Skodd med kilar - erfarenheter?

phie

Trådstartare
Hovis har konstaterat att min häst har så fjuttiga trakter fram och föreslog att han ska skos med kilar för att kunna balansera hoven bättre.

Jag har absolut inga erfarenheter om denna typ av skoning. Någon som har erfarenheter och kan berätta lite om hur det var för hästen och dig? Min största fundering är kring ridningen; kommer inte hästen att belasta sig annorlunda och hur pass lugnt ska man ta det till en början?

Sv: Skodd med kilar - erfarenheter?

Min skoddes med kilar bak för att hon hade ont i ryggen. Det var nog mest för att avbelasta bakknäna vill jag minnas...

Ta det LUGNT i början, senor å vinklar å allt ändras ju!!!

Minns inte hur jag gjorde när de åkte på, men det var på sommarbetet, så hon stod väl 1 månad sen vanlig igångsättning...
Nu när vi tog av dem i år så stod hon oxå 1 månad (bete)...
Har funkat bra :)

Fram har jag ingen erfarenhet av :)

har haft kilsulor på min travare förut pga att han trampade igenom en hel del bak. Man får ju ta det lugnt i början eftersom det blir en annan belastning på leder osv.
men jag skulle avråda att ha dessa en längre tid, och jag vet inte om jag skulle vilja ha det där trakterna är dåliga, eftersom de ofta blir sämre. Sulan "äter" upp trakten och den blir knappast högre. Det har jag sett på flera hästar och hört av olika hovslagare.

ja precis, att ha sulor för att hästen har låga trakter är sällan någon bra ide. dels för att sulan skaver och trycker ihop trakten så den blir ännu lägre och dels för att om hästen har naturligt låga traktar så kommer den garanterar få belastningsskador om man plötsligt höjer trakten mekanisk. vill man hjälpa till att balansera så ska man ha ordentliga utlägg istället så att den får stöd av traktarmerna på skon.

min erfarenhet är att låga trakter i sig inte är något dåligt eller ett problem, så länge dom inte är understuckna och/eller beror på för lång tå. har din häst problem med sina framben eller hovar eftersom din hovis föreslår denna skoning?

Jasså? Enligt hovis lät det tvärtom :confused: Att hovarna har en chans att bli tillrättalagda tack vare kilarna, i och med att trakterna på min häst knappast växer något. För att balansera hoven skulle tån behöva kortas, men i dagsläget skulle det bli mer av en fångverkning enligt honom. Därför villa han ha i kilar, så att skon kan flyttas längre bak och tån kortas mer. Han anser att min häst (som drar 3or i skor) har så breda hovar för att man inte kan balansera hovarna optimalt i dagsläget. Jag är ju så himla okunnig om hovar, tyvärr, så jag vet inte riktigt vad jag ska anse heller :o

Centaur: Är kilar alltså sulor? Det lät på hovis att det är helt enkelt kilar man sätter mellan trakten och skon på hästen för att höja upp/balansera lite och inte sulor. Enligt hovis är tårna långa samtidigt som hovarna är breda, vilket han anser gå hand i hand på något sätt. Hästen har inga problem med hovar eller framben.

kilar är i plast/gummi (eller vad nu sulor är gjorda av)
Ser lite ut som snösulor fast högre bak och inte någon "slang".

ringsko då?

Kilar/kilsulor, ja det är sulor. Antingen har man hela sulor som täcker hela hoven, eller i liknande modell snösulor, alltså som ett U längs skon. Gud vad dålig jag är på att förklara.. Gemensamt är att de är tunna fram i tån och som bredast bak i trakterna, och det finns olika höjder. Jag vet att det finns 6 och 10mm men det kanske även finns tunnare.

Min hästs trakter blev obefintliga efter att ha gått med dessa sulor i drygt ett år. Jag hade inte en tanke på detta under tiden, och får väl skylla på min ouppmärksamhet för att det gick så långt. När jag bytte hovslagare då min förra slutade i yrket, så plockade nya hovsl. genast bort sulorna eftersom de hade nött ner trakterna så mycket. Och då är man ju tillbaka på ruta ett igen om inte ännu värre.
Så nej, jag skulle inte rekommendera kilsulor, det finns flera andra åtgärder att ta vid men dessa ska en hovslagare kunna berätta om.

Oj! Låter ju verkligen som om de inte är att föredra. Vad katten tillverkas de för om de inte uppfyller sitt syfte, tänker jag :crazy:

finns BARA kilar som inte är sulor eller som en snösula alltså du behöver ett par till en hov. Har dock provat kilsulor på mitt fullblods ankplatta framfötter. Blir en fin illusion - men sulan nöter verkligen ner det lilla där finns till trakt.

Det finn numera kilar av samma metall som skorna. De finns i olika tjocklekar och svetsas fast på undersidan av hästskon , vilket gör att det inte finns något som ligger emellan hoven å skon och kan nöta.

Har haft sådan på min stora fram vilken hade lite understuckna trakter å tillsammans med utlägg blev de markant bättre . Hade dem i 2 skoperioder sedan var de inte nödvändigt längre.

En häst i vårat stall går med kilar, fast han har inte plastsulor eller dylik, utan på hans skor svetsas det på kilar.
Han ser utmärkt ut i fötterna och kan numera röra sig mycket mer avslappnat än tidigare. Den går även med ringskor där den har kilar.

Vi ser ingen försämring på trakterna.

Jag har kilar bak på en av mina hästar för att avlasta bakknäna då hon har en cysta i ena. Hon går mycket bättre och det har inte skett någon förändring på trakterna. Växlar dock mellan plast och svetsade skor. På henne har jag bara sett positiva förändringar.

Kilar betyder inte alltid sulor. Min gamla stallägares spatthäst fick kilar utan sula. Har även sett en del som smidat på en klack direkt på skon. Är din häst plattfotad ? Frågar eftersom du säger den har breda fötter samt understuckna trakter. OM så är fallet så ska ju hästen ha en BRED sko. Plattfotade hästar har breda fötter och ska ha skor med gott understöd, dvs bred sko.

Min ponny hade obefintliga trakter men hovis gjorde en långsiktig plan i sin verkning istället och efter några månader syndes rejäl skillnad och idag har han normala trakter.

Att sätta in kilar låter som en snabb lösning på problemet, utan att egentligen få bukt med problemet. Kilar brukar användas som några säger, för att avlasta knän/få andra vinklar på benen inte för att trakterna är låga...

Jag tycker du ska fråga din hovis om han istället inte kan verka annorlunda för att "spara" på trakterna. Kan han inte det så leta reda på någon som Kan. Att ändra på hästens vinklar mekaniskt kan ge mer skada än nytta och kilar ska ju helst bara användas tillfälligt vad jag förstått så om en skointervall till så är din häst tillbaka på ruta ett med låga trakter o kilar som ska bort.

satsa på långsiktighet o börja verka annorlunda istället!

din häst hade samma pappa som min var det inte så? oldtimer xx? fullbloden ger ju stora runda ganska platta hovar. som mynta skriver så ska en sån hov ha en bred och lång sko (läs en stl större). min häst skos med rejäla utlägg båda på sidan och bak. tyvärr vill många hovisar sko alltför trångt, och resultatet blir som i din hästs fall. fick ta en annan hovslagare då min var sjuk en gång, och hon fick rikta skor i en timme tills jag blev nöjd med passformen. "mkt utlägg" sa jag, hon la ut några mm. det räcker inte, man får ta till ordentligt. ;)

om din häst fått långa tår så måste det ju gå att ta mer?? är ganska säker på att om ni kortar tån ordentligt och skor med en större/vidare sko så hästen får ordentligt stöd så kommer den inte ha understuckna trakter så länge till.

Jo, han är efter Oldtimer xx. Enligt hovslagaren går det inte att ta mer utan att det blir som en fångverkning i dagsläget. Hästen har ju riktiga dasslock, han drar treor i skor. Den här hovisen har jag skaffat mig i somras, med den tidigare var det aldrig något reflekterande över trakterna. Nuvarande hovis har inte tagit något alls på trakterna sedan han började sko honom, heller.

gubbtjyv: Hovis var av samma åsikt, att kilarna ska användas en eller två skoningsperioder för att få tillväxten att komma igång. Kan trakternas tillväxt stimuleras på något sätt i och med att man sätter kilar, alltså sådana som svetsas på undersidan av dojjan? Kommer det av att man verkar hoven lite kortare eller något, tro?

Ska fota hovarna lite idag om jag kommer ihåg, för jag är verkligen inte med på terminologin :)

det är det jag inte hänger med på, hur tån kan vara för lång men tar man mer så blir det fångverkning?? :confused: sen är inte kort tå reserverat för fånghästar heller, så det låter konstigt... men jag har ju inte sett hovarna, tån är kanske inte så lång som jag ser för mig. ;)

Kan ju mena att kortar man tån mer går man ända in till lamellranden, som man gör akut på fånghästar.

Det KAN man dock göra på andra hästar med, men det finns viss risk för vissa nackdelar med. Dessvärre har jag glömt dem, men vet jag diskuterade det med hovis när fbl fick fång och fick tårna kortade in till lamellranden ('fångverkning'). Fbl har normalt rejält korta tår, men blev ju ännu kortare iom 'fångverkningen'. Jag frågade då av ren nyfikenhet om man kunde göra så 'till vardags'. Och jo det kunde man och vissa hästar behövde det, men att.. och så det jag glömt.

Dock har jag märkt att begreppet 'kort tå' innebär VÄLDIGT olika saker för olika hovslagare..

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
459
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka