Skodd vs oskodd vid halka

A

Atalantha

Hur halt är det för hästen när den går barfota på halka? Tänkte testa min pålle barfota, men skulle vilja vara mer säker på hur greppet påverkas.. Ska köpa barfotaskor, men innan dess behöver han ju motionera :)

Berätta gärna :D

Sv: Skodd vs oskodd vid halka

klarar hästen av att gå oskodd till att börja med? om ja.. så är det klart bättre oskott än med obroddade skor.. ett par broddade skor ger bättre fäste än barfota däremot..

sedan kan det ju vara värt att väga in skaderisken i hagen.. brodd tenderar ju till att ge mer öppna sår vid eventuella sparkar än barfota/obroddat.. däremot så brukar ju sår med vassa brodd ge finare och mer lättläkta sår.. omän det är långt ifrån alla sparkar som ger öppna sår..

Det vet vi inte än, drog av skorna och verkade igår, så det är vad vi ska testa. Står i ett stall med många barfotahästar och ägare med kunskapen, så detta är min chans ;) Har självklart rådfrågat hovis också. Vi ska testa och se helt enkelt. Märker man att han inte funkar barfota så kommer jag sko honom igen.

Broddar har han bara i hagen om den är isig (en gång om året max) och då går han själv. Dock får han gå med boots dygnet runt om han är broddad, annars trampar han lätt sig själv.

Jag är lite sugen på ett par barfotaskor med broddhål, alt barfotaskor med fasta broddar, och ett par utan.. Eller det blir ju 2 par av varje i sådana fall.

I skogen där det är djup snö borde han väl kunna ta sig fram ok? Med sko utan brodd blir det ju ishalt :O

Jag kommer inte rida förrän jag har barfotaskor, utan bara promenera och tömköra! När jag köpt barfotaskorna kommer jag inte heller då sitta på honom under invänjningen, utan låta honom bli bekväm och stabil i det hela först.

Skaderisken i hagen kommer minska betydligt!

Bäst av allt är enl mig:
1: Skodd häst med brodd
2: Oskodd
3: Skodd utan broddar. :)

Anpassa tempot efter underlag så är det inga problem.
En oskodd häst har stor fördel i snön eftersom den inte får snöklampar, och känner när det blir halt.

/Migo
vars 7 hästar går oskodda året om, och rids utan problem.

Bäst av allt är enl mig:

Ja, han ska ju ha brodd i barfotaskorna är det tänkt, då kommer jag inte vara orolig :) Men fram tills jag har hittat dom är jag lite nyfiken, även vad jag ska tänka på i hagen..

Anpassa tempot efter underlag så är det inga problem.
En oskodd häst har stor fördel i snön eftersom den inte får snöklampar, och känner när det blir halt.

/Migo
vars 7 hästar går oskodda året om, och rids utan problem.

Ja, det ska jag göra! När det är halt ute så skrittas han bara, är han broddad kanske vi slänger in lite trav. Han är nämligen under igångsättning=omusklad. Vilket i min hästs värld betyder osmidig och snubblig :grin:

Jag har i vanliga fall snösulor på honom hela vintrarna, sådana öppna. Denna vintern var första då han får svarta märken efter dom, har funkat fint innan.
Nu slipper han sånt och som du säger, han känner bättre om det är halt osv :)

Han trampar snett i bak, så han kommer ju alltid ha barfotaskor vid ridning tyvärr. Men det vore himla skönt om han funkar barfota i hage iaf!

Bäst av allt är enl mig:

Skulle vilja göra ett tillägg på NR 1, skodd med brodd:
1:1 6 broddar/sko
1:2 4 broddar/sko
1:3 2 broddar/sko

Själv har jag 4 brodd/sko och det är verkligen dubbelt så bra som 2/sko!
Fördelen med barfota är ju att slippa snöklumpar i skon, men personligen skulle jag inte klara mig utan broddar (har dock inget ridhus!)

Skulle vilja göra ett tillägg på NR 1, skodd med brodd:
1:1 6 broddar/sko
1:2 4 broddar/sko
1:3 2 broddar/sko

Själv har jag 4 brodd/sko och det är verkligen dubbelt så bra som 2/sko!
Fördelen med barfota är ju att slippa snöklumpar i skon, men personligen skulle jag inte klara mig utan broddar (har dock inget ridhus!)

Jag har också 4 brodd per sko, 2 per sko är inget alternativ för mig. Gillar inte att utsätta min häst för sådana snedbelastningar :) Snöklumpar har jag sluppit tack vare snösulorna som tur är :) Har inte heller ridhus, vi är skogsmullar jag och pållen :D

Till alla:

Promenerade med honom idag, en kort sväng. Han verkade inte alls särskilt halkig, och efter ca 10 min ändrade han sätt att gå pyttelite, och fick då betydligt bättre grepp. Han är snabb på att lära sig :D
Imorses hade han tydligen brallat runt som en galning i hagen också, skolösheten verkade då inte vara något hinder :D

En till fråga, har någon erfarenhet av de billigare skorna?
Är lite plastaktiga, och känns inte hälften så bra som dom jag ville ha.. Men dom jag ville ha 1899 kr/par :crazy: Det svider att köpa sådana när man inte ens vet om han funkar barfota.. Så har ni några erfarenheter av billigare varianter? De enda jag hittat än så länge är lite plastigare, och kostar 269 kr/st.

Måste bara fråga.....Varför vill du ha din häst barfota?

Måste bara fråga.....Varför vill du ha din häst barfota?

Mestadels är det för att om hästen funkar bra utan skor så är det ju himla skönt att slippa spika på skor i onödan :) Men också för att jag inbillar mig att hoven får utfylla sin fulla funktion om den går barfota :)

Då antar jag att du rider utan sadel också, så att ryggen får chans att utfylla sin funktion:banana:

Då rider du bara i djupsnö på vintern då?

Då antar jag att du rider utan sadel också, så att ryggen får chans att utfylla sin funktion:banana:

Nej gud nej, då skulle jag aldrig sitta kvar :D
Men en väl passande bomlös sadeln har gjort underverk för hans rygg :)

Vadå, är det dåligt att ha barfota?
Även fast jag ogillar folk som bara inte kan låta bli att kommentera saker som inte ens frågats, så är jag ju självklart nyfiken på vilken info du sitter inne med, som gör dig så engagerad i att jag vill ha min häst barfota?

Ja, jag börjar överväga detta nu! :angel:
Ska kika runt lite :D

Jag har ingen aning om hur mycket det finns men kompisen köpte ett par begagnade barfota boots för kanske 7-800 nånting som har funkat bra till hennes häst. Det är ju värt att kolla om man hittar några i bra skick :)

Jag har ingen aning om hur mycket det finns men kompisen köpte ett par begagnade barfota boots för kanske 7-800 nånting som har funkat bra till hennes häst. Det är ju värt att kolla om man hittar några i bra skick :)

Ja verkligen, ska kika runt! Tack för tipset :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
497
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17