Penny_Lane

Trådstartare
Vad har era hästar för skor??
Hur skos dom med andra ord.. Hur höga e dom o vilken skostorlek har dom??? Funderar på om en häst med stora fötter rimligen är mastodont stor alltid..

Min häst (den största) är ca 178 hög krafftigt byggd (oldenburgare) och har eggbars bak storlek 6 ringskor fram storlek 6 :D
Nästa häst är nån cm mindre har 3 o 4 i skor (fram /bak) men är klenare byggd..
Häst tre är klent byggd ca 170 hög (hannoveraner) har 3or i skor.. Vanliga...

Känns som 6or i skor e STOOOOORT... nån mer med tävlingshästar med fötter i stooooora storlekar???

Sv: Skoare..

Min häst är ca 165cm, kraftigt byggd Lettiskt Halvblod, har 4 både fram och bak. Dessutom är de tjockare än normalt (10mm?) för annars sliter han ner dem på 5 veckor.

Storleken på hovar kan ju variera väldeligen, själv har jag en islänning med ettor fram och det lär ska vara stort dessutom är märket på skorna ofta väldigt stora mot andra märken.

Man kan generellt inte säga vad som är stort respektive litet, utan det är don efter person (hrm häst menar jag). Precis som vi människor, vissa har små fötter trots att det är långa och korta kan även ha stora fötter.

Skall nämna detta, att min pålle kom från Island med storlek 3x0, han kunde inte tölta då vilket iofs inte var konstigt med tanke på att fötterna var så hiskiligt nedskurna. :crazy:

Min häst är en varmblodig travhäst ca 164 i mankhöjd och han har aluminiumskor, tvärtå fram och med extra grepp bak , 3:or fram och 4:or bak.

oj... det blev smilies om man skrev sådär.... 3:or....... tre-or.....

Jo det vet jag.. men undra om inte min häst har extremt stora hovar.. Han va när jag fick honom knappt verkad på länge utan ägaren hade löst detta genom o sätta på honom större o större skor. Han hade efter 1a skoningen hos mej 4or.. efter 2 skoningen hade han 3or runt om.. äggskor.. nu har han 6or :eek:

Men min nuvarande hovslagare som e välutbildad har skott i tyskland/sverige jobbat på djursjukhus med flera menar att han inte vill sko honom trängre för att de e en stor o tung häst.. och han menr att han va för trångt skodd när jag började hos honom i augusti förra året. De e klart med äggskor så är det ju en fördel om skorna blir större bak.. dvs att dom sticker ut..
Funderar mest bara högt med de e så svårt för de finns så få o prata med de om.. hoppas du ursäktar.. ;)

Min islandshäst har 8mm järnskor, 3*0 fram och 2*0 bak denna gång, förra gången hade hon 2*0 fram och 3*0 bak och tidigare har det varit 2*0 runt om tror jag. Hon är 137 cm hög och jag tycker hon har normalstora hovar.

Nordis 151 cm. 3or/bakskor runt om.
Vbl 156 cm. Just nu har han 2or fram, 3 or bak.

Halvblodsherre på 1,80 4: or
Travarvalack på 1,67 3: or
Varmblodstravtös på 1,58 0: or
Frieserkorsning på 1,63 2: or
Islänning på 1,38 00: or
Islänning på 1,40 00: or
Minishettis på 83 cm 8x0

Nu är jag inte hundra på att jag minns, men har för mig att min arab/new forest på 146cm har 0 fram och 00 bak. Hur höga dom är vet jag inte.

Oliak 'skomärken' (skotillverkare) har olika storlekar, så det går inte jämföra sådär. Det kan vara EXAKT samma storlek på ett par 00:or från tillverkare X som ett par 0:or från tillverkare Y.

Nu när vi ändå pratar om just hästskor..
Vilket märke av vanliga järnskor tycker ni är allra hållbarast, alltså mest slitstarka (förutom guldskor då).

Finns det förresten skor med "försänkta" sömhål, så att sömhuvudet liksom hamnar en bit ner i skon och inte slits så fort?
Bara något som slog mig, eftersom sömhuvudena slits rätt fort sommartid när man rider på grusvägarna :p

har två varmblod, stoet som är pensionerat går barfota.Valacken på 155 cm har strl 0

Evelyn är 153 cm just nu (utan skor :D) och har oftast ettor fram och nollor bak, vanliga ridhästskor.
Pompei vet jag inte hur hög han är, skulle tippa på typ 165 cm, han har tvåor tror jag, och går med lätta travskor.

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 809
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Jag har en häst som har stora rätt utflutna hovar. Dock inga som helst problem med hovarna. Hon skos med ringskor fram+sulor och silikon...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
16 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp