Skodd vs oskodd vid halka

Sv: Skodd vs oskodd vid halka

Jag har en barfotahäst som gått barfota sedan dagen han föddes. Vi travar och galopperar i snön, men tar det försiktigt på grusvägar och asfalt, ofta så ser man vart det är halt, eller rättare sagt man lär sig att se var det är som halast.

många gånger så är mittstråket på grusvägar bättre än hjulspåren, men på vissa ställen där de plogar så blir mitten glashal och det är bättre att rida i ytterkanten av hjulspåret där det är mer uppluckrat.

Dock är mitt yrväder inte alltid så fokuserad utan kan gå och glo på något helt annat och då halkar han och då får jag en blick som säger "men matte, varför halkade jag nu då?" och då kan man inte göra annat än sucka. För jag sitter och pratar med honom mer eller mindre hela tiden... "du, nu får du koncentrera dig för det blir halt här!" och så halkar han och tittar på mig "ja men vad var det jag sa?" och så suckar han och koncentrerar sig på hur han sätter fötterna en liten stund innan han glömmer av att han halkat...

Måste bara fråga.....Varför vill du ha din häst barfota?

varför inte?

Angående brodd tycker jasg det är olika beroende på häst. Min fungerar bäst med trajtbrodd, han får annars för bra grepp o glidmonentet försvinnber helt = inte bra alls för leder.

Dock är mitt yrväder inte alltid så fokuserad utan kan gå och glo på något helt annat och då halkar han och då får jag en blick som säger "men matte, varför halkade jag nu då?" och då kan man inte göra annat än sucka. För jag sitter och pratar med honom mer eller mindre hela tiden... "du, nu får du koncentrera dig för det blir halt här!" och så halkar han och tittar på mig "ja men vad var det jag sa?" och så suckar han och koncentrerar sig på hur han sätter fötterna en liten stund innan han glömmer av att han halkat...

:rofl: Vilka underbart charmiga bilder jag fick upp i huvudet när jag läste det där :love:

Han är barfota nu och det funkar superbra, han halkar knappt i hjulspåren :eek: Nu pratar vi om en rätt så klantig häst :angel: Som liksom din koncentrerar sig en liten stund efter att ha halkat, men sedan glömmer av det igen :D

Så där är min tant också. :D De andra jag rider med tycker att jag är lite knäpp när jag sitter och säger typ 'Akta nu, nu blir det halt', 'titta nu var du sätter fötterna' osv. Men det hjälper ju. Hon går och funderar i sin egen lilla värld ibland och då får man ha lite extra koll. :love:

Just ja, jag har min tant barfota nu sen en vecka. Tänkte det var bra för henne att slippa skor ett litet tag, och då funkar det ju bra när det är så mycket snö. Hon verkar stortrivas i alla fall. Och har inte halkat mer än vanligt, bara det att hon som sagt ibland går i sin egen lilla värld när vi rider ut, men det gör hon ju även om hon skulle ha skor med 100 broddar ;)

hyrde en häst för ett par år sedan som gick barfota,fasst hanns fötter slets varken ner eller att det blev halkigare at gå ,så jag tror inte att det ska vara ngt problem för den med halka vad jag tror fasst man kanske inte ska gå på värsta halkiga vägen.btw är inte helt säker ;)men tror:)[

Jag låter nog hur fånig som helst som sitter och pratar med hästen hela tiden ^^ Fast vi har vant oss, och det har majoriteten av de vi rider ut med också gjort.
Dock så har vi väldigt delade meningar om hur man hanterar grusvägar med snöspår och blankis i nedförsbacke... Han har fått för sig att det ska travas då... Men det slutar oftast med att hästen nääästan kanar på röva (känns det iaf)

Men jag är ändå imponerad över att han och jag inte halkat värre än vad de skodda och broddade hästarna gjort nu i vinter... kanske beror på att han är delvis bläckfisk också? :)

Svarar nu flera som frågat på den här tråden.
Tycker inte det är speciellt gulligt att sitta och tala om för sin häst att här är det halkigt. Gulligt att prata med sin häst men då om annat i så fall. Hur tror ni att en häst som rids barfota och behöver spänna sin kropp för att parera halka med en ryttare på ryggen mår? För mig är det ohållbart. Jag skulle inte rida en meter med mina pållar om jag visste att de kanske skulle kunna halka. Kompisens häst fläkte sig på grund av det:(Visst kan det bli skador av brodd men jag ser mer skador utan brodd.
Jag anser att det är få hästar som kan gå oskodda. Har haft många hästar och till och med shettisen har varit skodd. Att se hästar som föredrar gräskanten och inte vill gå på grusvägen tycker jag talar sitt tydliga språk. Jag har ingen erfarenhet av alternativa skor men har svårt att se vad som är bra med dem. Hur sköts blodcirkulationen i strålen när den sitter på tex? Hur anpassas storlek och form från nyskodd till efter 6-8 veckor eller när man väljer att sko? Är nyfiken så berätta gärna....Själv skor jag med 3 söm istället för 4, så lite mer hjälp för hoven att vidga sig ger det. Låter även de som kan gå utan skor under vila och skor givetvis var 6-8 vecka, beroende på hoven. Som sagt....om det skall vara naturligt så skall vi inte ens sitta upp på dem. Diskussionen om bomlösa sadlar lämnar jag därhän:angel:

Svarar nu flera som frågat på den här tråden.
Tycker inte det är speciellt gulligt att sitta och tala om för sin häst att här är det halkigt. Gulligt att prata med sin häst men då om annat i så fall. Hur tror ni att en häst som rids barfota och behöver spänna sin kropp för att parera halka med en ryttare på ryggen mår? För mig är det ohållbart. Jag skulle inte rida en meter med mina pållar om jag visste att de kanske skulle kunna halka. Kompisens häst fläkte sig på grund av det:(Visst kan det bli skador av brodd men jag ser mer skador utan brodd.
Jag anser att det är få hästar som kan gå oskodda. Har haft många hästar och till och med shettisen har varit skodd. Att se hästar som föredrar gräskanten och inte vill gå på grusvägen tycker jag talar sitt tydliga språk. Jag har ingen erfarenhet av alternativa skor men har svårt att se vad som är bra med dem. Hur sköts blodcirkulationen i strålen när den sitter på tex? Hur anpassas storlek och form från nyskodd till efter 6-8 veckor eller när man väljer att sko? Är nyfiken så berätta gärna....Själv skor jag med 3 söm istället för 4, så lite mer hjälp för hoven att vidga sig ger det. Låter även de som kan gå utan skor under vila och skor givetvis var 6-8 vecka, beroende på hoven. Som sagt....om det skall vara naturligt så skall vi inte ens sitta upp på dem. Diskussionen om bomlösa sadlar lämnar jag därhän:angel:

Ja det var väldans..
Ena halvan av buke tycker man missköter sin häst om man inte rider,
andra verkar tycka att hästar ska minsann inte ridas. Min häst mår inte bra av att skrota i en hage iallafall, det utsätter jag inte min häst för. Men om jag kan gör det bästa möjliga för honom så gör jag självklart det. Ang halkan så kommer ju skorna självklart vara broddade, precis som om han hade vanliga skor. Nu fram tills jag hittar skor som passar med broddhål så håller vi oss i skogen i djup snö :)

Men om häststackaren går i gräskanten för att gruset gör ont får man ju sko? Vem har sagt något annat? Jag vet inte hur du tror att det går till med barfotahästar men som jag förstått det är inte tanken att det ska vara smärtsamt.

Skorna har jag bara för att han trampar snett, annars hade jag bara haft dom vid grusridning etc, just för att det inte ska ömma. :idea:
De resterande ca 23 timmar av dygnet han inte rids ska han dock självklart gå utan skor.

Jag är väldigt nyfiken på vad du tänkte om bomlösa sadlar, jag behöver höra många åsikter och synvinklar. Framför allt vill jag lära mig mer! PM:a gärna om du inte vill riskera massdiskussion :)

Jag har tagit av min häst skorna nu till vintern och han halkar inte, jag rider inte på isiga vägar bara i snö och på packad snö som inte blivit blank=isig, han ömmar inget i fötterna då för det finns inget vasst i snön. Håller med om att om min häst skulle ömma och försöka gå i kanten för att det gör ont i fötterna skulle jag inte ha honom oskodd och så fort snön försvinner så kommer han få på dom igen. Men jag tycker oskott är jättebra i all snön som är nu, den här vintern är perfekt för det. Vanliga vintrar som vi haft senste åren har det inte varit någon idé att ta av skorna eftersomd det varit mest barmark eller is och frusen snömodd.

Tycker att skor med snösulor och fyra brodd är bäst men i år har det inte behövts.

jag har varit o tittat på en häst som vi hoppa på att få köpa. Drt är en KWPN som är 11år, han har gått barfota hela livet. Han har de finaste hovar jag sett, är tävlad 120 hoppning o rids ute på mycket varierabde underlag, stensäker på foten även nu när det är halkigt. Så visst går det. I Tyskland är det mer mycket mer vanligt än här, o de hästarna verkas som vanligt, inte efter några udda metoder.
Järnskor tillhår egentligen stenåldern.....

Klart att en häst kan tävla utan skor på ett bra underlag(hoppar nog även bättre utan tunga järnskor) där är jag med dig. Tyvärr har jag sett alltför många sk barfotahästar ute på grusvägarna som trippar fram eller som inte tar ut steget. Känns även väl, för den som är van, när man sitter på hästen.

Min oskodda B-ponny tog sig fram betydligt bättre i snö och halka än min skodda C-ponny, så klarar hästen att gå barfota är det absolut en fördel vinterhalvåret.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 705
Senast: Freazer
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
497
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17