligt ge upp detta nu, för jag är less på att aldrig utvecklas med mina hästar. Har faktist funderat på att skicka dom på foder eller nått, till och med kollat på massa annonser...

Sv: Skogsmullar - tips hit!

Enligt mig har du tre alternativ, antingen byter du stall där det finns tillgång till paddock eller manege. Altenarnativ två är att du köper eller hyr transport så att du kan åka till närmaste manege eller paddock och träna där. Alternativ tre är att du fortsätter försöka dig på dressyr i skogen. Öppna, sluta, skänkelvikningar, övergångar... Ja, det kan varieras i oändlighet. Det ända som inte kan tränas är väl ridvägarna.:crazy:

Alternativ ett kommer inte på frågan, har eget stall och ska jag ha hästar i denna stad så är det här hemma, annars kvittar det (ungefär så sa jag för sex år sen också när mina föräldrar frågade om jag ville ha häst). Sen är det desutom knapert med stall som i övrigt är bra (tänker mest på hagtider och stallmiljö). Islandshäststallen är i och för sig mycket bra, men då har jag inte heller en isis...

Alternativ två funkar ypperligt med lillhästen, brukar till och med åka upp till ridklubben med honom under vintern. Men araben är extremt lynnig när det kommer till lastning, ibland går hon raka vägen in och andra gånger har hon bestämt sig för att inte ens sätta framhovarna på rampen. Tycker jag har testat det mesta och tränat hur mycket som helst på det, så i sådana fall hade jag behövt många bra tips hur man får bukt med den typen av "lynnighet". Responsen jag fått från min omgivning är att hon helt enkelt är omöjlig, att vissa hästar bara inte vill lastas...

Och trean är just den typen av dressyr jag håller på med, men som sagt - allt jag hade vela är att någon gång typ kunnat använda sig av alla de tusentals ridövningar som finns, träna på rakt som på böjt spår, och jaa.. slippa ducka för en massa grenar eller se upp för myrstackar;)

Har sett att det finns en bok som heter något i stil med "naturen som ridhus", vet du om den är värd att inhandla? Har bara sett den på internet så jag har inte kunnat bläddra i den.

Bor i på samma ställe månto? :angel: Jag känner igen mig sååå väl i det du skrev!

Det finns lite åkrar och sånt här, men det är rena rama dödsynden att rida där. På vintern har jag byavägen att välja på och då blir det höger eller vänster (hurra).

Kommer följa tråden med stort intresse! :bow:

Känner igen mig i hur du har det.Där jag bodde tidigare fanns det inte en plan plätt som inte lutade så pass att det gick rida där på vinter halvåret Hela byn är i en backe vi hade några lägdor som jag red på på sommaren efter vi tagit in höet men dom funkar ju inte om det är blött ute. Som vi bor nu har jag faktiskt en plätt på ca 25X 30m som jag brukar skotta upp på vintern men det finns perioder då den inte funkar och då är det vägen som gäller rider precis som om jag rider på banan förutom inga större volter men det går ju att rida bågar genom att använda hela vägen brukar försöka att inte bara rida på höger sida utan använder vänstersida oxå som om man rider i höger varv. övergångar skolor ja det mesta kan man göra efter vägen bara man håller koll på om det kommer någon bil Saknar mest volten när jag vill tömmköra men det är för att jag blir så lat och inte vill springa efter:smirk: Rider nästan aldrig efter vägen på sommaren för det blir som dom flesta grusvägar sten hård. Då är det skogen som gäller eller ridvolten.

Jag bor mitt ute i skogen, närmsta ridhus och paddock ligger 1½ mil härifrån och jag äger ingen transport. Men jag rider för fullt, tränar ena pållen inför tävlingsdebut och den andra håller på att ridas in.

Jag rider oftast ut i skogen och eftersom ena pållen kan vara ngt stel ibland så rider jag jättemkt öppna, sluta, skänkelvikning över vägen, serpentinbågar, med mera. På stigarna (galoppstigarna) brukar jag rida övergångar för att pållen ska jobba med bakdelen också plus att på dom större stigarna kan man göra små volter, nästan som arbetspiruetter.
Dom dagar jag inte rider ut brukar jag träna lösgörande på antingen stallbacken eller ute på någon täkt som vi äger. Annars smackar jag på hästarna i hagen så får dom kuta hur mkt som helst, det tycker dom är jättekul plus att det är stärkande för dom :)

Lycka till! :)

Hur gör ni ryttare som bor mitt ute i skogen när det kommer till dressyr och lite lättare hoppning? Ni som har varken har ridbana, ridhus, åker eller ens en 20X20m plan och icke-skadebringade yta att rida på?

