sko hästen med sula

Penny_Lane

Trådstartare
Jag har en fråga till er hovslagare här. Kvacksalvare, bokstavskombinationvådare och strasserfolket behöver inte bry sej.

Hur mkt stötdämpar en sula på en häst vid nedslag efter hinder?
Har en häst som av diverse anledningar har fått rådet att inte tävla på gräs eftersom det är för hårt för honom att landa om det blir riktigt hårt i backen. Tanken på sulor under den perioden (ca 2 skoperioder) så att han kan rida åtminstonne en klass varannan vecka slog mej idag. Detär så sörens ont om grustävlingar mitt i sommaren och jag vill inte behöva ställa av honom i år igen.:(

Sv: sko hästen med sula

Sko med silikon sula, finns olika stötdämpande sorter. Jag är säker på att någon hovis kan ge ett bokstavligt råd, men på våran gammelman hade vi just silikon när det var som hårdast eftersom kraften i nedslaget från hoven blev mycket hårt speciellt i ökad tempo tölt.

Det finns särskild "Gummi" eller vad man ska säga som är typ som silikon som ska vara perfekt för sånt ;)

Jag kan bara svara av mina egna erfarenheter att jag märker en enorm skillnad på min stora när han får på sig sulor + silikon (har även provat någon typ av sula som skulle vara "chock-absorber" utan silikon men med betydligt sämre resultat). Hans framben börjar nog bli rätt slitna (16år nu) han har de minst optimala ben till hoppning raka stumma kotor och rejält parallelförskjuten och när han fick sin fraktur bak så fick frambenen rejält med stryk under konvalecenten. Dock har han aldrig varit halt en dag i sitt liv på dessa framben men tyvärr börjar det nog snart bli en tidsfråga innan det dyker upp trots att han inte går lika stora klasser som innan. Men i alla fall så märker jag klart på honom att hårda gräsbanor inte är en hit utan sulor men helt ok med sulor + silikon. Så uppenbarligen gör det en ganska stor skillnad. Bra att denna tråd dök upp då jag glömt att han måste ha på sig sulor under veckan första grästävlingen nästa helg och det är ju tyvärr redan rejält hårt i backen, hade inte varit helt fel med lite regn faktiskt (kan ju komma på natten).

Jag tackar och bugar. Då kanske han kan få en rolig sommar ändå.

Grattis till nollorna i Ringsjön. ;)

*puttar i hopp om en hovslagare som vill ge sin syn på saken*

Jag visste inte att sko med sula och silikon gav någon vidare "stöt"dämpning. Däremot brukar vi sko med sula och silikon om en häst har känsliga hovar dvs blir lätt öm i fötterna. Sula och silikon ger ett mer jämt tryck över hela hoven.
gulan

Jag tackar och bugar. Då kanske han kan få en rolig sommar ändå.

Grattis till nollorna i Ringsjön. ;)

*puttar i hopp om en hovslagare som vill ge sin syn på saken*

Ja vi får hoppas du får samma resultat som jag fått, skönt när man kan göra det bättre för dem på ett enkelt sätt.

Tackar, var du där också eller ?

Av hovslagare har jag faktiskt hört båda varianterna och faktiskt är det så när jag tänker efter att de som menat att sula + silikon funkar är de som själv hållt på med hoppning, medans jag har fått höra från andra (ej aktiva själv) att det inte borde funka så.
Men men jag skiter i om det borde funka eller inte på min gör det det i alla fall, funderar faktiskt på om jag även skall prova på stoet som kan bli lite vresig när banorna är för hårda på henne är jag dock osäker på om en sådan grej kan funka då hennes problem mer ligger i att hon är ganska lång i kotorna och smäller igenom ganska kraftigt när det är stumt i landningarna, ringskor eller förlängd traktarm kan hon inte ha de plockar hon av direkt, kort och med rejält kliv i bakkärran är ingen hit, som unghäst sparkade hon sig på framskenorna hela tiden med baktassarna.

Till föregående svarare ang ömfotade hästar, denna man som sulorna funkar på för mig är ingen som blir ömfotad rejälare hållbarare hovar får man leta efter hade det inte varit för att jag behövt broddar så hade han utan vidare kunnat gå barfota (vilket han gjorde 1 år i samband med konvalecent och igångsättning. Så det är inte pga den biten det funkar på honom,

Till föregående svarare ang ömfotade hästar, denna man som sulorna funkar på för mig är ingen som blir ömfotad rejälare hållbarare hovar får man leta efter hade det inte varit för att jag behövt broddar så hade han utan vidare kunnat gå barfota (vilket han gjorde 1 år i samband med konvalecent och igångsättning. Så det är inte pga den biten det funkar på honom
,
Att bli öm i fötterna har inget med om hoven är rejäl och är hållbara och av god kvalité.
Fler av de travhästar vi har har superfina hovar, starka och rejäla, men måste ha sula för de ömmar.
Men iof så spelar det ju ingen roll. Huvudsaken är att man hittat en lösning som hästen funkar på.
gulan

Är inte hovslagare men önskar er lycka till och att det funkar!

