Jag utvärderar så gott jag kan. Jag vet också att verklig utvärdering endast är möjlig i vissa bruksraser. Jag utvärderar inte mindre än cavalier, amris och dvärgpudel uppfödare. Men på en rak fråga måste jag vara ärlig. Jag kan inte garantera att tillräckligt många sällskapshundsuppfödare testar, röntgar och bphar sina hundar för en verklig utvärdering, men det kan inte dvärgpudeluppfödare heller.
Fetaost avlade brukshund tror jag, helt annat läge. Där finns det ju anledning att vara med i SKK. Jag vill inte avla bruks tyvärr, har 1 sådan (kastrerad) och det är tillräckligt jobbigt. Sedan finns det ju rätt mycket bruks-skit också, men ja bruks finns det ju population av.
Försäkringsbolagens statistik är endast på rasnivå (inte släktnivå) och är ofta skrämmande läsning. Tävlingsstatistik för sällskapsraser blir nog lite ofullständig.
Ja, jag har kollat upp BPH-möjlighet och det går via brukshundsklubben,, nu är det corona, men jag har planer på det. HD-vet jag inte för denna kull, lite overkill med tanke på att ingen av raserna har program för det, men hjärta är intressant. Jag följer ju alla hundar också och får veta om det är några problem. Riktig uppföljning som på Schäfer är det dock inte.