Kan ju ta och berätta lite hur jag gör. Det blir ställa/böja, lite skolor, skänkelvikningar på vägarna, träd fungerar kanon som fasta koner. Små serpentiner, övergångar. Försöker se till att vi gör något kul, så att vi inte bara rider ut för att vi "måste". Tömköring och longering försöker jag med här hemma på gårdsplanen, men den är inte den jämnaste och finaste (eller största för den delen) Hoppning blir bara på vintern, då skogsvägarna är både stenig och hård på sommaren. Ibland kanske något skutt på sommarbetet, då vi även tar igen lite av arbetet som vi saknat under vinterhalvåret (dressyr, volter, longering, bomträning)

Har två skruttar, båda på 20+, så vi tränar inte så där superhårt för tävlingar, men lite lagom för att hålla igång muskler och flås :)

Kanske det! Bor i inlandet av Norrbotten, så här finns det inte ens en åker... Förut åkte till min mommo & moffa på sommaren med hästen, då hade jag en åker precis bredvid som jag fick rida längst kanten, och lite längre bort (kanske 2-3km) hade jag en hel jätte äng/åker som jag fick rida på hur mycket jag ville:love:

tjoller: Har faktist inte tänkt på att man kan använda hela vägen till serpentiner:idea: I och för sig vågar jag inte rida så efter själva byavägen, men småvägarna som finns runt om kring här är det inte lika mycket trafik på.

filipuss: Problemet med stigarna som finns här är dom antingen gamla traktorspår efter skogsverkningen lite längre upp (där det för övrigt är förhållandevis plant, men fullt av gammalt "trädskrot") eller stigar upptrampade av människor. Så dom är både knöliga och smala, det går dock att trava på dom flesta och på vissa partier även galopp. Så övergångar mellan galopp-skritt, skritt-galopp sitter finfint i alla fall tack vare det;)

Thrill: Min farsa har funderat på att röja upp lite i skogshagen och eventuellt sanda för att marken ska bli stabilare under våren. Planen är att det ska bli en liten ridbana på ca 20X20m, men det är mycket jobb som krävs för att få till det - ibland kan man tro att det växer sten här...
Sen har jag övre delen av hagen som kan användas till en 10X10m volt, passar bra till Lillen, men det är ganska tajt för araben förutom i skritt.

Denna by tro jag lider av samma syndrom som tjollers, allting är i en backe. Ibland önskade jag mig faktiskt lite Skåne, det verkar så plant och sandigt där:)

Som jag skrev nu lite längre ner, största delen av hagen består av skog. Övre hagen (sandad och hela köret) är ca 10X20m men bara halva, dvs 10X10m, är relativt plan - resten lutar så pass mycket att man känner av det vid ridning. Lutningen kan man inte göra något åt, det ligger en stenkista där har jag för mig.

Tack för tipsen! Tro faktiskt att det har väldigt mycket med inställningen att göra, som du säger - ha kul i istället för att se det som det enda alternativet och därmed "hoff, skogen igen?...".

Hur funkar det med att ställa hinder efter väg? Är det efter vägar som används näst intill aldrig av fordonstrafik eller har du medhjälpare som kan flytta hindret utifall om en bil kommer?:)

Kanske det! Bor i inlandet av Norrbotten, så här finns det inte ens en åker...

Gällivare? Älvsbyn?
Själv bor jag väl 5mil från luleå - lite norr och lite väst :)

Jo, jag tror det har mest med inställningen att göra, när det känns som om man har gjort "allt" det är då man blir avundsjuk på alla som rider i ridhus :p Brukar själv känna så på vintern. Men det finns alltid någon liten stig som man inte har undersökt, eller ett träd som man aldrig har rundat tidigare och en sten som man aldrig sett förr :bump:

På vintern är det bara skotrar och skidåkare där, och en massa små spinkiga björkar kvar efter avverkning, som jag är noga med att stapla upp så att dom går att få fram på vintern. Använder snöklumpar som hinderstöd (ja, jag brukar kämpa på där ute i skogen :o ) Dom är dessutom lätta att ta sönder sen när man är klar, och bara att släpa björkarna åt sidan av vägen igen :)

Medhjälpare.. Om det vore så väl.. det värsta med att bo mitt ute i ingenstanns, om man ändå hade haft någon att rida ut med.. :cry:

Jag rider i en liten hage som inte används så mycket till hage längre. Hästarna går bara och betar av där i mellan åt.
Annars tar jag transport till närmsta ridhus(när jag har lättlastad häst vill säga).

Annars finns det ingen bra mark att rida på här. Är bara ungefär som du beskriver det + inga ridvägar.:(

Senast ändrad av en moderator:

Jag har visserligen tillgång till padock, men använder den mycket sällan. I min värld finns ingen bättre tortyr än att bli instängd på en ridbana :p

Även om man har det backigt, stenigt, trädigt, risigt och jävligt vågar jag påstå att det inte finns något som inte går att göra i skogen!
Några plättar är plattare än andra, och dessutom, måste man rida på volt för att rida dressyr?
Slalom på en väg i alla gångarter går utmärkt. Öppna och sluta går att variera i oändlighet på en grusväg. Om det finns en vändplan någonstans kan man göra småvolter.
Har alltid tyckt att volter är lite överskattade, det finns miljontals andra grejer som är både roligare och säkert bättre många gånger.

Hoppningen (som inte är min ponnys stora passion direkt) brukar vi ta över nedfallna träd. Inte speciellt högt, men nog så klurigt! Har även byggt små "terrängbanor" ute i skogen på stigar och skogsvägar.

Vi gjorde en volt längst ner på en skogsväg avsedd för avverkningsmaskiner, de brukar ha en liten vändplan typ

Ännu längre in i landet - Kiruna:D
Jag har i alla fall turen att kunna hyra ut en box om jag känner att det blir trist att vara ensam. Har dock haft den uthyrd i ca 1½-2 år så nu är det skönt att vara ensam ett tag:)

Väldigt OT, men heter du BlackRose på pixbox också? I sådanna fall avgudar jag din kallblodstravare:love:

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för att det ska bli rätt, känns bara som att jag blir tvungen att hoppa över så många delar i "utbildningen" att allt tillslut faller ihop.
Lite som att bygga ett hus på en ostadig grund - efter ett tag ger den vika och huset kollapsar, och jag har ingen aning om hur jag ska bygga nu för att det ska hålla:(

För jag håller fullständigt med om att ALLT går att göra i skog & mark, Ulla Håkansson(?) och hennes hästar är levande bevis på det:) Men då gäller det också att ekipaget klarar av det, att man kommit upp en viss normal-nivå i utbildning och att allt sitter som det ska. Så man inte längre behöver hjälp av volter för att underlätta öppna/sluta, utan det sitter så pass bra att man inte behöver kämpa igenom en triljon försök varje gång innan man får två steg korrekt rörelse.

Hade mina installde hos en god vän till mig förr, och jag saknar verkligen att kunna stå och snacka skit medan man mockar, och kunna peppa varann när man rider. Nu är det 8år sedan. Mina skruttar är oskiljaktiga, så när jag är ute med ena, så måste jag ha den andra i boxen, för det blir ett jäkla liv när man går ut ur stallet.. :crazy:

Angående OT, så yes! BlackRose på Pixbox också :D
Och tack, hon är min ögonsten :love:

Finns det inte inga möjligheter för dig att skaffa en skötare/medryttare som kommer ett par dagar i veckan? Då får du ju både stall och ridsällskap:idea:

Har samma problem som dig när det gäller att sticka iväg med ena hästen... Eller jaa, Lilleman drar ett par gnägg sen börjar han käka hö och är lugn och en filbunke. Carissa däremot blir galen, man får sätta senskydd och boots samt stänga boxluckan för säkerhetsskull, har försökt "avvänja" dom från varandra, men jag ger upp.

Kan dessutom säga att jag inte är i behov av skogsmulle-tips längre, har bestämt mig för att skicka mina härliga luffsar på foder. Känns rätt okej just nu, oroar mig däremot över vad jag ska göra om ingen vill ha Carissa - för jag kan verkligen inte ha häst just nu:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är 42 år och hobbyryttare, har idag ett halvblodsto med okänd stam och vi eller alla egentligen gissar på att det är mkt arab i...
2
Svar
26
· Visningar
2 945
Senast: kryddelydd
·
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 920
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 916
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar