Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?
Självklart finns det coola isisar också, jag har inte sagt annat, men det finns coola individer i ALLA raser, bara för att man köper en isis innebär det inte att den är lugn och enkel att rida.
Islandshästen avlas väldigt mycket på gångarter = samma som dressyrhalvbloden...
Islandshästen kallas väl ibland för det nordiska fullblodet? inte för inte säger jag då.
Det är jättetrevliga hästar, men det som skiljer dem från övriga raser är deras gångarter inte deras psyke.
Jag har kommit i kontakt med betydligt fler islandshästar en de jag har ridit till, så min uppfattning har jag fått från långt mer hästar än de som jag har haft hand om.
Jag tycker att de är likvärdiga övriga raser att ha och göra med, islandshästen är i storlek ponny också vilket gör att man som människa kanske känner sig tryggare vilket kan göra att hästen känns mer lätthanterlig, det är ju praktiskt med små hästar.
"Barn"ponnyraser är nog de hästar där man är mest noga med psyket, då det är meningen att barn ska rida dem, då hamnar vi bland connemara, new forest wesh cob mm.