Var försiktig bara om det är väldigt blött, jag jobbade en sommar åt en som red 1,20-1,35 hoppning. Vi var på meeting och de spöregnade, tävlingen gick på gummiflis och det blev otroligt mjukt så hästarna lixom sögs fast i underlaget vid landningen. De hade hela sulor runt om.

Om gräs kan ha samma effekt vet jag inte, är väl om det blir otrolig lerigt i landingen kanske.

Hej jag svarar i stället för min sambo då jag är hovslagare
Det finns en hel öppsjö av sullor med blandad kvalite jag skulle rekomendera en 2 eller 3 sikts sulla vilket ger en bra stötdempande effekt men de absolut bästa är en PG sko om hästen klarar av den skon hoppas att dom här tipsen ger dej lite nytta

Har en häst som av diverse anledningar har fått rådet att inte tävla på gräs eftersom det är för hårt för honom att landa om det blir riktigt hårt i backen. Tanken på sulor under den perioden (ca 2 skoperioder) så att han kan rida åtminstonne en klass varannan vecka slog mej idag. Detär så sörens ont om grustävlingar mitt i sommaren och jag vill inte behöva ställa av honom i år igen.:(

Hej,,, jag förstår inte din fråga???? Kan du utveckla lite mer exakt var i problemet ligger???

Kan den inte starta på gräsbana så kan den väl ändå mindre starta på stenhård grusbana eller??

Sula och silicon finns det massor av olika produkter i dag att använda sig av, därför gäller det att utifrån mer grundläggande information finna vilken typ av produkt och sammankomst som ev. skulle vara mest lämplig för just din individ.

Jag kan inte ge dig ett råd utifrån att du skriver så "vitt" som (diverse anledningar) för att hjälpa dig.

I min värld så försöker jag alltid finna grundproblemet,åtgärda orsaken och i slutändan återgå till "make it simpel" (fyra öppna normala remontskor). Funkar det,,ja då har både jag, ryttaren, Veterinären och alla andra inblandade lyckats, och tro mig!!! Vi brukar lyckas förvånadsvärt ofta*ler*

Många gånger får dessa hästskötare till dessa högpresterande hästar frågor från andra ryttare,hästskötare samt tävlingsveterinärer frågan om hur en så enkel skoning kan få denna individ att fungera så bra. Svarar är enkelt,,, just make it simpel

Okey trodde frågan var lättare än så. Men då kan jag förklara.. vet inte om man kanske borde ta detta via PM. Men om inte annat kanske någon annan av hovslagarna här oxå har en tanke.

Min häst är 11 år ca 175 hög grov, nästan av ardennertyp eller eftersom han är en oldenburgare kanske man kan säga en klassisk oldenburgsvagnshäst. När jag köpte honom för 5 år sedan. Var han då utdömd för spatt i höger bak (i en veterinärbesiktning). Jag gjorde då valet att han får gå så länge han tycker att det är kul. O boy vad han älskar att hoppa tävla och visa upp sig. Hur som helst han blev då kollad av en mkt känd och duktig veterinär som inte såg några som helst hinder för att hans karriär som hopphäst trots hans tidigare diagnos. Jag hade då under ett helt år tävlat lägre klasser samt byggt upp hans kropp. Veterinären tyckte oxå då att eggbars bak samt ringskor fram var ett bra alternativ dels därför att han i tävlingskondis kan väga runt 800 kg :crazy: och dels för att han har enorma hovar samt att han ville skona hans strålben.

2 år senare tyckte jag att han stod emot på tävling. Från att ha spikat nollor i 130 klasserna (en dålig dag hade han ett ner eller 2 tidsfel) så hoppade han dåligt med 34 fels rundor i 120 klasser. Vi tog honom således till veterinär. denna gången till en annan veterinär eftersom den första inte var anträffbar. (veterinär 2 har dock jobbat hos veterinär 1) Veterinär 2 upptäcker å håll i er. Strålbenshälta bägge fram, kotledsinflamation på 3 ben knäledsinflamation på bägge fram samt hovledsinflamation bägge fram. Vid denna tidpunkten hade han varit skodd med "vanliga" skor i en skoperiod eftersom skorna bara föll av hela tiden. Hans hovar blev riktigt dåliga under sommaren. (Annars har han alltid gått med ringskor)

Hans behandling bestod således i att hans skulle ha eggbars bak och ringskor fram. Han behandlades 2 omgångar och sattes därefter igång. Vi fick rådet att hålla honom borta från hårda gräsbanor då detta skulle slita på hans framben, samt att banta honom (vilket är gjort). Annars ansåg han att ett sunt förnuft skulle råda. Han fick inte heller gå på för tunga underlag eller gropiga. Med andra ord så ansåg han att jag skulle vara jäkligt försiktig. Nu funderar jag då påom en sula under sommaren skulle kunna hjälpa honom. Hur pass stötdämpande är en sula med ex silikon? Kan detta vara ett alternativ?

(Till alla som tycker slå ihjäl hästen eller släpp honom i en lösdrift eller gör honom till promenadhäst kan jag medela att det inte fungerar och att han övervakas av kompetenta veterinärer och hovslagare. )

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 287
Senast: Miss
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31