Sko unghäst

V

vigmir

Har en treåring som jag håller på att rida in. Vi har nyss börjat och alltså inte kommit så långt. Funderar om jag ska sko henne bak. Inte för ridningens skull utan för att vi varannan dag går ut och går på asfalt och grusvägar. Ibland går vi en timme på dessa vägar och ibland bara typ en kvart för att ta oss till skogen. Hon verkar inte ömfotad än. Jag står i valet och kvalet. Kom med lite för och nackdelar

Sv: Sko unghäst

Så läng hon inte behöver skor bör hon få gå barfota.

Skor gör man bara för att skydda hästens hovar om dom är ömfotade, sliter hovarna fel, skydda mot halka eller om hästn behöver ett sjukbeslag annars låt hästen gå barfota.

Kram

Jag skulle nog inte heller sko förrän det behövs.

I början av inridningen rider man ju bara korta och lätta pass så då behöver hästarna sällan skor.

Vår 3åring har inte fått skor alls än, och vi har nästan bara gått på asfalt med henne (plus padock då).

Vem bestämmer när individen behöver skos???

TS, ta du och prova med att sko den,, blir den mer bekväm, får bättre avslappnad gång och får bättre hovar så har individen sagt sitt. Blir det tvärt om så har du svaret på att det va onödigt.

Jag hade provat att sko bak. Ömma fötter bak kan göra att de inte sätter under sig bak och ge spänningar i ryggen, belastar frambenen mer. Speciellt grusvägar är sällan snälla mot barfotahovar.

Jag skodde min runt om när hon var 2,5 för att hon behövde broddar i hagen först och främst. Sedan för att kunna rida henne då hon var både ömfotad och bambi när man var ute och skulle rida in henne.

Min 2-åring kommer att skos senare i höst. Dels sliter hon snett på bakhovarna så hon blir utåttåad och sen har vi så mycket berg och asfalt på våra promenader att hon sliter ner framtårna pga detta.

Och när hagarna fryser på blir de INTE roliga, så det kommer behövas brodd och sulor.

Helt onödigt att sko om hon inte visar obehag/ är ömfotad.

Och hur kan du vara så säker på att individen inte är obekväm???

Jag blir trött på folk som hela tiden anser att allt som dom själva inte med blotta ögat kan se är "onödigt". Hästar har en naturlig gåva att så långt det går undvika att visa smärta även om dom känner obehag. Den dagen dom visar smärta har det gått så långt att dom i naturen skulle bli det första offret för rovdjur.

Hästen dör väl inte om man provar att sko den för att därefter se/känna efter om den plötsligt blir mer bekväm. Blir den inte det så är det väl bara att ta av skorna igen eller??? Då har man i alla fall lite bättre eget samvete och blivit en erfarenhet rikare.

Tro mig,, det finns massor av hästar som aldrig varit skodda, ägaren resonerar som du att den inte är ömfotad/känner obehag, likts förbaskat så blir den både mera gåvillig och får ett bättre steg/scvung så snart den blivit skodd.

Varför??? Jo därför att du hela tiden innan den blivit skodd sett den dagligen med sitt rörelsemönster och blivit invaggad i att det är denna individs rörelsemönster, många ggr blir man så hemmablind att man inte ens kan läsa individens signaler förän den hoppar på tre ben.

Skiv inte onödigt för det är onödigt att skriva så tvärsäkert.

Ska du halvsko ska du sko fram. Det är sällan hästar blir ömfotade bak, visst det är väl klart dom kan bli, men eftersom den största vikten vilar på fram så brukar de i regel bli ömfotad där först.

Ska du halvsko ska du sko fram. Det är sällan hästar blir ömfotade bak, visst det är väl klart dom kan bli, men eftersom den största vikten vilar på fram så brukar de i regel bli ömfotad där först.

TS fråga var väl bakskor eller inte? Så fattade jag det som. Och jag har träffat på flera hästar som varit ömfotade bak och fått ett mycket bättre steg efter att blivit skodda bak. Men det är nog svårare att se om de är ömfotade bak.

Ja, och jag svarade att många blir oftare ömfotad fram än bak. Jag bryr mig inte om att TS frågade om bak eftersom jag gav ett råd att det är fram som de i många fall blir ömma...åtminstone mer än bak.

En hästkunnig människa märker om hästen blir ömfotad. :grin:

Jag är ingen "barfotamänniska" (Snarare tvärtom) om det var det du trodde, men jag anser ändå inte att man ska sko om det inte behövs.

Min erfarenhet är att man inte ska sko unghästar för tidigt. De kan bli beroende av att ha skor på sig och därför bli väldigt ömhovade OM man sedan behöver ha den oskodd.

En unghäst som rids sparsamt sliter sina hovar mycket lite, att jämföra med hagvistelse med varierat underlag.

Givetvis är detta individuellt från häst till häst.

Känn dig fram. Tycker du hästen rör sig stelt och inte tar för sig i stegen och kanske visar att den är ömhovad ska du så klart sätta på skor, men känns det bra utan så rid utan tills du ser något annat.

Många gånger är detta med att sko ras-betingat. Många raser har starkare hovar än andra. Dessutom beror hovkvaliten på mycket: foder, hästhållning, hovslagarens kunskap och erfarenhet mm.

Var varsam men överdriv inte genom att sko hästen i onödan!

Är hästen inte ömfotad, så är det väl onödigt att sko den? Det känns väl när en häst är obekväm, inte tar för sig och får ett avkortat och stumt steg. När den nu gradvis vänjs vid att gå på andra underlag än hagen, så är det väl det optimala att låta den vara barfota?

Det känns väl när en häst är obekväm, inte tar för sig och får ett avkortat och stumt steg. När den nu gradvis vänjs vid att gå på andra underlag än hagen, så är det väl det optimala att låta den vara barfota?

Men om du nu har en häst som aldrig varit skodd och "gradvis" vänjs sig vid att gå på andra underlag..

Hur ska du då kunna förstå hur mkt bättre rörelse den kanske får om den skos om du inte provar för att kanske själv äntligen inse att den kanske faktiskt va obekväm barfota.

Jag fattar inte hur man så bestämt kan ta i från hästen sitt eget språk och tala för den utifrån sin personliga erfarenhet..

En fråga,, hur fasen kan du så bestämt tala om om hästen känner smärta eller inte??

Senast ändrad:

Men alla behöver ju inte skos heller...

Har man t ex unghäst som är visad med genomgående åttor och nior på gångarterna på varierande underlag så skulle iaf inte JAG oroa mig.

Sen kan det vara åt andra hållet också, en del hästar får bättre steg utan skor. Allt är individuellt.
Jag ser iaf inte någon vits med att sko om hästen verkar tillfreds barfota och tar ut steget osv.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka