Skodd med kilar - erfarenheter?

Sv: Skodd med kilar - erfarenheter?

Har även jag en häst som har haft samma problem som din, sticker i tårna väldigt fort och sticker även under sig trakterna.
Har haft diskussion med både vet och hovis där båda bestämt avråder från kilsula pga att slitaget blir hårdare än utan. Däremot har hon fått gå med natural balance-sko vilket har gjort enorm skillnad. och där kan du tala om att kapa tår...
Man tar nästan av dem vid vita linjen i tårna och flyttar bak överrullningen till 2 cm bakom tån (skon är tunnare längst ut i kanten och tjocknar mot sömmen).

Håller även med ngn annan här inne som sa att det är väldigt olika vad en hovslagare ser som att ta mkt. Min förra gjorde så att jag efter röntgen fick order av vet att ta av 2 cm i tån :eek: och detta är en utbildad hovslagare. Bytte och har nu efter 1 år jättefina hovar där trakt och tå är i balans.

Det låter som den tillåts flyta ut o verkas inte trakten alls blir den lång men liggande- understucken.

En sula av hårdplast alt. ringsko- strålen får bära lite med vikt.
Tillräckligt långa traktarmar kan ge bättre stöd o täta omskoningar- att inte tån blir lång o den börjar återigen överbelasta trakten.

Kilar nöter som sagt o ger endast en tillfällig lösning.

Det är först nr 4 som blir bredare, men frågan är om den har stora fötter eller om det har blivit pannkakor av dem-dasslock:confused:

Nuvarande hovis har inte tagit något alls på trakterna sedan han började sko honom, heller.

Hovis var av samma åsikt, att kilarna ska användas en eller två skoningsperioder för att få tillväxten att komma igång. Kan trakternas tillväxt stimuleras på något sätt i och med att man sätter kilar, alltså sådana som svetsas på undersidan av dojjan? Kommer det av att man verkar hoven lite kortare eller något, tro?

En understucken trakt blir inte högre för att man sparar trakt vid verkningen.

Trakterna ska sluta där strålen är som bredast.
Att verka hoven i balans och placera skon centrerad över hovleden anser jag vara det effektivaste och enda sättet att få ordning på en plattfotad häst med understuckna trakter.

Om man tvunget skall använda kilar oavsett om det är klackar som svetsas på eller kilsulor så är det en absolut nödvändighet att kompletera kilarna
med maximalt stöd underifrån med hjälp av 2 komp.silicon/flytsula.

Till Axel! Det finns breda 3 or ;)

Varför ska de bli rundare- större?
Skon blir dessutom kortare:p

Min hovis säger att plattisar ska hållas ihop o får då oxå en skålad sula.
Skor inte med rundare o rundare skor- än plattare.

Sömhålen brukar dessutom hamna längre in- bra eller dåligt:confused:

bredare, inte större. ;)

och nej hoven blir inte större o större bara för att man inte skor trångt.

bredare, inte större. ;)

och nej hoven blir inte större o större bara för att man inte skor trångt.
Jo det kan de bli.

ju mer de har fått flyta ut, desto mindre struktur kan sen hålla ihop en ofta tung plattfotade häst.

Man behöver sen inte sko trångt, men inte lägga ut så mkt som på en trång hov.

Fast det där beror ju på hur pass benägen hovarna är att flyta ut. Dvs det är individuellt.

En understucken trakt blir inte högre för att man sparar trakt vid verkningen.

Trakterna ska sluta där strålen är som bredast.
Att verka hoven i balans och placera skon centrerad över hovleden anser jag vara det effektivaste och enda sättet att få ordning på en plattfotad häst med understuckna trakter.

Om man tvunget skall använda kilar oavsett om det är klackar som svetsas på eller kilsulor så är det en absolut nödvändighet att kompletera kilarna
med maximalt stöd underifrån med hjälp av 2 komp.silicon/flytsula.

Här håller jag fullständigt med dig, och detta utifrån hur hovbenet i belastningsfasen påverkar själva hovkapselns bakre del (från hovens bredaste punkt),.

Att endast se sig blind på att kila upp vägghornets traktdelar utan att ta hänsyn till själva hovbenets totala understör kommer ofelbart att leda till ökad understuckenhet eller i värsta fall, så ömmande traktdelar att individen inte ens vill belasta hela hoven.

Min tjej skoddes med kil-skor igår. Hon har problem med strålbenet eftersom hon har för låga trakter och då får hon lite hjälp på traven med kil-skor. Har tidigare haft det på fjorden och han började röra sig riktigt bra efter att trakten kom upp, han blev även mkt mindre öm. Mitt sto har börjat röra sig ännu mer genom kroppen nu, ingen träningsvärk änsålänge men räknar med att den kommer i morgon.

Min förra häst skoddes med kilar när hon fick en senskada. Första skoomgången hade hovis hela sulor eftersom det var vinter och vi inte ville att hon skulle få klampar i sjukhagen. Andra omgången satte han i smala kilar mellan skon och hoven. Efter det så svetsade han på klackar på skorna och det tyckte jag var det bästa alternativet. Tror hon gick med kilar/klackar i ca ett år.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
459
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka