Skogsfastighet

O

Oggie

Jag och min sambo letar gård, vi har bla tittat på ett ställe som har en massa skog, 18ha. Undrar om det är någon som har skog som vet vad som gäller, avverkning, plantering, skötsel mm. Även vad kostnader är när det gäller allt detta. Lägger man detta i ett bolag, eller vad föreslår ni??? Eller vet ni vart man kan vända sig för att kolla upp om allt detta. Tacksam för alla svar från erfarna med kunskap innom detta område.

Sv: Skogsfastighet

Finns en aktuell skogsbruksplan för fastigheten? Skogsbruksplanen säger hur mycket skog det finns i olika åldersklasser och talar också om vilket behov av röjning och gallring som finns. Planen säger också hur mycket som är lämpligt att avverka de närmaste åren framöver.

Om ni saknar kompetens när det gäller skog så skall ni absolut försöka få hjälp med värdering osv innan ni köper en skogsgård. Det är mycket att tänka på inte bara när det gäller rena skogsfrågor utan även en hel del skattejuridik att tänka på.

Skogsfastighehen bedrivs normalt sett som enskild näringsverksamhet.

Vi har hafft en kille som har tittat på "skogen", han har erbjudit sig att köpa skogen för att avverka den, 500-600.000 kr. Skogen är 90år. Men tanken på att allt ska bli kalhygge är inte för lockande. Han erbjuder sig även att plantera om hygget innom 3 år, men är det inte mer som behöver skötas med röjning osv? Och hur fungerar det med skattejuridiken med försäljningen osv.

Vi är ju mer intresserade av fastigheten och de 3-4 ha åker mark.

Jag tycker du skall se skogen mer som en långsiktig investering. Att avverka allt direkt låter dumt och är nog inte ens tillåtet.

Vet du hur många kubikmeter skog som finns på fastigheten? Var I Sverige ligger den? Jag tycker att 500-600 000 kr låter lite för 18 ha skog.

Intäkterna från försöljning av timmer beskattas som inkomst av näringsverksamhet. Man kan göra avsättningar till skogskonto och det finns något som heter skogsavdrag. Det är alldeles för svårt för mig att här försöka redogöra för skattejuridiken tyvärr. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt att använda överskottet från skogen till att bekosta annan förlustbringande verksamhet (= hästverksamhet).

När du avverkat skog så är du skyldig att sörja för återväxten dvs i realiten måste du plantera. Röjning och gallring måste sen göras i ungskog. Röjning är ganska lätt att göra själv men gallring brukar man leja bort för det kräver lite mer i maskinväg och även kunskap.

Mina föräldrar äger båda lite skog. Mamma säger att hon tycker det är trevligt när det kommer lite pengar från skogen. De har inte mycket jobb med den, träden växer ju vare sig hon är där eller inte. De har tagit hjälp av skogsbolaget för skötseln av skogen, kostar en slant men är värt det. Om du nu vill sälja så se till att få den oberoende värderad. En 90 årig skog borde vara värd en hel del pengar. Och tänk vad trevligt att kunna plocka julgranen från din egen skog, kanske fixa iordning en rastplats ( får man det) längs med er långa skogsvända?

Vill med andra ord säga att " Spring inte iväg och sälj skogen för du tror att det kommer att vara en massa jobb"

Senast ändrad:

Tack för era inlägg, det har givit mig lite mer kött på benen. Om det blir aktuellt att köpa stället så kommer jag nog att kontakta dig TomasN, för det verkar som att du kan det här med skogen. Än en gång tack för era svar.

Det fins möjligtvis inte någon hemsida som man kan gå in på och läsa lite mer om lagar och regler som gäller detta?

Du vet väl också att det som du tar ut från skogen kan du renovera allt utom mangårdsbyggnaden för , det kan du alltså göra avdrag för ifrån det du får för skogen.
Jag tror till och med man kan köpa maskiner t ex traktor för dom pengarna och göra flerårsavdrag.
Alla kostnader du har för att averka och markbereda och röja och återplantera kan du också göra avdrag för.
Man måste öppna ett nytt skogskonto varje år.
Ni kan ju även dela upp betalningen för avverkningen under ett antal år så har ni att dra av för under flera år.
Jag är ganska säker på att det är så här, jag har 400 hektar skog tillsammans med mina systrar, vi har en man som hjälper oss med deklartionen för det här.
Så mitt tips till dig är att vända dig till en deklarationsbyrå som är expert på just jord- och skogsfastigheter.

Jag hade mitt avelsto som företag och kunde göra avdrag för ALLT som kostade vad det gällde henne, tex hovslagare, transport, hö veterinär jag allt.
Detta mot intäckterna från vår skog.
elisabeth

Det var mer bra information, man får tacka jätte mycket!! Är det mycket av eran tid som går åt skogen? Eller är det den mannen som sköter allt? Det som oroar mig mest är att det kommer att ta en massa tid, då vi båda har heltids arbete och som ni alla vet så tar ju hästarna sin tid.

hej igen
vi har en skogsbruksplan ( mindre än 1 år gammal) som vi utgår ifrån, där det står vilka områden som bör röjas, markberedas eller vilka vi kan avverka.
Vi som äger skogen träffas enkomt för att diskutera detta ungefär varannan månad, där bestämmer vi vad som skall görs utifrån skogsbruksplanen , sen tar vi kontakt med olika skogsbolag för att se vad som kan ge mest avkastning (efter alla kostnader som tillkommer från skogsbolagen) man ska stå på sig och förhandla fram bättre priser än vad som står i deras normalprislista.
Min minsta syster är sambo men en man som kan väldigt mycket om skogsbruk så han hjälper oss att planera, men det är vi som bestämmer.
vår revisor är en bra tillgång, är det något man undrar över så ringer vi honom, nu ska vi alla tre träffa honom den 2 november för två av oss planerar att sälja till den tredje systern.
Så vi måste rådgöra med honom för att se vilket som är det bästa sättet att fullfölja detta på.
Leta i din bekanskapskrets så finner du säkert någon som kan lite mer om det här så får du säkert svar på alla dina frågor.
Jag lovar inte till hundra % att det jag skrivit är rätt, men det är så jag uppfattat det iallafall.
Hoppas det går bra med erat inköp av skogsfastigheten.

elisabeth

Glömde skriva att vi inte gör något arbete själv i vår skogsfastighet, men den är ju väldigt stor också.
Om ni köper och vill göra arbetet själv varför inte dra ihop alla ni känner och ha en arbetshelg där ni står för all mat och kanske underhållning till middagen , ett förslag bara.
elis

vi har ca 11 ha skog, och ska avverka 4-5 ha (som ligger en bit från gården), den skogsdungen ligger i anslutning till vårt bete och det ska bli bete av skogen oxå.
har fått tillåtelse och de ska göra slutavverkning i höst eller vår.
av pengarna vi får in så får man dra av det på lånet eller investeras på gården/fastigheten skattefritt första året man bor där. iaf som jag förstått det.

Jag har ingen kunskap alls men min sambo är skotarförare å han tänker definitivt köpa skog när vi flyttar till gård. Det beror ju på hur gammal skogen är, men säg att dne är 80 år å ni avverkar massor å planterar ny skog å ser till att det sköts ordentligt å sen att era varn/barnbarn tar över skogen kommer dom även tjäna massvis med pengar på det o.s.v

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 373
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Fritid Har börjat släktforska lite här i sverige och har hittat en del folk på min pappas sida, och då två systrar till min farfars morfar som...
Svar
4
· Visningar
1 435
Senast: Sjalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama